Eveniment-Social

Siguranța în mediul online – capcanele internetului

Publicat: 31 mart. 2020

Criminalitatea în mediul online cunoaşte o rată foarte rapidă de dezvoltare şi diversificare, reprezentând, totodată, un domeniu aflat într-o permanentă inovare. Astfel, expansiunea tipurilor de dispozitive care fac posibilă accesarea mobilă a internetului a dus la creşterea exponenţială a numărului de utilizatori. Majoritatea utilizatorilor provin din rândul adolescenţilor, scăzând, în acelaşi timp, vârsta de la care minorii încep să  utilizeze internetul. Pe acest fond, potenţialul de risc victimal este mult mai ridicat, având în vedere şi caracteristicile psiho-sociale ale copiilor (curiozitate, naivitate, teribilism, nevoia de socializare şi de afecţiune etc.). O problemă în abordarea tinerilor cu privire la siguranţa în mediul virtual este aceea a lipsei de experienţă, coroborată cu gradul foarte redus de conştientizare a pericolelor ce-i pot ameninţa în mediul online. Sintagma „mie nu mi se poate întâmpla” este foarte prezentă în modul lor de a gândi şi acţiona.

CATEGORIILE DE RISCURI LA CARE SE POT EXPUNE TINERII ÎN MEDIUL ONLINE:

  1. INFECTAREA SISTEMELOR CU PROGRAME DE TIP MALWARE

Infectarea cu malware, pe lângă riscul de disfuncţionalitate a sistemului, aduce cu sine şi alte riscuri: furtul de date şi informaţii personale despre utilizator, parole de acces folosite de acesta pentru a accesa diverse site-uri sau aplicaţii, spionajul fizic (prin intermediul camerelor web ale sistemului). Dacă în primii ani de „explozie” a internetului atacurile informatice cu malware aveau în general un caracter pur distructiv, în ultima perioadă acestea au facut pasul către zona de obținere de profit. Metodele de tip ransomware ( infectarea cu un program care blochează accesul utilizatorului legitim la toate datele stocate pe sistemul respectiv și solicitarea unei răscumpărări în schimbul parolei de decriptare) au cunoscut o dezvoltare rapidă, pe măsură ce a crescut numărul de utilizatori. Mai mult decât atât, evoluția programelor malware conduce către noi forme de criminalitate informatică: terorism (prin atacuri asupra unor obiective strategice), spionaj etc.

 

  1. FURTUL DE IDENTITATE

Definit, în general, ca fiind însuşirea fără drept a datelor de identificare (nume, prenume, adresă, dată de naştere etc.) ale unei alte persoane, acest tip de risc este periculos nu atât în sine, prin însuşirea fără drept a unei identităţi, cât prin folosirea ulterioară a acesteia. În contextul actual al evoluţiei criminalităţii, este deseori asociat cu infracţiunile legate de mijloacele de plată, în special cele electronice.

  1. HĂRȚUIREA

Cunoscută drept cyberbullying, atunci când are loc pe internet, implică folosirea tehnologiilor informației și comunicațiilor, cum ar fi mail-ul, telefoanele mobile, site-urile web defaimatoare, blog-urile etc., cu scopul de a ataca în mod deliberat, repetat și ostil, un individ sau un grup de indivizi. Hărțuirea cibernetică poate consta în trimiterea de e-mail-uri care pot conține amenințări, remarci sexuale, incitări la ură, șicanări ale victimelor, precum și afișarea oricăror declarații false care au ca scop umilirea victimei. Amenințările pot fi private sau publice, pe forumuri și grupuri de discuție. Totodată, copiii victime trebuie să păstreze (prin salvare de pagină ori fișier, sau captura de ecran) orice mesaj, comentariu, secvență audio sau video postate de agresor. Dacă actele de hărțuire nu încetează și au un caracter de amenințare pentru copil sau îi provoacă o stare de frică și insecuritate, părinții pot face plângere la poliție. De multe ori agresorul subestimează efectele, considerând acțiunile lui o simplă distracție. Informațiile postate online persistă, existența lor fiind relativ permanentă, dificil de eliminat, uneori imposibil. Abuzul are un puternic caracter invaziv, cu impact negativ asupra întregii vieți personale a victimei, la școală sau acasă, online sau offline, cu o răspândire greu de controlat. Cyberbullying-ul poate avea efecte devastatoare asupra unui copil, care, fiind în plină formare a personalităţii sale, riscă să dezvolte fobii, tendinţe izolaţioniste, violenţă.

