News Flash:

Stapanii comertului

17 Aprilie 2008
2307 Vizualizari | 4 Comentarii
• Oligopolul creat de supermarketuri sufoca orice incercare a micilor producatori de a intra pe piata agroalimentara • Situatia de oligopol a aparut odata cu intrarea pe piata locala a marilor magazine care au inceput sa stabileasca singure regulile de functionare prin intelegeri reciproce si impun un nivel al preturilor dupa bunul plac • Producatorii agricoli sustin ca supermarketurile dicteaza preturi exorbitante, care ascund zeci de taxe necesare pentru expunerea produselor alimentare • "Reprezentantii unui supermarket din Iasi ne-au cerut o taxa de listare, adica de intrare in magazin, de aproape 10 mii de Euro. Nu am acceptat pentru ca este o suma exorbitanta", a sustinut Catalin Grecu, director de marketing la SC Cotnari SA Iasi • Cu toate ca sunt nevoiti sa scoata zeci de mii Euro pentru a acoperi taxele impuse de supermarketuri, producatorii agricoli sustin ca au si mai mult de pierdut daca nu isi expun produsele pe rafturile marilor magazine • Intre timp, profitul magazinelor agroalimentare a scazut cu 25-30 de procente fata de perioada de dinainte de deschiderea marilor magazine • Numai anul trecut, peste 40 la suta din falimentele inregistrate s-au produs in randul firmelor al caror domeniu de activitate este comertul

Oligopolul creat de supermarketuri sufoca orice incercare a micilor producatori de a intra pe piata agroalimentara. Situatia de oligopol, adica dominarea pietei de un numar redus de mari producatori, a aparut odata cu intrarea pe piata locala a marilor magazine care au inceput sa stabileasca singure regulile de functionare prin intelegeri reciproce si impun un nivel al preturilor dupa bunul plac. Prin regulile impuse creeaza bariere care impiedica intrarea altor firme pe piata. Patronatele si sindicatele din industria alimentara continua revolta impotriva supermarketurilor si a politicilor impuse de acestea producatorilor agricoli. Producatorii autohtoni solicita protectia statului in fata politicilor supermarketurilor, care le impun preturi si taxe care blocheaza piata si libera concurenta. Producatorii solicita Guvernului sa realizeze o legislatie speciala destinata vanzarii cu amanuntul, care sa protejeze industria alimentara si, implicit, agricultura romaneasca. Acestia au solicitat deja Consiliului Concurentei sa verifice activitatea supermarketurilor. Patronatele din industria alimentara au luat o atitudine publica. "Am cerut Consiliului Concurentei sa verifice activitatea supermarketurilor. O sa facem o confruntare cu toate documentele pe fata pentru a demonstra politica preturilor adoptata de supermarketuri. Initial nu stiam, credeam ca asa e regula, nu aveam experienta necesara pentru a ne sti drepturile. Nu este firesc ca supermarketurile sa se dezvolte si noi sa saracim", a sustinut Tudor Dorobantu, secretar general al Federatiei Agrostar. Producatorii agricoli sunt nemultumiti de faptul ca retelele de supermarketuri, care au monopolizat consumul in marile orase, se aprovizioneaza in proportie de peste 80 la suta cu produse din import. Dupa cum sustin reprezentantii sindicatelor din industria alimentara, produsele traditionale si micii producatori agricoli romani nu mai au nici o sansa in fata taxelor de mii de Euro impuse de supermarketuri, situatie care determina falimentul industriei alimentare din Romania. "Peste 80 la suta dintre produsele din aceste magazine sunt din import. Pentru restul de 20 la suta, producatorii trebuie sa plateasca sume exorbitante, de ordinul miilor de Euro. Este o mare problema, este o concurenta neloiala, o taxare excesiva a produselor noastre si o clara politica de monopol in sprijinul importurilor masive de produse agroalimentare", a precizat Dorobantu.

