Eveniment-Social

Sorin Rosca Stanescu: „Dimineata sau noaptea generalilor?”

Publicat: 20 iul. 2015
1
Intr-un interviu acordat ieri de catre ambasadorul Romaniei la Washington, George Maior, pana de curand director SRI, este expusa o confirmare noua a tezei militarizarii Romaniei. Din nou, ratiunea sigurantei nationale, a intaririi statului, a parteneriatului romano-american si a amenintarilor la care este supusa Romania sunt invocate pentru a ilustra ceea ce am putea deveni exceptia de la regula. Mecanismele democratice sunt inlocuite prin mecanismele tipice ale unui stat militar. Aceasta trecere a statului din mana partidelor in mana militarilor este rezultatul unei conjuratii? A unui complot? Sau este ceva firesc? Este o noapte sau o dimineata a generalilor?
Intr-un stat supus unei presiuni extrem, ar putea ca decidentii politici sa ajunga la concluzia ca, temporar, din ratiuni de conservare, se impune restrangerea unor libertati. In aceste conditii, intr-un mod cat se poate de transparent, Parlamentul ar urma sa decida ca, pentru o perioada strict determinata de timp, mai multe articole din Constitutie sa fie inghetate. Adica, neaplicate. Lasand astfel loc, in respectiva perioada de timp, implementarii unor masuri de mana forte, extraconstitutionale, dar strict necesare. Asa a mai functionat statul roman si in alte momente speciale si asa au mai functionat si alte state. In paranteza fie spus, istoria consemneaza faptul ca, de fiecare data, restrangerea drepturilor cetatenesti, a libertatilor, in general, s-a facut in exces, nefiind pe de-a intregul motivate. Sa admitem insa ca ne aflam intr-o alta situatie. Care ar putea fi aceasta?
Sa admitem ipoteza ca situatia geopolitica a Romaniei, combinata cu pericolele generate de terorism si de Statul Islamic, de coruptia nationala si transfrontaliera sau, chiar, de terorismul cibernetic, pune Romania in situatia ca, in parteneriat cu Statele Unite sa recurga la solutii extreme pentru a apara si a asigura stabilitate in aceasta parte a lumii. In aceasta ipoteza, strategia de securitate extinsa lansata de presedintele Klaus Iohannis si votata in Parlamentul Romaniei ar putea constitui premiza, nu insa si instrumentul final, al militarizarii, pana la un punct, a statului roman. Ar fi urmat, fireste, ca in baza strategiei aprobate sa fi fost anuntate, in mod transparent, cateva masuri in acest sens. Atunci, ne-am fi aflat in ipostaza unui stat care, fiind amenintat, se apara chiar prin asumarea de catre cetatenii sai a unor libertati diminuate. Parcursul, insa, a fost invers. Noi, mai intai, am constat ca structurile democratice, civile ale statului, in mod discret, secret chiar, au fost infiltrate de catre reprezentanti ai unor institutii de forta, care au ajuns, iata, pana la varful Guvernului, iar strategia de securitate extinsa a aparut abia ulterior si inca nu s-a concretizat printr-o serie de decizii si documente indispensabile intaririi statului represiv, in detrimentul statului democratic.
Concluzia logica este, ne place sau nu ne place, ca asistam la o preluare in forta, intr-un mod netransparent, dar, evident, cu acordul partenerilor nostri euro-atlantici a instrumentelor si parghiilor democratice ale statului, pentru ca acestea sa fie transformate in arsenal militar. Iar de aici incolo este, totusi, un joc al hazardului. Va iesi bine? Va iesi rau? Cetatenii, atunci cand vor trage linie, vor constata ca decidentii politici si militari au procedat corect fata de ei si ca natiunea a iesit in castig, chiar sacrificand drepturi si libertati greu castigate? Sau romanii vor constata ca au fost inselati? Este exact diferenta dintre o dimineata sau o noapte a generalilor.




Adauga un comentariu