Actualitate

Senatorul Vasile Toma: „Vom circula pe Autostrada Unirii … peste 80 de ani! Acesta este ritmul de lucru al Guvernului Orban” (P)

Publicat: 04 iul. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Senatorul Vasile Toma Vom circula pe Autostrada Unirii ... peste 80 de ani Acesta este ritmul de lucru al Guvernului Orban P
Deputat al județului Iași Vasile Toma

Senatorul Vasile Toma afirmă că vom circula pe Autostrada Unirii, tocmai peste 80 de ani! Acesta este ritmul de lucru al guvernului Orban. Bilanţul pentru autostrada A8, după 8 luni de guvernare, se rezumă la sintagma: ”rămâne cum am stabilit…”, a precizat acesta.

„După ce au anulat şansele ieşenilor de a vedea începută construcţia efectivă a Autostrăzii Unirii încă din acest an, aşa cum era prevăzut în calendarul proiectului parteneriatului public-privat pentru tronsonul Iasi-Tg. Neamţ, guvernarea actuală a ascuns în sertare tot ce s-a făcut până acum în cadrul acestui proiect şi o ia de fapt, din nou, de la zero. Afirma (a câta oară!?) că Autostrada Unirii trebuie să asigure legătura Iaşiului şi a Moldovei cu vestul ţării şi al Europei.(?!)

La ”aniversarea” a 8 luni de guvernare, Guvernul Orban a făcut publică o primă ”revelaţie” în privinţa Autostrăzii Ungheni-Iasi-Tg. Neamt-Tg. Mureş: Ordonanţa de Urgenţă prin care anunţa că nu este o singură autostrada pe această rută, dragi moldoveni, ci sunt două autostrăzi!

Marea realizare, după 8 luni de amânări, anulari, tergiversări

Actualul Guvern uneşte din nou Moldova cu celelate regiuni istorice numai prin vorbe. Printre vorbe, anunţa pompos că au reuşit să emită o ordonanţă prin care constată că tronsonul Iasi-Tg. Neamţ din A8 este de fapt o autostradă distinctă. Au găsit în sfârşit borna zero a autostrăzii. De două ori! Peste alte 8 luni vom avea oare trei?

”Eforturile” PNL-PMP la Autostrada A8 au demarat cu anularea construirii tronsonului Iasi-Tg. Neamţ, continua cu amânări ale studiilor pe tronsoanele de la Tg. Neamţ la Tg. Mureş şi se desăvârşeşte prin deja ”normalele” amânări ale altor şi altor documentaţii pentru ”noua” autostradă Iasi-Tg. Neamţ.
Începem să simţim şi în această guvernare apetenţa deosebită a penelistilor pentru studii, documentaţii, proiectare, în spiritul devizei deja consacrate a liberalilor de modă nouă: ”numai pentru noi înşine”.

Poate preferinţa pentru studii atribuite în sistem etatist, birocratic şi greoi, întotdeauna cu suspiciuni de ”comisionare”, justifica şi dublarea ”din pix” a valorii autostrăzii: de la 4,072 miliarde de euro plus T.V.A. (conform Master Planului General de Transport al României) până la circa 8 miliarde de euro (conform estimărilor făcute de actualul guvern). Ar trebui să ne mulţumim că nu au stabilit valoarea autostrăzii la 11-12 miliardfe de euro, aşa cum a făcut un fost ministru liberal al transporturilor?! Obişnuinţa de exagerare a valorii arata oare dorinţa de a face realizabila autostradă?

Sezația de deja-vu

Romanii au senzaţia de ”deja-vu” ştiind din guvernările anterioare că penelistii (re)/lansează o multitudine de studii dar dau chix când trebuie să construiască ceva. De la şantierele deschise pe care se lucrează cu mari întârzieri până la lipsa unor şantiere noi.

Acum, trecând peste criticile care deşi se înmulţesc pe zi ce trece, sunt absolut justificate şi denotă o neîncredere crescândă, putem să gândim despre Guvernul Orban că, de fapt, nu este capabil să implementeze un proiect de importanta autostrăzii A8. Fie ea şi împărţită în două autostrăzi distincte plus un pod pe care îl contempla virtual de 8 luni.

-Daca ar fi vrut să construiască tronsonul Iasi-Tg. Neamţ, ar fi continuat demersurile guvernelor anterioare, îmbunătăţind proiectul PPP prin soluţiile pe care le-am prezentat public atât eu cât şi alţi specialişti în transporturi şi infrastructura.

1.Amintesc că asigurarea sumelor estimate a se încasa din taxele de autostradă, se poate face din buget pe toată perioada în care în România nu se va plăti taxa pe nicio autostradă (o sumă absolut suportabilă de circa 16 milioane de euro/anual).

2.Realizarea proiectului tehnic de execuţie, precedată de revizuirea Studiului de Fezabilitate, se putea externaliza în cadrul procedurii PPP. Asta dacă guvernul considera că acel constructor care câştigă licitaţia pentru construcţia plus întreţinerea autostrăzii (pe o perioadă de 26 de ani) nu trebuie să întocmească şi aceasta documentaţie. Evităm procedurile etatiste, birocratice şi greoaie în care ne-a reîntors acest guvern. Bineînţeles că evităm şi suspiciunile de comisionare pentru că o companie privată nu solicită ”comision” unei alte companii private ca să îi atribuie realizarea proiectului de construcţie a autostrăzii(!!). Dimpotrivă, este interesată să primească documentaţia cât mai repede, foarte bine realizată şi cu costuri minime. Pentru că în baza acesteia va construi un obiectiv pe care îl va întreţine timp de zeci de ani.

-Daca ar fi vrut să grăbească şi construcţia podului peste Prut de la Ungheni, ar fi finalizat documentaţia de mediu deja începută şi nu ar fi demarat una nouă. Cu atât mai mult cu cât termenul pentru utilizarea/pierderea fondurilor europene aferente este de 31 decembrie 2020, respectiv peste mai puţin de…8 luni.

-De asemenea, dacă ar fi vrut să construiască autostrada Tg. Neamt-Tg. Mureş, nu ar fi amânat finalizarea revizuirii Studiului de Fezabilitate. Dimpotrivă, ar fi grăbit lucrările. Dar, în loc să auzim dinspre guvern de o devansare a termenului, se înmulţesc sursele care induc ideea că ne pregăteşte o nouă amânare, undeva spre 2022!

OPT luni de guvernare PNL-PMP au însemnat, în privinţa Autostrăzii A8, Ungheni-Iasi-Tg. Mureş, asumare doar prin vorbe şi, mai degrabă, abandon prin fapte. Ne aşteptam, din păcate, că, în mai puţin de 6 luni de guvernare cât ar mai avea până la următoarele alegeri parlamentare sau până la moţiunea de cenzură, să continue vorbele iar faptele să se traducă în ”revelaţii” de noi borne kilometrice sau alte şi alte amânări de termene şi tergiversări.”, a transmis senatorul Vasile Toma.

Adauga un comentariu