Actualitate

Siguranta si securitatea in scoli – conditii esentiale pentru o educatie de calitate

Publicat: 20 sept. 2019

Prof. dr. Camelia Gavrila, vicepresedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, a analizatproblemele si temele asociate demersului educational, in sensul serviciilor educationale complementare – supravegherea elevilor pentru evitarea incidentelor in spatiul scolii,transportul elevilor si al studentilor,dotarea cabinetelor medicale scolare, existenta personalului medical bine pregatit, situatia cazarilor si a camerelor de locuit in internatele scolare/studentesti, prezenta si implicarea psihologilor, a consilierilor scolari etc. 

    „In arhitectura unui invatamant modern si de calitate unele aspecte sunt esentiale pentru educarea si formarea tinerilor – competenta si daruirea profesorului, continuturile invatarii, aspectele curriculare, parteneriatele la nivel de comunitate locala, experientele de cunoastere. Pe langa aceste conditii mentionate, trebuie sa fie in atentia noastra si corolarul de servicii sociale, servicii de sanatate, de consiliere, elementele de confort si siguranta oferite tinerilor in cadrul institutiilor educationale, infrastructura scolara si universitara ”, a precizat Camelia Gavrila, deputatul PSD de Iasi.

 Dincolo de reperele si valentele academice incontestabile ale scolii romanesti, trebuie sa asiguram tinerilor siguranta necesara, securitatea in spatiile scolare si serviciicomplete pentru a sprijini si a stimula activitati ce vizeaza progresul scolar, pregatirea profesionala, performanta si excelenta.

1. Aspecte ale sistemului educational in relatie cu sanatatea elevului/studentului asigurata in cadrul institutiilor de invatamant.
In Raportul National de Sanatate a Copiilor si Tinerilor din Romania 2018, realizat de Institutul National de Statistica, un impact mare asupra sanatatii acestora il au urmatorii factori: deficientele mobilierului scolar (degradat, necorespunzator varstei si mai ales scopului), nerespectarea curbei de efort a elevilor la intocmirea orarului, a programelor scolare, la programarea tezelor si testelor, iluminatul artificial necorespunzator in salile de clasa, ateliere si laboratoare. Una din cele mai grave deficiente in sezonul rece este imposibilitatea asigurarii temperaturii normale in interiorul unitatilor destinate colectivitatilor de copii si tineri. Corelat cu acest fapt este respectarea partiala a normelor privind microclimatul (supraaglomerare in salile de clasa, lipsa de aerisire si ventilatie, gradul de curatenie). Asistenta medicala din scoli se confrunta cu deficiente privind spatiile cabinetelor medicale si dotarile materiale, iar in unele cazuri lipsa medicilor generalisti, a medicilor stomatologi si a personalului sanitar calificat din aceste cabinete risca sa diminueze functionarea la parametrii ideali. O problema aparte o reprezinta situatia scolilor din mediul rural, acolo unde asistenta medicala este asigurata prin medicii de familie si dispensarele medicale aflate la o anume distanta fata de unitatile de invatamant.

2. Probleme de siguranta si securitate a elevului/studentului in institutiile de invatamant.
Aproximativ 3 din 10 elevi sunt afectati de fenomenul bullying, iar, din pacate, aceste forme de agresiune fizica, verbala, atitudinala sunt tot mai accentuate, efectele fiind vizibile in comportamentul si atitudinea celor agresati. La acestea se adauga incidente in relatia cu profesorii de la catedra, dar si prezenta actelor de violenta in contextul patrunderii in incinta scolilor a unor persoane straine mediului scolar. Toate aceste aspecte genereaza o stare de nesiguranta a elevilor si preocuparea parintilor. 
In acest sens, mentionam ca prin Camera Deputatilor a parcurs fluxul legislativ un proiect de lege ce prevede obligativitatea introducerii camerelor de filmat in institutiile de invatamant, inclusiv la nivel prescolar, tocmai pentru a asigura supravegherea, monitorizarea copiilor si a elevilor, evitarea unor incidente cu efecte grave in plan afectiv, psihologic, atitudinal. In acelasi sens am votat o initiativa axata pe tema bullying-ului – definire conceptuala, integrare in context educational, masuri si demersuri, precizarea modului in care trebuie sa se implice institutii si factori educationali importanti.