  1. DEPENDENŢA 

Utilizarea necontrolată, patologică a internetului poate avea un impact negativ asupra performanţelor şcolare, a relaţiilor de familie şi asupra stării emoţionale a adolescenţilor, fiind un comportament cu semne şi simptome similare cu cele ale oricărei alte dependenţe. Pe lângă riscurile asociate unei adicţii (izolare socială, probleme de sănătate cauzate de autoneglijare, rezultate slabe şi absenţe la şcoală etc.), dependenţa de internet poate creşte semnificativ riscul infectării calculatorului cu programe malware.  

RECOMANDĂRI PENTRU PĂRINŢI 

  • Să conştientizeze existenţa riscurilor asociate navigării pe internet şi să cunoască în ce mod pot fi expuşi copiii lor la acestea;
  • Să comunice deschis cu copiii lor despre internet, despre beneficiile şi pericolele existente în lumea virtuală. Comunicarea trebuie să îmbrace forma unui dialog între părinte şi copil, nu a unui monolog. Copilul trebuie să ştie că poate discuta cu părinţii despre orice aspect întâlnit în lumea virtuală;
  • Să stabilească împreună cu copiii reguli de utilizare a internetului şi să urmărească respectarea lor de către aceştia;
  • Să nu restricţioneze excesiv şi nejustificat accesul copiilor la internet;
  • Să se asigure că ştiu parola/parolele de acces ale copiilor la contul de email, reţele de socializare etc. şi să fie atenţi la „prieteniile” online pe care ei le întreţin. De asemenea, să încerce să cunoască programele şi aplicaţiile folosite de copii pe dispozitivele de accesare a internetului;
  • Soluţii complete de aplicaţii antivirus actualizate;
  • Programe de filtrare care pot bloca automat accesul copiilor către anumite categorii de site-uri;
  • Motoare de căutare pentru copii – acestea filtrează automat rezultatele căutărilor de pe internet, excluzând paginile inadecvate minorilor.

 RECOMANDĂRI PENTRU MINORI

  • Fii prudent în a oferi persoanelor cunoscute pe internet informaţii personale despre tine sau familia ta, cum ar fi: numele, vârsta, CNP-ul, numărul de telefon, fotografii personale, adresa, şcoala la care înveţi; dacă anumite persoane insistă să afle aceste detalii, anunţă imediat părinţii;
  • Nu spune parola de la e-mail-ul tău altor persoane, în afara părinţilor; dacă le comunici această parolă prietenilor sau altor persoane, acestea pot trimite mesaje jignitoare în numele tău sau pot intra pe site-uri interzise;
  • Manifestă atenţie în utilizarea reţelelor de socializare. Este de preferat să restricţionezi accesul la acestea, astfel încât să poată fi vizualizate doar de către prieteni; 
  • Evită să postezi pe internet fotografii cu tine sau cu familia ta; acestea sunt personale şi nu trebuie să ajungă la cunoştinţa oricui navighează pe internet; ele pot fi folosite pentru a vă face rău, ţie sau celor apropiaţi;
  • Nu uita că nu tot ceea ce citeşti sau vezi pe internet este adevărat! Informaţiile aflate pe o pagină web pot fi postate de oricine, adult sau copil,  multe din ele fiind neverificate sau eronate; de asemenea, fotografiile sau filmele pot fi modificate pe calculator şi pot înfăţişa situaţii care nu s-au petrecut niciodată;
  • Nu instala pe dispozitivul tău programe sau aplicaţii fără a-ţi consulta părinţii. Ele pot conţine malware şi produce pagube irecuperabile;
  • Fii prudent în legătură cu „ofertele” care ascund reclame ce te îndeamnă să dai click și /sau să vă lasați datele pentru a „câștiga”;
  • Dacă cineva te face să te simţi inconfortabil pe internet, poţi oricând să renunţi la comunicarea cu acea persoană. Nu eşti obligat să stai pe internt mai mult decât consideri tu şi nici să suporţi ceea ce îţi provoacă neplăcere sau teamă; poţi oricând să îi scoţi de pe lista de contacte pe cei cu care nu vrei să mai comunici;
  • În cazul în care o persoană cu care comunici pe internet te jigneşte, te ameninţă, îţi transmite mesaje cu tentă sexuală, îţi solicită sau îţi trimite poze cu conţinut pornografic, te îndeamnă să consumi alcool ori droguri, anunţă părinţii;
  • Cere ajutorul, în orice situaţie, persoanelor în care ai încredere, părinţi, profesori sau prieteni apropiaţi.

 

Modalități de raportare a posibilelor abuzuri 




Adauga un comentariu