News Flash:

Supraîncalzirea economiei si înghetul învatamantului

11 Octombrie 2010
1377 Vizualizari | 0 Comentarii
Ionel Bostan
• Inca trei ani austeri pentru învatamantul romanesc • Iasul, aproape inexistent în lista obiectivelor semnificative cu finantare de stat • Bazin de înot, aula si sala de conferinte, pentru universitati bucurestene; biblioteci si camine în centrele universitare mici (Oradea si Arad) • „Reasezarea” cheltuielilor pentru învatamant sau riscul ratarii tintelor de incluziune sociala si angajare pe piata muncii

Faptul ca perioadei de supraîncalzire a economiei romanesti (2007 - 2008) i-a urmat una de criza puternica, începand de anul trecut, este arhicunoscut. Cresterea a fost de-a dreptul nesustenabila (7,3% în anul 2008) si a alimentat un deficit de cont curent excesiv, de circa 11,6%, în anul 2008. Gestionarea boom-ului economic a ridicat unele complicatii, iar politica fiscala a alimentat dezechilibre prin cheltuirea veniturilor aferente cresterii suplimentare, ceea ce a condus la deficite fiscale mai mari. Evident, la toate acestea au contribuit propriile noastre erori privind deciziile economice adoptate, dar si influentele mediului extern. Daca în anii 2004 - 2007, Romania a respectat cu strictete criteriul deficitului bugetar, mentinandu-l sub plafonul de 3% din PIB, începand cu anul 2008 ponderea deficitului bugetar în PIB a depasit cu mult pragul admis de 3% din PIB. Tot din 2008, veniturile bugetare au înregistrat ponderi în PIB care s-au situat în jurul a 32%, în timp ce cheltuielile au înregistrat ponderi în PIB din ce în ce mai mari (37 - 39%). In aceste conditii, cuvintele-cheie ale Strategiei Fiscal-Bugetare (SFB 2011 - 2013), elaborata de MFP, în baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, sunt: reprioritizare, rationalizare, austeritate, echilibrare, monitorizare. Politica bugetara prefigurata are în vedere procesul de reforma a cheltuielilor publice, simultan cu atragerea de fonduri europene, menite sa suplimenteze bugetul national. In mare, prin SFB se fundamenteaza aprobarea plafoanelor pe termen mediu pentru anumiti indicatori bugetari, permitand încurajarea deciziilor de politici sustenabile fiscal, prin cunoasterea principiilor fiscale si a anumitor reguli cu impact bugetar. Ne gandim la regulile privind veniturile, cheltuielile, soldul bugetar, datoria si managementul riscului. Teoretic, la proiectarea unui cadru bugetar pe termen mediu se ia în considerare necesitatea stabilitatii si sustenabilitatii, finantarea sectoarelor fundamentale. Intre acestea: educatia, sanatatea, transporturile, mediu, familia si protectia sociala. Masurile de austeritate vizate se axeaza pe analizarea si reasezarea cheltuielilor publice pe o noua structura care sa permita, prin politici bugetare, fiscale si monetare, pe termen scurt, stoparea declinului economic si, mai apoi, reluarea cresterii economice. Pe acest fundal, un instrument important al Executivului îl constituie programul de investitii publice. Acesta, printr-o alocare si cheltuire judicioasa a resurselor disponibile, ar putea corecta anumite dezechilibre aparute, mai ales în domeniul constructiilor. Referindu-ne strict la învatamant, aici cheltuielile cu investitiile înregistreaza o curba descendenta, de la 4.248 mil. lei în 2008, la 2.008 mil. lei în 2013. Inclusiv ponderea lor în cadrul cheltuielilor totale se înjumatateste: de la 48,1% în 2008, la 23,7% în 2013. Cel mai scazut nivel al acestora ar urma sa fie atins în 2011, cand se vor situa la 913 mil. lei (16,3%). In anul 2010, MECTS are în program un numar de 166 obiective / proiecte / programe de investitii, din care 163 “în continuare” (98% din numarul total de obiective) si 3 noi (2%). Insa, printre prioritatile investitionale pe termen mediu din infrastructura domeniului educational (2010 – 2013) nu vom regasi niciun edificiu aferent spatiului universitar iesean. Observam, în schimb, ca figureaza un bazin de înot (Universitatea de Arhitectura Bucuresti), aula si sala de conferinte (Politehnica Bucuresti), biblioteca (Universitatea Oradea), lucrari de extindere spatii de învatamant (UMF Craiova, SNSPA Bucuresti si Politehnica Timisoara) si camine studentesti (Universitatea din Arad, ASE, UBB Cluj si Universitatea din Timisoara). In contextul în care cheltuielile totale pentru învatamant, în expresie absoluta, înregistreaza scaderi majore – de la 8.830 mil. lei, în 2008, la 5.536 mil. lei, în 2010, cu speranta vaga ca vor urca pana la 8.480 mil. lei, în 2013 – unele obiective specifice risca sa ramana neatinse. Ne referim atat la cele legate de asigurarea accesului egal la educatie si formare profesionala de calitate în învatamantul preuniversitar, dar si la cresterea calitatii si stimularea excelentei în învatamantul superior. Astfel, cu bani putini, este putin probabil ca deziderate importante, precum reducerea ratei de parasire timpurie a sistemului scolar de la 16,3% în 2010, la 14,8% în 2013, cresterea procentului absolventilor de învatamant tertiar de la 17,61% în 2010, la 20,25% în 2013, cresterea ratei de angajare a absolventilor de învatamant superior, în domeniile pentru care au fost specializati ori atragerea de studenti straini, sa fie realizate pe termen mediu. La aceasta contribuie si temporizarea adoptarii Legii Educatiei Nationale si Invatarea pe Tot Parcursul Vietii. In lipsa acestui act normativ, nu dispunem de o reglementare clara si eficienta privind functionarea institutiilor de învatamant, cadrul necesar pentru ca parcursul educational al elevului sa fie predictibil si nici cu privire la aspectele esentiale ale profesiei de dascal. Or, indiferent de durata crizei, este necesar - asa cum se sustine chiar în SFB - ca scoala sa se afle în conexiune directa cu piata muncii si cu nevoile individului.

criza puternica
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1413 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018947 (s)

loading...