Actualitate

Subiectul care i-a incurcat pe elevi la evaluarea nationala

Publicat: 25 iun. 2012

@ Elevii ieseni de clasa a VIII-a au trecut prin prima proba scrisa a Evaluarii Nationale, la limba si literatura romana @ Cu toate ca varianta extrasa a fost de dificultate medie, multi dintre candidati s-au plans ca primul subiect I a fost mai greu @ Maine urmeaza testul la matematica @ Rezultatele finale vor fi afisate vineri, dupa ora 14.00 @ In premiera, testarea a fost supravegheata cu ajutorul camerelor video

Emotii mari pentru cei peste 7.000 de elevi ieseni ai claselor a VIII-a. Acestia au sustinut prima proba scrisa din cadrul Evaluarii Nationale, la limba si literatura romana. Candidatii au avut de rezolvat varianta VI. Primul subiect presupunea rezolvarea unor cerinte de vocabular si gramatica pe baza unui text din „Ciresarii„, de Constantin Chirita. Al doilea subiect a pornit de la un pasaj dintr-un articol scris de Ion Vianu in revista culturala „Dilematica”, si li se cerea elevilor sa isi exprime parerea despre e-book. De asemenea, acestia au mai avut de realizat si o compunere despre pasiunea pentru lectura a unui prieten sau coleg. Cu toate ca varianta extrasa a fost de dificultate medie, multi dintre candidati s-au plans ca subiectul I a fost mai greu. „A fost mai dificil la primul subiect, pentru ca ni s-a cerut parerea legata de un text al genului epic si noi ne-am fi asteptat la o schita, la un basm. Aici cred ca voi fi depunctata. In rest, a fost usor”, a spus o eleva de la Liceul Vasile Alecsandri.

Cum poti lua nota 10

Conform opiniei profesorilor de specialitate, reteta perfecta pentru a lua nota 10 la prima proba a necesitat multa atentie, lecturi suplimentare, dar si cunostinte de baza la gramatica: „Punctele importante pe care trebuiau sa le abordeze elevii astfel incat sa primeasca o nota maxima la limba si literatura romana sunt: rezolvarea la perfectie, la subiectul I, cerintele A 1, A 2 si A 3. Toate sunt legate de gramatica si vocabular. De asemenea, la subiectul al II-lea, trebuia bifat ca raspuns corect faptul ca propozitia subordonata ceruta era cea subiectiva. Atunci cand vine vorba de precizarea valorii morfologice si a functiei sintactice, o alta cerinta, elevii trebuiau sa raspunda: „ma” – pronume personal cu functia de complement direct, „cuvintelor” – substantiv comun cu functia de atribut substantival genitival, iar „sa stiu” – verb predicativ cu functia de predicat verbal. Pe de alta parte, atunci cand vine vorba de caracterizarea pe care trebuiau sa o redacteze, candidatii trebuiau sa se axeze pe o caracterizare morala, spirituala si sa aiba in vedere ce aspecte tin de profilul moral si spiritual si ce valori importante conteaza atunci cand esti pasionat de lectura”, a aratat un reputat profesor iesean. In acelasi timp, si Mihaela Apetroae, inspector de specialitate la limba romana, analizeaza intreg subiectul, considerand ca elevii au sanse mari sa obtina rezultate peste nota opt. „Varianta VI, cea care s-a extras, respecta programa scolara si modelul postat pe site-ul Ministerului Educatiei, având, în ansamblu, un nivel mediu de dificultate. Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, valorifica un fragment, inspirat ales, din romanul „Ciresarii”, de Constantin Chirita. Cel de-al II-le subiect, caruia i se acorda 36 de puncte, valorifica un text nonliterar, mai exact un pasaj dintr-un articol publicat în revista „Dilematica”, pe o tema de interes actual, cu cerinte care presupun anumite subtilitati lingvistice. În compunerea pe care trebuie sa o elaboreze pe baza textului respectiv, candidatii au de evidentiat trasaturile unui coleg sau prieten pasionat de lectura, valorificând astfel abilitatile de a contura un portret. Consideram ca elevii care s-au pregatit constant si serios vor primi  note care sa le rasplateasca efortul, criteriile de departajare pentru mediile mari presupunând obisnuinte de lectura si interpretare a textelor din registre stilistice diferite”, arata aceasta.

Fara candidati eliminati pentru copiat

Pe de alta parte, prima proba din cadrul Evaluarii Nationale s-a desfasurat fara incidente in toate cele 190 de unitati scolare din judet, potrivit Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ). „La proba s-au înscris 7.308 de elevi, 97 la suta dintre acestia fiind prezenti, respectiv 7.094. Niciun elev nu a fost eliminat din examen pentru frauda sau pentru tentativa de frauda. La nivelul judetului Iasi, toate salile de examen au fost dotate cu camere de supraveghere video, respectiv 601 de camere. In total sunt zece centre de corectare. Au fost ceva probleme legate de intreruperea curentului electric in trei scoli din mediul rural, dar acestea au fost rezolvate in timp util si nu au afectat buna derulare a probei”, arata reprezentantii ISJ. Maine urmeaza testul la matematica. Rezultatele finale vor fi afisate vineri, dupa ora 14.00.

Vezi baremul de corectare!