3. Conditii de desfasurare a activitatilor educationale ale elevilor si studentilor in institutiile de invatamant.
Potrivit INS, mai mult de jumatate dintre persoanele cu varste cuprinse intre 15-19 ani au domiciliul in mediul rural, iar majoritatea liceelor si scolilor profesionale sunt situate de obicei in zona urbana. Naveta implica diferite costuri si riscuri, iar internatul scolar/caminul studentesc reprezinta solutii optime. Situatia actuala a multor internate din Romania indica un stadiu ridicat de degradare, incadrarea in diferite grade de risc seismic, fonduri insuficiente etc. Situatia este prezenta si in mediul universitar, unde procentul studentilor ce nu au domiciliul in aceeasi localitate cu universitatea la care studiaza este mult mai mare, iar spatiile de cazare sunt evident insuficiente. Consideram ca cele aproximativ 16 internate studentesti, aflate la diferite nivele de realizare, sunt obiective si etape importante in rezolvarea situatiei semnalate. De asemenea, se impune reabilitarea internatelor scolare si continuarea demersurilor pentru rezolvarea treptata a problemei.
Deputatul PSD, Camelia Gavrila aprecizeaza ca raspunsurile la aceste intrebari si dileme sunt complexe, dar exista si unele solutii explorate de decidenti si prezentate in dezbateri si proiecte de abordare strategica:

  • Prezenta in numar suficient a personalului care sa asigure siguranta si securitatea elevilor in scoli si sa preintampine posibile incidente si acte de violenta;
  • Cursuri/stagii de formare continua pentru personalul medical, precum si aprovizionarea cu materiale consumabile necesare cabinetelor de medicina scolara;
  • Asumarea unui parteneriat strategic pentru dotarea si amenajarea cabinetelor medicale scolare, a celor stomatologice studentesti intre institutiile locale, autoritati locale si unitatile scolare sau universitati. 
  • Monitorizarea elevilor si a institutiilor educationale, adoptarea unor strategii de interventie pentru evitarea actelor de violenta in spatiile educationale.
  • Cresterea treptata a numarului de consilieri scolari, resursa umana de specialitate extrem de importanta prin care se asigura consilierea psihologica, armonizarea colectivelor de elevi, suportul psihologic necesar in cazuri individuale, consilierea in cariera.
  • Identificarea si rezolvarea constanta a problemelor ce vizeaza infrastructura scolara si universitara, calitatea si siguranta constructiilor – scoli si licee, gradinite, universitati, internate, inclusiv dotarile necesare.

„Trebuie sa ne preocupe constant calitatea ambientului scolar si universitar, siguranta si securitatea acestuia, existenta personalului de specialitate, asigurarea acelei firesti stari de bine a tinerilor in mediul scolar, trebuie sa anticipam atat nevoile, cat si posibilele riscuri educationale, astfel incat sa asiguram in scoli accesul la cunoastere, formare, invatare eficienta, dar si pachete de servicii complete. Scoala sau universitatea nu inseamna doar locul unde tinerii acumuleaza cunostinte, unde studiaza intru-un anume spatiu, ci si locul in care se formeaza, se dezvolta, aspira, comunica, interfereaza in proiecte, judeca valoric, de fapt un spatiu real si simbolic in aceeasi masura, prin care trece povestea lor de viata, cunoastere si devenire. In aceste conditii, alaturi de Guvern este importanta si contributia autoritatilor locale, nu doar in calitate de simpli finantatori, ci si ca reprezentanti implicati ai comunitatii, constienti de rolul esential pe care il au si de efectele pe termen lung pe care le antreneaza educatia.”
Mai multe informatii regasiti pe site-ul www.cameliagavrila.ro.
 



loading...

Comentarii
Adauga un comentariu
Anunturi bzi.ro Adauga anunt gratuit