Terapii alternative

Activitatea fizica ajuta la mentinerea masei musculare in timpul menopauzei

Publicat: 17 iun. 2020
femeie alergand
Sportul ajuta la mentinerea masei musculare la menopauza

Sportul ajuta la mentinerea masei musculare la menopauza. Daca modificarile hormonale in timpul menopauzei scad masa musculara a femeilor, activitatea fizica regulata poate incetini scaderea acesteia, au descoperit cercetatorii intr-un studiu recent.

Bufeurile, oboseala, iritabilitatea, tulburarile de somn sunt printre numeroasele simptome care apar la menopauza. Acest lucru poate fi insotit si de probleme de sanatate care se pot rezolva treptat, de aici importanta monitorizarii medicale, care le permite sa fie detectate rapid si tratate. Aceste probleme de sanatate pot fi uscaciunea vaginala, tulburari genito-urinare, osteoporoza sau probleme cardiovasculare. Femeile in cauza prezinta, de asemenea, un risc mai mare de supraponderabilitate, o tendinta care se explica printr-o scadere a masei musculare si o modificare a distributiei grasimilor care se acumuleaza in esenta pe abdomen.

Studiile subliniaza ca, intre 42 si 50 de ani, cresterea medie in greutate este de 0,8 kg pe an si chiar 1,5 kg pentru 20% dintre femei. Acestea includ scaderea estrogenului, scaderea masei musculare si a cheltuielilor de energie si, uneori, noi obiceiuri alimentare. Pentru a compensa efectul pierderii de estrogeni asupra muschilor, nimic nu este mai bun decat practicarea activitatii fizice sub toate formele sale, dupa cum spun cercetatorii de la Universitatea finlandeza din Jyväskylä, intr-un studiu. Publicat in Journal of Clinical Medicine, acesta indica faptul ca sportul este asociat pozitiv cu mentinerea masei musculare in timpul tranzitiei menopauzei.

Sportul ajuta la mentinerea masei musculare la menopauza. Masa musculara scade cu cel putin 1%

„Stiam deja ca estrogenii joaca un rol in reglarea proprietatilor musculare”, noteaza profesoara Hanna-Kaarina Juppi care a participat la studiu. Cercetatorii au urmarit femeile intre 47 si 55 de ani in timpul tranzitiei menopauzei, anii corespunzand perimenopauzei, perioada caracterizata prin modificari ale ciclului menstrual. La inceputul studiului, 381 de participante s-au aflat in perimenopauza (etapa de tranzitie inainte de menopauza, incetarea menstruatiei), in timp ce 234 au ajuns la postmenopauza (perioada dupa incetarea finala a menstruatiei).

Cercetatorii au masurat masa musculara a participantilor in perimenopauza si imediat dupa debutul postmenopauzei. Femeile aveau in medie 51 de ani si jumatate la inceputul studiului si 53 la momentul masurarilor finale, astfel incat durata medie a tranzitiei la menopauza a fost in medie de un an si jumatate. Daca timpul necesar pentru ca o femeie sa treaca prin menopauza este unic (in acest studiu, acesta a variat de la mai putin de sase luni la mai mult de trei ani), ei au descoperit totusi ca in acest timp, scaderea masei musculare a fost in medie de la 1%. O schimbare care nu pare foarte importanta, dar care, in realitate, trebuie luata in considerare.

Importanta unei bune mase musculare pentru organism

Intr-adevar, „ceea ce este important de subliniat este ca scaderea are loc intr-o perioada scurta de timp si ca poate avea un impact asupra metabolismului, deoarece muschii contribuie puternic la reglarea metabolismului intregului corp”, adauga profesoara Hanna-Kaarina Juppi. Oamenii de stiinta au descoperit ca femeile active fizic au o masa musculara mai mare inainte si dupa menopauza decat femeile mai putin active. Asadar, chiar daca menopauza scade masa musculara, activitatea fizica intre perimenopauza si postmenopauza, atunci cand productia de estrogen scade, poate ajuta femeile sa incetineasca aceasta schimbare.

Practicarea activitatii fizice regulate in aceasta perioada este cu atat mai importanta, deoarece acest obicei permite si reducerea celorlalte riscuri legate de menopauza (cardiovasculare, crestere in greutate, osteoporoza etc.). In plus, daca un tratament poate fi oferit atunci cand simptomele devin deranjante, acesta va fi intotdeauna asociat cu sfaturi privind alimentatia: renuntarea la fumat, consumul moderat de alcool, dieta diversificata si activitatea fizica regulata.





Adauga un comentariu