Taxe de mii de Euro

Producatorii agricoli cred ca aceste taxe, precum si atitudinea marilor magazine vor avea efecte negative pentru industria alimentara si, implicit, pentru economia nationala romaneasca. Lipsa accesului si promovarii pe rafturile supermarketurilor a produselor traditionale va duce la inchiderea multor societati comerciale din industria alimentara si la cresterea numarului de someri. Micii producatori nu au nici o sansa in fata taxelor de mii de Euro impuse de supermarketuri. "Pentru a-mi face intrarea intr-unul din supermarketurile locale mi s-a cerut o suma de aproape 10 mii Euro. Se mai adauga o taxa de cateva zeci de milioane pentru fiecare tip de produs expus la raft si alte taxe pentru a fi incluse in ofertele speciale sau alte promotii specifice", a declarat Liviu Matrasaru, comerciant de dulciuri si paste fainoase. Producatorii agricoli sustin ca supermarketurile au monopolizat piata alimentara, dictand preturi exorbitante, care ascund zeci de taxe necesare pentru expunerea produselor alimentare. "Taxele sunt foarte mari pentru producatorii locali. Reprezentantii unui supermarket din Iasi ne-au cerut o taxa de listare, adica de intrare in magazin, de aproape 10 mii Euro. Iar daca in tara sunt opt magazine, suma totala pe care ar fi trebuit s-o platim ajunge la 80 mii Euro. Nu am acceptat pentru ca este o suma exorbitanta", a sustinut Catalin Grecu, director de marketing la SC Cotnari SA Iasi. Producatorii agricoli sustin ca supermarketurile au monopolizat piata alimentara, dictand preturi exorbitante, care ascund zeci de taxe necesare pentru expunerea produselor alimentare.

Taxa pe cod de bare

Pe langa taxa de intrare in magazin sau taxa de raft, agentii economici mai au de achitat taxa de deschidere, valabila pentru noile magazine inaugurate, taxa de promotie, taxa de catalog, la care se aduna adaosul comercial, toate fiind obligatorii pentru ca produsele sa existe in rafturile supermarketurilor. Acestia afirma ca trebuie sa plateasca sume care ajung la ordinul miilor de Euro numai pentru prima intrare pe rafturile unui magazin. "Este o taxa de o suta Euro pentru fiecare cod de bare aplicat produselor. Iar odata ce ai intrat pe rafturile unui supermarket nu ai cum sa nu platesti anumite taxe. De exemplu, daca un producator si-a adus produsele in patru magazine, dar se mai deschid doua-trei nu poti sa nu platesti taxa de intrare si in noile magazine. Iar acest lucru presupune o suma de aproape 30 mii Euro. Daca nu platesti si nu intri in celelalte magazine, esti exclus chiar daca initial ai platit 40 mii Euro pentru intrarea in cele patru magazine", a explicat Catalin Grecu. Singura posibilitate a micilor producatori de a-si vinde marfa in marile magazine sau supermarketuri este prin intermediul unor grupuri de producatori, pentru a putea amortiza din costurile taxelor impuse pentru expunerea produselor. "Micii producatori nu au nici o sansa in fata taxelor impuse de supermarketuri. Sunt foarte multe taxe pe care nu le pot suporta singuri. Exista chiar si taxa pentru raftul din fata. Singura posibilitate a micilor producatori de a-si vinde marfa in marile magazine sau supermarketuri este prin intermediul unor grupuri de producatori, pentru a putea amortiza din costurile taxelor impuse pentru expunerea produselor", a declarat Neculai Olaru, directorul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR) Iasi.

