News Flash:

Sufletul comertului

10 Noiembrie 2006
897 Vizualizari | 0 Comentarii
Alexandru Dobrescu
O cunostinta isi ridica o casa. Si fiindca tot trebuie sa cumpere o centrala termica, si fiindca tot i-a cazut intamplator in mana un prospect care glasuieste ca firma X ofera tuturor cumparatorilor de centrale marca Y un televizor cadou, s-a gandit sa profite de oferta. Se duce, asadar, la firma X, unde constata urmatoarele: 1. ca, de fapt, nu cumparatorii centralei Y primesc televizorul cadou, ci numai aceia ai marcii Z, de care cunoscatorii in materie o sfatuisera sa nu se atinga, deoarece obisnuieste sa se defecteze cand ti-e lumea mai draga; 2. ca, pana la urma, nu e vorba de nici un cadou, intrucat pretul centralei Z e mai ridicat decat in alte magazine similare cu exact pretul unui televizor.

Trebuind sa plece in strainatate, alta cunostinta isi face un card in valuta la o banca prestigioasa. Si cum urma sa primeasca acolo niste bani, se intereseaza care e comisionul pentru o asemenea operatie. - O, dar nu va costa nimic, o asigura cu fata numai zambet functionarul de la ghiseu. La noi, alimentarile de card sunt gratuite. Si, ca sa-i spulbere si ultima indoiala, ii intinde o lista cu tipurile de operatiuni si comisioanele aferente, pe care scrie negru pe alb exact ceea ce aflase prin viu grai. Pleaca deci cunostinta mea linistita, isi rezolva treburile, incaseaza si banii cuveniti si se intoarce acasa. Iar aici constata ca suma disponibila pe card fusese diminuata cu procente considerabile. Se duce la banca, unde acelasi functionar numai zambet o lamureste ca alimentarile cardului sunt gratuite numai pe teritoriul Romaniei. Amanunt despre care omisese sa o informeze din capul locului.
Multa vreme, ne-am bucurat de reclame mincinoase pe fata: scria pe conserva Pate de ficat si gaseai in interior tocana de legume; ti se recomanda la televizor sa cumperi pantofi de la firma cutare, ca sunt trainici, si la prima ploaie bagai de seama ca talpile raman in urma fetelor. Intre timp, reclamele au progresat si ele. Nu mai mint cu nerusinare, de la obraz, ci spun adevarul pe jumatate. Pe jumatatea ademenitoare. Pe etichetele bauturilor racoritoare sunt consemnate toate vitaminele din compozitie, nu si E-urile primejdioase; de pe ambalajul painii de toate zilele aflam la ce temperatura sa o pastram si ce termen de valabilitate are, dar nu ni se sufla vreo vorba despre aditivii datorita carora a capatat insusiri de burete.
In teorie, consumatorul de produse si servicii pacalit prin omisiune se poate adresa institutiei menite sa-l protejeze. Ba chiar poate merge in instanta, pretinzand daune. In practica insa, el prefera sa se lase pagubas, speriat de costurile si durata proceselor. Ca sa nu mai spun ca, de multe ori, nici n-ai pe cine sa reclami. Caci sunt tot mai numeroase bunurile pe care, in loc de producator, ni se indica provenienta: "Comunitatea europeana". O firma numai buna de tradus in justitie!


Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4015 (s) | 24 queries | Mysql time :0.235978 (s)