Vezi mai jos varianta de subiecte!
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul urmator: 
Dan alese cel mai sigur leac impotriva propriei emotii: sa traiasca emotia altora. Adica sa citeasca pana ii va cadea cartea din mana, pana cand ii va cadea capul pe perna, pana cand ii vor cadea, grele, pleoapele. Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade*; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase, dar fara sa-si dea seama, si fara sa stie cum si cand, se pomenea in grote infricosatoare, amenintat de bezna si gheata, si trebuia sa-si stranga pleoapele pana la durere pentru a regasi castelul cu oglinzi si lumini ametitoare. 
Maica-sa, ranita de lumina care inunda odaia, ii ceru sa se culce, taica-su ii lua apararea: 
– Crezi ca il poti obliga pe un om sa se culce, asa cum l-ai obliga sa isi rada barba? 
– Eu stiu ca daca-i intuneric, copilul doarme. Asta-i!
– Aici gresesti. Dan nu mai este un copil…
– Treaba voastra… Daca v-ati inteles amandoi sa-mi stricati noaptea… 
Dan stinse lumina si chiar in prima clipa de intuneric descoperi ideea jurnalului: un jurnal de calatorie, tinut in cel mai strict secret, un jurnal cu intamplari nostime, da…! cu avanturile, cu certurile, cu neintelegerile care se vor ivi, un jurnal original, fara altitudini si longitudini, fara calcule si masuratori, fara denumiri latine… iar la sfarsitul expeditiei, sau poate mai tarziu, sau poate chiar mult mai tarziu, isi va aduna prietenii si le va citi… Ochii lui Dan se inchideau, si in fata lui se afla jurnalul, si creionul din mana lui incepea sa alerge pe pagina; randuri, randuri despre spaime si bucurii, despre surprize si esecuri, randuri multe pe care intunericul grotei voia sa le stearga, randuri incalcite, patate de intuneric, suvoaie de cerneala neagra curgand peste peste pagini… Nu cititul, cum crezuse el, ci scrisul acela ii inchise pleoapele. 
(Constantin Chirita, Ciresarii, vol. I)
* cavalcada, s.f. – goana, alergare cu cai
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos: 
1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: leac, infricosatoare, crezuse    6 puncte
2. Explica rolul semnului exclamarii in secventa: Asta-i!     6 puncte
3. Selecteaza un epitet si o enumeratie din text     6 puncte
4. Numeste doua moduri de expunere utilizate in textul dat     6 puncte
5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: Cartea il duse in Evul Mediu, printre dueluri si cavalcade*; era o carte pe care o mai citise de cateva ori, era una dintre marile carti ale copilariei si recitea cu disperare paginile cele mai frumoase s…t.    6 puncte  
B. Redacteaza o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa-ti prezinti opinia despre mesajul fragmentului din Ciresarii de Constantin Chirita     12 puncte
In compunerea ta, trebuie: 
– sa formulezi o opinie despre mesajul fragmentului dat;
– sa sustii opinia formulata prin doua argumente potrivite, valorificand textul dat;
– sa ai un continut adecvat cerintei;
– sa respecti limitele de spatiu indicate.
SUBIECTUL al II-lea  (36 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul urmator: 
De Craciun mi-am facut cadou un e-book*. s…t Cred ca am fost victima publicitatii si a usurintei cu care poti cumpara acest model. Dar cu proxima* ocazie imi voi procura si dispozitivul rival s…t, care imi va da acces la cartile franceze sau romanesti. 
Am facut cumparatura, sfidand avertismentele amicilor mei care aratau cel mai mare dispret pentru acest tip de lectura. s…t Au dreptate, intr-un anumit fel, cei care m-au dispretuit fiindca mi-am cumparat e-bookul. s…t Dar nu pot sa spun ca au in intregime dreptate. s…t E usoara cat cea mai usoara carte de buzunar. Ecranul s…t, citit la lumina reflectata ca orice pagina, este extrem de lizibil. Nu luceste, poti potrivit tu dimensiunea caracterelor. 
Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii. Chiar daca exista mijloace auxiliare de regasire a unui pasaj, ele sunt mai laborioase ca rasfoirea. In schimb, ce lucru minunat, esti conectat la un dictionar si regasesti instantaneu defintiile cuvintelor. s…t 
Iata ca, printr-un siretlic al tehnicii, caracterul ludic* al lecturii este reinventat. Creeaza spatii noi, timpuri noi, emotii noi. s…t Sunt foarte fericit sa stiu ca lectura mai are timp in fata ei. 
(Ion Vianu, Kindle, in revista Dilemateca)
*e-book, s.m – carte in format electronic
*proxim, adj. – cel mai apropiat (in timp sau spatiu)
*ludic, adj. – referitor la joc
A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos: 
1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte referitoare la textul dat: 
– numele autorului;
– un dezavatnaj al e-bookului; 
– un avantaj al e-bookului.     6 puncte
2. Scrie titlul articolului din care este extras fragmentul si denumirea publicatiei in care a aparut     6 puncte
3. Noteaza litera corespunzatoare raspunsului corect:     6 puncte
Propozitia subordonata din fraza Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii este: 
a. atributiva; 
b. predicativa; 
c. subiectiva. 
4. Precizeaza valoarea morfologica si functia sintactica pentru fiecare dintre cuvintele subliniate in text: ma, cuvintelor, sa stiu     6 puncte
B. Alcatuieste o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa evidentiezi trasaturile unui coleg/prieten pasionat de lectura. 
In compunerea ta, trebuie: 
– sa prezinti doua trasaturi ale colegului/prietenului pasionat de lectura; 
– sa utilizezi doua imagini artistice diferite in descrierea colegului/prietenului; 
– sa ai un continut adecvat cerintei; 
– sa respecti limitele de spatiu indicate.    
Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. 
Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei – 1 p; coerenta textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului – 2 p; ortografia – 3 p, punctuatia – 2 p; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea – 2 p)




Comentarii
Adauga un comentariu