Desfiintarea micilor producatori

Cu toate ca sunt nevoiti sa scoata zeci de mii Euro pentru a acoperi taxele impuse de supermarketuri, producatorii agricoli sustin ca au si mai mult de pierdut daca nu isi expun produsele pe rafturile marilor magazine. "Supermarketurile merg pe principiul ca sunt cineva, iar restul trebuie sa plateasca. Ei isi dezvolta afacerile pe banii producatorilor. In ciuda taxelor foarte mari, este foarte important pentru producatori sa aiba produsele pe rafturile supermarketurilor. Ca imagine ajuta foarte mult faptul ca un anumit produs este pe raft, are o expunere mult mai mare si consumatorii tin cont de acest lucru", a sustinut Grecu. Magazinele agroalimentare de cartier au insa foarte mult de pierdut din cauza aparitiei supermarketurilor in orase. Profitul magazinelor agroalimentare a scazut cu 25- 30 de procente fata de perioada anterioara deschiderii marilor magazine. Pentru micii comercianti, stabilirea preturilor trebuie sa acopere si pierderile care provin din pierderea clientilor care aleg sa isi faca cumparaturile de la supermarket. "Incasarile la magazin au scazut cam cu un sfert de cand au inceput sa se deschida supermarketurile. Mai ales sambata si duminica incasarile ating nivelul minim. Cautam producatorii si furnizorii care ofera produsele la cel mai mic pret. Preparatele de carne le achizitionam de la producatori, iar restul produselor de la furnizori", a declarat Elena Berlea, seful unui magazin agroalimentar de langa supermarketul Billa.

Se clatina industria alimentara


Producatorii agricoli cred ca taxele foarte mari, precum si atitudinea marilor magazine vor avea efecte negative pentru industria alimentara si, implicit, pentru economia nationala. Dupa cum sustin acestia, lipsa accesului si promovarii pe rafturile supermarketurilor a produselor traditionale va duce la inchiderea multor societati comerciale din industria alimentara si la cresterea numarului de someri. "Aceasta politica adoptata de reprezentantii supermarketurilor va conduce in cativa ani la inchiderea societatilor de profil din industria alimentara. Astfel, va creste numarul somerilor si exista riscul sa pierdem forta de munca calificata in domeniu. Cei mai multi vor prefera sa munceasca in strainatate, unde pot avea venituri de trei-patru ori mai mari", a afirmat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara. Reprezentantii sindicatelor din industria alimentara au anuntat ca, daca nu vor ajunge la nici o solutie in urma discutiilor cu reprezentantii supermarketurilor, sunt decisi sa inceapa actiuni de protest, precum si o campanie de informare a cetatenilor asupra taxelor si comisioanelor foarte mari impuse de marile magazine. Producatorii agricoli ameninta ca vor bloca activitatea supermarketurilor din cauza taxelor foarte mari pe care trebuie sa le plateasca pentru a-si expune produsele traditionale pe rafturile marilor centre comerciale. Reprezentantii Federatiei Agrostar au declarat ca agricultorii sunt decisi sa blocheze aprovizionarea supermarketurilor, pentru a le determina sa cumpere produse din Romania.

Razboiul mut


Peste 40 la suta din falimentele inregistrate anul trecut s-au produs in randul firmelor al caror domeniu de activitate este comertul. Multi patroni de magazine nu au supravietuit concurentei sau sunt in prag de faliment. Trendul descendent a inceput cand prima companie cu capital strain a intrat pe piata ieseana, inaugurand un magazin de tip cash&carry. Pentru magazinele mici a fost mai intai un ajutor, prin faptul ca se aprovizionau de acolo. Mai apoi, dupa ce numarul acestora a crescut considerabil, micile afaceri au inceput sa isi inchida ferestrele. Cifrele demonstreaza faptul ca acestia reusesc din ce in ce mai greu sa faca fata marilor vanzatori cu amanuntul, care isi extind retelele tot mai mult in fiecare an. Cel mai clar exemplu este cel al persoanelor fizice autorizate (PFA) si al societatilor cu raspundere limitata (SRL), numarul acestora scazand cu 10.900 comparativ cu anul 2006. "Peste 40 la suta din societati au inregistrat la sfarsitul anului 2007 capitaluri proprii negative. Acest aspect arata ca pierderile inregistrate de societatile comerciale, atat in perioada curenta cat si in perioadele anterioare, depasesc capitalul social si rezervele existente, iar activele totale nu-si pot acoperi datoriile si ca aceste societati vor deveni inoperabile in perioada imediat urmatoare", a detaliat Maria Taran, purtatorul de cuvant al Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene Iasi. Datoriile acestora la bugetul de stat sunt de peste 2,72 milioane lei. Pentru urmatorii ani, specialistii sustin ca efectul supermarketurilor se va acutiza. De asemenea, acestia sustin ca nu toate aceste noi investitii vor avea sorti de izbanda, avand in vedere faptul ca piata va fi suprasaturata, iar nivelul de dezvoltare al judetului nu va fi destul de ridicat pentru a putea sustine ritmul alert al investitiilor.

