Diete si regimuri

Sosul care poate fi mai periculos pentru sanatate decat un hamburger

Publicat: 19 nov. 2018
25

Un grup de cercetatorii care au demarat un amplu studiu privind sarea din alimente avertizeaza ca unele produse considerate sanatoase sunt de fapt mai periculoase decat ne-am putea imagina. De pilda, specialistii citati de The Telegraph sustin ca sosul pesto folosit pentru pregatirea mesei copiilor ar putea avea un efect mai nociv asupra sanatatii decat un hamburger de la McDonald’s.

The Telegraph scrie ca a crescut cantitatea de sare folosita pentru sosul pesto. in timp ce un astfel de sos cumparat din magazin contine in medie 1,5 grame de sare, un hamburger de la McDonald’s are 1,2 grame.   

Pericolele consumului ridicat de sare sunt bine documentate: cresterea tensiunii arteriale, ceea ce sporeste riscul dezvoltarii unor probleme cardiace sau aparitiei accidentelor vasculare cerebrale.    

Asadar, un echilibru in alimentatie este imperial necesar. Desi majoritatea dintre noi mancam mai multa sare decat ar trebui, cu totii avem nevoie de o cantitate minima de sodiu pentru a ne mentine organismul hidratat in mod corespunzator si pentru ca este benefica activitatii musculare si a sistemului nervos.    

Un adult are nevoie, in medie, de 6 grame de sare pe zi, in timp ce la copii este recomandat urmatorul gramaj in functie de varsta: 1-3 ani: 2 grame de sare pe zi; 4-6 ani: 3 grame de sare pe zi; 7-10 ani: 5 grame de sare pe zi; Peste 11 ani: 6 grame de sare pe zi.

„E pacat ca este adaugata atata sare in sosul pesto, pentru ca are potentialul de a fi un aliment foarte sanatos. Uleiul de masline, migdalele si busuiocul sunt minunate pentru sanatatea noastra datorita continutului ridicat de grasimi nesaturate“, afirma medicul nutritionist Sarah Schenker, membru al Asociatiei de Nutritie.   

Specialistii avertizeaza ca mai multe alimente care erau considerate sanatoase trec treptat pe lista celor mai putin sanatoase din cauza cantitatilor mari de zahar si sare. Asadar, ei recomanda oamenilor sa verifice foarte atent etichetele produselor pe care urmeaza sa le cumpere si, in general, sa consume totul in cantitati moderate. Printre alimentele care nu sunt chiar atat de sanatoase pe cat se credea se numara si urmatoarele: 

O cantitate mare de dressing (bogat in grasimi si sare) este adaugat salatelor care de altfel sunt sanatoase, subminand astfel beneficiile nutritionale. Medicul Sarah Schenker recomanda consumul de salate fara sos sau cu o cantitate considerabil mai mica.   

„Toata lumea spune ca este benefic consumat zilnic, dar chiar si o sticluta mica, de 300 de mililitri, cu fresh de portocale facut in casa contine echivalentul a sase lingurite si jumatate de zahar. Sigur, veti spune ca este zahar natural, dar organismul nu cunoaste diferenta dintre zaharul din sucul de fructe si zaharul dintr-o cutie de Coca-Cola. Zaharul e zahar“, avertizeaza un alt medic nutritionist, Kim Pearson. Specialistul atrage atentia si asupra sucurilor naturale din comert, precizand ca de multe ori contin mult mai mult zahar decat ne-am putea imagina. 

Alimentele procesate cu un continut scazut de grasimi sunt adesea recomandate in diete. „in realitate, cand inlaturi grasimea dintr-un produs, ii reduci in mod semnificativ gustul, astfel incat producatorii inlocuiesc grasimea cu zahar, indulcitori, arome artificiale sau chiar o combinatie dintre toate acestea. De cele mai multe ori este mai indicat sa consumam varianta originala a produsului, chiar daca are grasimi“, explica Pearson, potrivit adevarul.ro. Un exemplu in acest sens este iaurtul: „Iaurturile slabe in grasimi contin in schimb o cantitate uimitoare de zahar. Iaurtul fara grasimi are la fel de mult zahar precum un desert. Cel mai bine consumati iaurt grecesc si, pentru o aroma mai buna, adaugati fructe proaspete“.

„Sunt multe tipuri de cereale care se pretind a fi sanatoase, dar de fapt nu sunt deloc. Fiti deosebit de atenti la cele crocante, de regula sunt pline de zahar“, atentioneaza Pearson. Specialistul precizeaza si ca produsele din ovaz din comert sunt de multe ori nesanatoase, deoarece nu au un continut bogat de fibre si au un indice glicemic mai mare, ceea ce inseamna ca isi pierd capacitatea de a elibera incet energia si de a regla nivelul zaharului din sange. 

Poate parea sanatoasa, dar de cele mai multe ori painea bruna feliata este procesata. Cititi eticheta si veti vedea ca in unele cazuri este plina de aditivi chimici – emulgatori, inhibitori de mucegai, conservanti si grasimi trans“. 

„Este bine sa folositi diferite uleiuri si grasimi pentru diverse feluri de mancare, insa uleiul din nuca de cocos este bogat in grasimi saturate. Adauga aroma in cazul anumitor preparate si are un punct de topire bun, dar nu este indicat sa inlocuiti complet uleiul de masline sau pe cel de rapita cu uleiul de cocos“, explica Schenker. 

„Contin intotdeauna zahar pentru ca altfel nu ar sta lipite cerealele. Ar fi mult mai bine pentru sanatatea noastra daca am consuma in schimb un bol cu ovaz si fructe proaspete“, recomanda Sarah Schenker.





Adauga un comentariu