News Flash:

Sistemul de invatamant preuniversitar - semnificatii, contraste, presiuni birocratice.  Camelia Gavrila: „Una dintre deficientele majore ale sistemului educational  este reprezentata de supraincarcarea curriculara a acestuia”

26 Octombrie 2018
657 Vizualizari | 3 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7199 RON (-0.0006)
USD: 4.1541 RON (+0.0057)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Camelia Gavrila

 Prof. dr. Camelia Gavrila, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, a analizat complexitatea si paradoxurile invatamantul preuniversitar romanesc, in cadrul caruia s-au produs in ultimii ani multiple schimbari, reorientari, intr-o dinamica derutanta si deseori excesiva, in sensul unor continuturi curriculare dense, al programelor incarcate, al unui plan de invatamant cu numeroase discipline si ore alocate,  al temelor si proiectelor care depasesc un echilibru rezonabil. Se adauga in cadrul acestui sistem si multitudinea responsabilitatilor si a sarcinilor deseori birocratice pentru profesori, pentru specialistii din educatie.
Deputatul PSD de Iasi Camelia Gavrila precizeaza ca „dincolo de critici, de dezbateri in spatiul public si confruntari de idei si solutii, Romania are totusi un sistem educational valoros, solid, cu specialisti de calitate, un sistem ce a dovedit de-a lungul timpului ca poate sa genereze performanta si sa formeze abilitati pentru pregatirea profesionala, pentru integrarea pe piata muncii a tinerilor bine pregatiti, dar, in aceeasi masura, este necesara o dezvoltare mai accentuata a elementelor de incluziune sociala, echitate educationala si integrare a generatiei tinere care nu a beneficiat de un start intelectual, financiar, social favorabil.”
Una dintre deficientele majore ale sistemului educational romanesc este reprezentata de supraincarcarea curriculara a acestuia, in raport cu elevii, cu studentii, dar si o supraincarcare birocratica, administrativa a personalului didactic. La nivel de programe scolare, persista multitudinea informatiilor, densitatea continuturilor, notiuni abstracte, teme, subiecte de specialitate concepute deseori la nivel de abordare academica.
Declaratia politica prezentata vizeaza anumite aspecte esentiale ce se impun a fi remediate in vederea crearii unui sistem sanatos: credibilitatea si principiile demersului didactic, relevanta continuturilor stiintifice, problematica manualelor, preocuparea dominanta a cadrelor didactice, a unor familii pentru performanta imediata din partea elevului, pentru reusite la nivel de concursuri si olimpiade scolare, numarul de ore necesare pentru studiu, activitati scolare in clasa sau acasa, bucuria de a veni la scoala, necesitatea cultivarii unei gandiri critice, analitice, educatia prin si pentru valori civice, democratice,  culturale etc.
Prof. dr. Camelia Gavrila, ridica in fata Plenului Camerei Deputatilor  cateva probleme cu care se confrunta sistemul educational, un sistem de la care se asteapta o orientare spre incluziune si echitate, performanta, modernitate, globalizare:
1. O munca dificila, complexa, orientata deseori spre sarcini si tinte birocratice, insuficient centrata pe elev si achizitia de competente, deci multa birocratie, abordari generale, in detrimentul individualitatii elevului
Prioritatile unui cadru didactic trebuie sa fie pregatirea temeinica a elevului pentru valorificarea deplina a potentialului sau, in sensul unei individualizari a abordarii pedagogice, dar la fel de importanta este si pregatirea profesionala a cadrelor didactice, dezvoltarea propriilor competente in sensul unei formari continue si in baza principiului de long life learning.
2. Performanta obsesiva, cu orice pret...
Performanta scolara de nivel inalt devine uneori o dominanta sustinuta de mai multi actori - parinti, profesori, colegi cu reusite percepute ca modele de succes, societatea competitionala in sine, iar efectele constau intr-o suprasolicitare psihica, intelectuala, emotionala a elevului. Dincolo de identificarea si sustinerea elevilor capabili de performanta inalta, de cultivarea excelentei in educatie, scoala trebuie sa ofere trasee accesibile de studiu, experiente de invatare intr-un ritm propriu colectivului de elevi, urmarind progresul scolar, identificarea unor aptitudini, vocatii in anumite domenii.    
3. Presiunea  temelor
Sarcinile de lucru de acasa ocupa cel putin 4-5 ore/zi, creand neliniste, ingrijorare, stres in randul elevilor si al parintilor. O simpla analiza a orarului scolar si a timpului destinat pregatirii evidentiaza faptul ca un elev ajunge la aproape 8 - 10 ore de activitate pe zi, mai mult decat activitatea unui adult la locul de munca. Este important sa se tina cont de accesibilitatea si utilitatea temelor pentru acasa, prin corelarea cu volumul de timp ce revine disciplinei scolare respective, cu varsta elevilor si anii de studiu. Intr-un clasament referitor la timpul alocat studiului individual si temelor in cazul  elevilor de 15 ani, studiu realizat in anul 2014 de OECD la nivel mondial, elevii din Romania sunt pe locul 6 din punctul de vedere al numarului de ore alocate de copii studiului individual, cu o medie de studiu suplimentar pe saptamana de 7,3 ore, mult peste media europeana, deci un timp considerabil destinat invatarii, aprofundarii, realizarii unor teme deseori excesiv de complexe.
Pentru toate aceste probleme, prof. Camelia Gavrila identifica unele solutii posibile: 
debirocratizarea activitatilor desfasurate de cadrele didactice, simplificarea continuturilor, esentializarea si individualizarea informatiilor transmise catre elevi,  abordari metodice creative, ludice, in asa fel incat fiecare elev sa inteleaga conceptele, abstractiile, sa asimileze teoria in timp mai scurt si in relatie cu utilitatea si adaptarea ei practica.  
In concluzie, deputatul Camelia Gavrila precizeaza ca “este datoria noastra sa analizam cu luciditate spatiul invatamantului preuniversitar, sa identificam solutii rapide si eficiente, astfel incat sa prevenim posibilele derapaje sau rupturi iremediabile. Prin deciziile adoptate trebuie sa sustinem si sa valorizam specialistii din educatie, sa protejam cadrele didactice si elevii de stres, de suprasolicitare, conturand drumul spre rezultate bune si foarte bune intr-un mediu sanatos, relaxant, in care cunoasterea, evolutia, munca si performanta nu vor exclude bucuria fiecarei zile de scoala, sentimentul utilitatii invatarii, al devenirii treptate spre modelul de succes imaginat si spre increderea in sine”.
Declaratia politica, dar si mai multe informatii regasiti pe site-ul www.cameliagavrila.ro.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

presedintele comisiei invatamant stiinta tineret sport
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

Ioncreanga  | #675474
Camelia Gavrila este o tampita si o frustrată care nu a facut nimic pentru Iasi si nimic pentru scoala ieseana. S-a inhaitat cu niste turci, pentru bani. O rusine a Iasului.
Heracle  | #675536
Sa aruncam o privire pe culegerile pentru clasa a 8-a scrise de doamna din imagine si atunci sa vedem ce mai spune despre supraincarcare,densitatea materiei.Pe astea le-a uitat. Exact ce a facut in timpul cat a fost profesor,director,inspector,exact asta condmna acum. Mai ziceti ceva!
Ausschnitt  |  #675595
Zic eu : Amin!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1725 (s) | 21 queries | Mysql time :0.032463 (s)