News Flash:

Sondaje care manipuleaza

14 Martie 2000
1050 Vizualizari | 0 Comentarii
In ultimul timp asistam la o adevarata inflatie a sondajelor de opinie. Nu este partid in Iasi - mai mare sau mai mic - care sa nu fi cheltuit o suma considerabila pentru a afla care mai sunt parerile electoratului iesean in legatura cu viata politica de pe malurile Bahluiului sau ale Dimbovitei. Folosit cum trebuie, un astfel de chestionar se poate dovedi o investitie pe termen lung, o importanta sursa de linii directoare in hatisul tot mai incurcat al politicianismului romanesc.
Doua lucruri ies, de la inceput, in evidenta, de fiecare data cand vine vorba de un anumit sondaj. In primul rand, intotdeauna, cel care a initiat respectiva ancheta are o pozitie privilegiata. Aplicandu-se principiul "dau un ban (citeste cateva mii de dolari) dar stau in fata", partidul care a comandat sondajul primeste, in plus, ca un gest de recunostinta, probabil, cateva procente bune. De pilda, sondajul dat publicitatii, cu putin timp in urma, de catre Partidul Democratiei Sociale din Romania, prezinta un PDSR supradimensionat, ai carui oameni politici, parlamentari sau consilieri, se afla la distanta mare de principalii urmaritori, in cursa pentru castigarea simpatiei electoratului. La fel, in ancheta ceruta de PUNR, cel mai incoruptibil partid este, bineinteles, cel al lui Valeriu Tabara. La polul opus se afla PDSR! Cu toate acestea, PUNR a anuntat ca, in localitatile in care nu va prezenta candidat la primarie, va fi sprijinit partidul lui Iliescu. Nu mai are rost sa vorbim de sondajul initiat chiar de primarul Iasului, care-l prezinta pe Constantin Simirad drept omul providential pentru aceasta urbe.
In al doilea rand, fiecare sondaj dispune si de cateva anexe secrete, unde cifrele se arata, de aceasta data, in adevarata lor lumina, mult mai exacte si tocmai de aceea mult mai utile.
La urma urmei, la ce foloseste un sondaj? Dincolo de caracterul pur informativ, cel mai important scop al unei anchete de acest fel este manipularea. O manipulare care inainteaza pe doua directii. Pe de o parte, prin intoxicarea cu date intentionat gresite a populatiei, se urmareste inocularea unei idei false dar profitabile. De exemplu, un elector nehotarat, dar cu simpatii de dreapta, va fi alungat de la urne de un sondaj care da ca invingatoare sigura stanga. Sentimentul de lehamite, care se naste in el, il opreste de a mai participa la viata politica. Cea de a doua directie este mai putin directa, dar mai subtila. Analizandu-se cu atentie rezultatele obtinute in urma chestionarii electoratului, prin utilizarea unor intrebari cheie, se poate afla, foarte usor, ce asteapta cetateanul de la omul politic, ce vrea sa i se spuna. Citam din concluziile unui sondaj, comandat de un mare partid din partea stanga a spectrului politic: "Viitorii alegatori ai CDR, in general, si PNL, in particular, sunt mai dispusi sa accepte ideea ca nu toti oamenii stiu ce este bine pentru ei insisi. Si acestia si sustinatorii PNTCD, in particular, sunt intr-o mai mare masura de acord ca cei care conduc pot si ei gresi, acest lucru neinsemnand obligatoriu respingerea. ATENTIE : Acest aspect ar putea insemna ca ei sunt mai usor de manipulat si, deci, conteaza cine apeleaza mai devreme la tehnici de manipulare, in sensul ca daca acest lucru nu vine din partea partidelor sustinute poate veni din partea partidelor concurente!"
Vom trai si vom vedea cine va manipula mai repede si mai bine!
Catalin ONOFREI
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1785 (s) | 22 queries | Mysql time :0.060447 (s)