Sanatate

Sfecla roșie: Beneficii miraculoase pentru sănătate

Publicat: 21 iun. 2021

Sfecla roșie este consumată din cele mai vechi timpuri, fiind folosită ca principală sursă de zahăr a Franței pe timpul lui Napoleon. Sfecla roșie are multiple beneficii pentru sănătate, fiind recomandat atât consumul rădăcinei, dar și a sucului obținut din aceasta.

Totuși, trebuie ținut cont de faptul că sfecla roșie are o cantitate destul de mai mare de zahăr.

Consumată proaspăt, coaptă, în oţet sau sub formă de suc, sfecla roșie are multe beneficii pentru sănătate, conținând vitaminele A, C, complexul B, sulful, sodiul, calciul,magneziu, sulf, fierul, iodul, potasiul. De precizat că antioxidanţii din sfecla roşie ajută la tratarea mai multor afecţiuni.

Sfecla roșie: Beneficii ale celui mai puternic purificator al sângelui

Sfecla roșie este considerată are un rol improtant în reducerea tensiunii arteriale. Studiile făcute de cercetători au arătat că efectul este mai vizibil în cazul tensiunii sistolice în momentul în care se consumă sfeclă proaspătă, nu gătită.

Acest efect asupra tensiunii arteriale este dat de concentrația mare de nitrați din compoziția sfeclei roșii. În organism, nitrații proveniți din legume sunt transformați în oxid nitric, o moleculă care dilată vasele de sânge și reduce tensiunea arterială.

Nivelul de nitrați din sânge rămâne ridicat doar pentru 6 ore după consumul de sfeclă roșie.

Sfecla roșie conține pigmenți cunoscuți sub numele de betalaine, printre care și betanina, care au proprietăți antiinflamatorii. Datorită acestor efecte, specialiștii consideră că suplimentele ce conțin extract de sfeclă roșie ar putea fi eficiente în tratarea bolilor inflamatorii.

Sfecla roșie are o cantitate importantă de fibre, o ceașcă cu sfeclă conținând în jur de 3.4g. Fibrele străbat tractul digestiv și ajung în colon, unde hrănesc bacteriile bune. Acest efect contribuie la menținerea sănătății sistemului digestiv, prevenind constipația, ulcerul, obezitatea și boala inflamatorie a intestinului.

Interesant este că nitrații din compoziția sfeclei roșii pot îmbunătăți funcțiile mentale și cognitive prin dilatarea vaselor de sânge, și implicit prin creșterea cantității de oxigen care ajunge la creier.

Sfecla roșie ajută, în mod particular, la îmbunătățirea fluxului sangvin către lobul frontal al creierului, zonă asociată cu luarea deciziilor și folosirea memoriei.

Sfecla roșie, recomandată de orice nutriționist

Deoarece este săracă în calorii, sfecla roșie este recomandată să fie inclusă în diete. Cantitățile moderate de proteine și fibre pe care le conține ajută slăbitul deoarece reduc apetitul și contribuie la instalarea senzației de sațietate.

În plus, sfecla roșie are rol important în procesul de stimulare a imunității. Vitamina A crește producția de anticorpi și stimulează globulele albe care combat infecțiile. În plus, fierul este esențial pentru transportul oxigenului către celule, țesuturi și organe, menținerea celulelor corpului puternice și stimularea proceselor de apărare ale organismului.

Datorită pigmenților pe care îi conține, dar și a antioxidanților și carotenoizilor precum luteină și zeaxantină, sfecla roșie are un impact pozitiv asupra vederii. Un consum constant de sfeclă previne și încetinește îmbătrânirea retinei și deteriorarea maculei.

Sfecla roșie este importantă în protejarea ficatului de inflamații și de efectele negative ale toxinelor. Betaina din sfeclă ajută la eliminarea toxinelor, în timp ce alți pigmenți susțin procesul de detoxifiere de la nivelul ficatului.

De precizat și faptul că sfecla roșie este un bun afrodiziac. Aceasta conține bor, un mineral care joacă un rol important în producția de hormoni sexuali. De asemenea, nitrații din sfeclă îmbunătățesc fluxul sangvin din zona genitală, contribuind astfel la creșterea apetitului sexual.

Precauții și contraindicații

Sfecla este bogată în oxalaţi, iar organismul uman nu deţine enzime capabile să degradeze oxalatul, care în consecinţă trebuie eliminat prin rinichi. Persoanele predispuse la pietre sau nisip la rinichi, ar trebui să consume sfeclă roșie în cantități mai mici sau să o evite.

În plus,consumul de peste 400 ml de suc de sfeclă roșie poate determina o paralizie temporară a corzilor vocale. Mai mult, la doze mari de suc de sfeclă roșie sau la sucul de sfeclă roșie consumat simplu, fără suc de morcov, pot apărea stări de greață.





Adauga un comentariu