News Flash:

Soferii de la TRANSMIXT sint nemultumiti

12 Decembrie 1999
836 Vizualizari | 0 Comentarii
•Contractele de prestari servicii incheiate cu firma lasa fara bani soferii care si-au cumparat autobuzele

Ca in multe alte cazuri, privatizarea unei firme a dus la declansarea unor conflicte dintre patroni si sindicalisti. Aceasta este situatia si in cazul SC TRANSMIXT SA Iasi, societate a carei privatizare a condus la conflictul din 15-17 noiembrie a.c. dintre patronii societatii si fostii salariati. Nemultumiti de clauzele noului contract de prestari servicii ce trebuia incheiat cu firma, soferii au suspendat, pe parcursul negocierilor, cursele, pentru a le relua ulterior pe 17 noiembrie, dupa ce au obtinut de la conducerea societatii aprobarea de a folosi una din halele firmei pentru reparatiile masinilor. Odata incheiat contractul de prestari servicii intre societate si soferi, activitatea a fost reluata iar conflictul a fost considerat incheiat. Cu toate acestea, conflictul mocneste.

Conflictul se coace vara...

O data cu privatizarea societatii, care a avut loc in luna iunie, din 32 de autobuze ale unitatii, 19 au fost vindute in septembrie a.c.. Acestea au fost cumparate de fosti salariati, cu sume intre 40 si 50 milioane de lei - salariati care si-au infiintat firme. Insa pentru transportul de calatori, acestea nu pot functiona legal decit cu licenta de transport, licenta de executie si licenta de traseu, licente ce sint eliberate de catre Autoritatea Rutiera Romana (ARR). Acestea sint valabile un an, iar pentru eliberarea lor se impun citeva conditii, dintre care mai importante ar fi: regularitatea curselor, existenta unei parcari, asigurarea pazei. La ora actuala, aceste licente sint practic inchiriate de firma proprietarilor individuali de autobuze iar legea spune altfel: licentele nu pot fi instrainate de firma detinatoare (respectiv TRANSMIXT SA Iasi) unei alte firme de transport (firmele soferilor, ajunsi proprietari de autobuze).

... si mocneste toamna

"Sintem nemultumiti. Dupa ce am achizitionat, cu mari eforturi financiare, autobuzele, ne-am trezit cu totii fara obiectul muncii: practic, noi am cumparat autobuzele dar nu aveam voie sa facem transport pentru ca nu aveam licente. Adica nu aveam obiectul muncii: fara aceste licente, nu putem, din punct de vedere legal, sa iesim pe traseu. Pentru a le obtine, trebuie sa platim alte noi taxe catre TRANSMIXT SA", a declarat unul din soferi, care a tinut sa ramina anonim. Taxele prevazute in contractul de prestari servicii, incheiat intre soferii respectivi si TRANSMIXT SA Iasi, taxe ce se ridica lunar la sume de pina la 10 milioane de lei, au constituit elementul principal al conflictului: nu numai ca sint mari, dar - atunci cind soferii si-au cumparat autobuzele, nu au fost anuntati ca vor trebui sa obtina licentele de transport.
Desi oficial este incheiat, conflictul mocneste. Un exemplu in acest sens il reprezinta procesul ce se va judeca zilele acestea intre doi soferi si firma. Cei doi soferi fac parte dintr-un grup de asociere ce cuprinde 10 din cei 19 soferi care au cumparat autobuzele de la firma, si se judeca cu TRANSMIXT SA. Firma a fost data in judecata pentru ca, dupa ce si-au cumparat autobuzele pentru care au facut si platile, la citeva zile banii au fost returnati, firma refuzind astfel sa mai vinda autobuzele. Termenul de judecata este fixat pentru 13 decembrie a.c. si se va desfasura la Bacau, unde a fost stramutat datorita unor temeri din partea soferilor privind obiectivitatea instantei de la Iasi.
"Am semnat contractul de prestari servicii cu TRANSMIXT SA fara sa stim exact ce semnam. Nu am consultat nici un specialist si de aceea am ajuns in aceasta situatie", a declarat un alt sofer care, de asemenea, a tinut sa-si pastreze anonimatul. "Societatea ne datoreaza, acum, foarte multi bani - pentru ca incasarile pentru ceea ce facem noi, prin contract, se fac de catre TRANSMIXT SA, la casele de bilete ale acesteia; nu facem noi direct incasari. Pentru ca nu am avut bani, nu am avut nici cu ce sa cumparam motorina", a mai spus acesta. Alti soferi au declarat, tot sub anonimat, ca autobuzele cumparate de ei nu au putut fi inscrise in circulatie datorita starii tehnice proaste in care se gaseau la data efectuarii operatiei de vinzare-cumparare.
Contactat in aceasta problema, Bogdan Mihai, inspector in cadrul ARR Iasi, a afirmat ca soferii au motive sa fie nemultumiti de incheierea in aceste conditii a contractului lor de prestari servicii cu TRANSMIXT SA Iasi. "Situatia se datoreaza grabei cu care soferii au semnat contractele si nu vreunei ilegalitati pe care ar fi comis-o firma", a declarat Bogdan Mihai, desi a fost de acord ca s-a comis totusi un abuz atunci cind firma a pretins taxe soferilor pentru licentele acestora. "Potrivit art.37 din Ordonanta 527/1997 a Ministerului de Transporturi publicata in Monitorul Oficial 50 bis/4.02.1998, se stipuleaza clar ca licenta de executie pe vehicul se emite nominal pentru fiecare mijloc de transport si este netransmisibila, iar conform art.16 din aceeasi ordonanta, licenta de transport reprezinta documentul nominal al operatorului de transport si nu este transmisibila".
Desi soferii s-au interesat la ARR, inainte de declansarea conflictului, asupra conditiilor ce trebuie indeplinite pentru eliberarea licentelor de transport, se pare ca lipsa de asistenta juridica i-a adus pe soferi in situatia de a semna un contract cu care ulterior nu mai sint de acord, chiar daca, semnindu-l, sint obligati sa-l respecte.
Luigi ALBU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1281 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019228 (s)

loading...