Raspunsul supermarketurilor


Contactati de reporterii ZIUA de Iasi, reprezentantii supermarketurilor din judetul Iasi au declarat ca producatorii negociaza la sediile centrale, motiv pentru care nu au putut oferi alte detalii referitoare la contractele semnate intre producatori si supermarketuri. "Nu pot sa fac nici un comentariu in legatura cu situatia creata intre producatori si lanturile de supermarketuri. La nivel de achizitii, totul se negociaza la Bucuresti. Noi suntem doar un punct de lucru", a sustinut Mircea Mircescu, reprezentantul supermarketului Carrefour Felicia.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

razboiul mut raspunsul supermarketurilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (4)

Dan  | #33859
Bai ziaristilor sau gazetarilor sau scriitorilor de litere sforaitoare, mai lasati hangaralele si vorbiti si voi civilizat, apoi asteptati sa se exprime si altii civilizat !
Problema pe care o expuneti nu are nimic in comun cu adevarul.
Daca producatorii se plang ca li se impun taxe mari de ce nu isi deschid un magazin in care sa vanda : vin la jumatate de pret, carne la jumatate de pret, oua, paine, alte produse ? Pentru ca sunt golani si hoti de aia ! Nu am vazut un magazin al producatorilor de carne care sa aiba preturi macar cu 20 % mai mici decat al super si hipermarkturilor. Si era un dezastru de comert pana sa vina acestea in Iasi. Nu spun ca nu au si aceste bube in cap, dar prea scrieti asa ca sa umpleti ziarele si sa nu ramana paginile albe, sa va aflati voi in treaba si sa va luati salariul.
Daca ati fi profesionisti cu adevarat, ati informa corect cititorii. Abia acum imi dau sema ca a avut CTP ( Cristian Tudor Popescu) dreptate cand si-a dat demisia din fruntea CRP. Si sincer nici nu-l simpatizam si nu-l simpatizez nici in prezent. Prea ati devenit niste loaze obraznice !
cornel  | #33860
de nivelul de preturi din supermagazine, cu mult inferior celui din magazinele mici de ce nu se plinge nimeni? nu e treaba mea ca cumparator sa sustin o firma care nu este eficienta - ori produce la pret convenabil si poate sa intre la vinzare, ori sa dea faliment. eu ma duc unde gasesc acelasi produs la pret mai ieftin iar vinurile de cotnari nu sunt o referinta decit istorica la ce porcarii baga actualmente inauntru
cornel  | #33861
am scris o opinie in jurul orei 13.00 si acum vad ca ati sters-o - bravo ZIua, chiar sunteti un ziar cinstit si deschis opiniilor, atit timp cit aplicati o cenzura la comentariile care nu va convin voua sau celor care au platit sa apara articolul. BRAVO TONOMATELOR
Cartier  | #33862
Daca supermarket-urile sunt stapanii comertului, magazinele de cartier unde preturile sunt mai mari ca in supermarket, ce sunt ? regi, imparati ai comertului, ce adaos comercial au ? 100%,200%, 300%,..
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1373 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014273 (s)