Stiri medicale

Serotonina. Descopera cum iti influenteaza organismul

Publicat: 16 mart. 2012
7

Serotonina este un monoaminotransmitator sintetizat la nivelul unor neuroni din sistemul nervos central, la nivelul celulelor enterocromafine sau plachetelor, care are un rol important in producerea somnului, in procese mintale si afective, in functii motorii, in termoreglare, in reglarea presiunii arteriale, in actul vomei, in functii hormonale.

Serotonina este produsa din triptofan si i s-a identificat un rol important in producerea depresiei, daca se gaseste in cantitate scazuta. Este numita si „hormonul fericirii”, iar unii sustin ca e implicat in „chimia dragostei”. De asemenea, este strans legata de endorfina, influentandu-se reciproc.

Studii medicale au aratat ca la barbati, creierul produce cu 50% mai multa serotonina decat cel al femeilor, acest lucru explicand desele „probleme de stare psihica” ale acestora. Deasemenea, nivelul de serotonina al femeilor mai este afectat si de elemente specifice lor, ca menstruatia, nasterea sau menopauza.

Cauzele si efectele scaderii serotoninei
In general, un nivel scazut de serotonina angreneaza unele modificari hormonale, care ajung sa dea o stare de tulburare, neliniste, depresie, anxietate, tulburari de somn. Pe de alta parte, un nivel mare de serotonina duce la o stare de dispozitie foarte buna – persoana in cauza parand ca se comporta „ciudat”.

Vitamina B3 , in cantitate mica, duce la deficienta la nivelul productiei de serotonina, pentru ca ajuta la transformarea triptofanului in serotonina. De asemenea, utilizarea contraceptivelor orale, timp indelungat, influenteaza negative productia de serotonina.

Cum obtinem serotonina
Deoarece depresiile implica un nivel scazut constant de serotonina, medicii prescriu antidepresive (antidepresivele avand, printre altele, rolul de a stimula organismul de a produce serotonina. Dar, antidepresivele nu sunt chiar recomandate, mai ales in cazurile mai mici de depresie, pentru ca ele provoaca totodata organismului o dependenta de serotonina, cu consecinte negative in viitorul mai indepartat; aratandu-se chiar ca, in anumite cazuri,  administrarea antidepresivelor pentru reglarea nivelului de serotonina poate impinge pacientul catre sinucidere.

In mod natural, organismul produce serotonina in urma consumului de: paine integrala, cereale, lapte, cacao, ciocolata, grepfruit, banana, ananas, cirese, prune, migdale, carne de pui, carne de curcan, peste, orez, spanac, varza de Bruxelles, soia, alge sau usturoi. Atentie insa, pentru o asimilare corespunzatoare a serotoninei, este necesar de un complex de vitamine B si magneziu. Ele se pot lua fie din suplimentele farmaceutice, fie din alimente ca laptele, branza de vaci, peste, soia, fasole uscata, nuci, cereala integrate, fructe uscate, legume, produse lactate.





Adauga un comentariu