Actualitate

TAROM pregătește concedieri masive: O treime dintre angajați ar urma să rămână fără loc de muncă

Publicat: 21 oct. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii

TAROM pregătește concedieri masive în condițiile în care pandemia a lovit puternic industria aviatică. În condițiile în care tot mai multe curse au fost anulate, iar numărul de pasageri a scăzut drastic, șefii TAROM se văd nevoiți să ia măsuri drastic. Astfel, o treime dintre angajații TAROM ar urma să rămână fără loc de muncă.

Disponibilizările vizează în special angajați din administrație, dar cel mai probabil vor fi și în rândul personalului navigant.

Primul pas a fost făcut prin declanșarea procesului de plecări voluntare. Astfel, angajații dispuși să plece au primit salarii compensatorii. Până acum, aproximativ 150 de persoane ar fi accesat această facilitate.

Oficial, pentru acest an sunt estimate pierderi de peste 300 de milioane de lei, însă gaura din bugetul companiei s-a putea adânci și mai mult în funcție de evoluția crizei sanitare. Compania ar avea șanse de revenire abia în 2024.

TAROM avea prevăzute concedieri

Planuri pentru concedieri și reînnoirea flotei la TAROM s-au făcut de mai mulți ani, dar pandemia și criza economică au determinat compania să ia mai în serios ideea de restructurare.

Motivele sunt cele pe care le au în prezent companiile aeriene la nivel global – avioanele zboară mai puțin, destinațiile sunt tot mai puține din cauza restricțiilor, oamenii nu mai cumpără sau anulează biletele de avion.

Pe de altă parte, la TAROM trebuie regândite contractele cu partenerii. Strategia de modernizare a flotei, o idee bună când a fost începută pentru că viza avioane cu consum mai mic, mai performante și mai ușor de operat, este în impas acum. Din cauza reducerii încasărilor din vânzarea de bilete, trebuie să fie regândit și planul de reînnoire a flotei. Avioanele pentru care s-a semnat contract sunt în leasing operațional, iar TAROM trebuie să plătească lunar sau trimestrial către firmele de la care le-au închiriat rate pentru operarea acestor avioane, ceea ce ridică noi probleme.

Restructurări făcute și în luna august

Potrivit unui document publicat anterior în Monitorul Oficial, se discuta de restructurarea a până la 700 de posturi. În prezent, Tarom are 1.800 de angajați. Anul trecut, compania aeriană a primit un ajutor de restructurare de 36,7 milioane de euro şi a solicitat un ajutor de COVID de 65 de milioane de euro.

La finalul lunii iunie, a fost discutat proiectul ordonanței de urgență cu privire la acordarea unor ajutoare de stat companiilor aeriene Tarom şi Blue Air pentru a compensa pierderile suferite în urma pandemiei.

„Suntem pregătiţi pentru o primă lectură a proiectului de ordonanţă de urgenţă privind instituirea cadrului legat pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii Comerciale Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A., respectiv Societăţii Comerciale Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei Covid-19”, declara secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu la acel moment.

Blue Air a cerut ajutoare de stat din partea Guvernului

Premierul Ludovic Orban a spus în luna august că este necesară o prenotificare, dar trebuie obținut și acordul Comisiei Europene, vizând o schemă de ajutor de stat. Transportatorul aerian Blue Air a cerut cu stăruință guvernului să permită continuitatea activităţii Blue Air prin aprobarea în timp util a actului normativ privind garantarea de către stat a unui împrumut bancar de 300 milioane lei care să acopere pierderile companiei cauzate de pandemia de COVID-19.

Recent, în cadrul unei şedinţei de guvern a fost aprobat şi un proiect de hotărâre pentru aprobarea condiţiilor de acordare a garanţiei de stat în favoarea Societăţii Blue Air Aviation pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.

Adauga un comentariu