Magazin

STUDIU. Productia de noi neuroni poate fi controlata prin intermediul sangelui

Publicat: 14 iul. 2016
1
Oamenii de stiinta au descoperit ca sangele provenit de la un cobai nou-nascut poate determina creierul unui soarece adult sa produca noi neuroni. Pe masura ce organismul inainteaza in varsta, procesele cerebrale devin treptat mai lente. Chiar si in cazul persoanelor indeajuns de norocoase sa scape de Alzheimer sau alte maladii neurodegenerative, foarte putine celule noi ajung sa mai fie create la nivelul creierului, iar activitatea neuronilor existenti slabeste in intensitate. Tony Wyss-Coray, profesor de neurostiinte la Facultatea de Medicina a Univeristatii Stanford din Palo Alto, California, a banuit ca aceste schimbari ar putea fi mediate de factori sanguini.
Cercetarile anterioare aratasera ca administrarea de sange tanar unor cobai mai in varsta imbunatateste imunitatea acestora si functionarea muschilor. Prof. Wyss-Coray si-a pus intrebarea daca nu cumva acelasi lucru are loc si la nivelul creierului. Chiar daca asa-numita „bariera creier-sange” stopeaza patrunderea multor molecule de dimensiuni mari din fluxul sanguin, aceasta nu este perfect izolata, ceea ce ar putea permite trecerea anumitor compusi chimici. Locurile cele mai permeabile contin celule nervoase stem, indicand faptul ca acesti precursori ai neuronilor interactioneaza cu sistemul circulator.

Echipa profesorului Wyss-Coray a masurat nivelul neurogenezei (aparitia de noi celule nervoase din celule stem) la cobai in varsta de trei luni si la cobai in varsta de doi ani, considerati adulti. Apoi au interconectat chirurgical sistemele circulatorii ale unor perechi de soareci tineri si adulti. Numarul de noi celule din hipocampus (responsabil de memorie si orientare) a crescut de la 400 la 1.000 la soarecii adulti. La cei tineri, a scazut cu aproape un sfert, potrivit raportului publicat in revista „Nature”. A functionat in ambele directii, spune Wyss-Coray. „Varsta sangelui are un efect special asupra creierului”.