News Flash:

Teapa creditelor de sarbatori

21 Decembrie 2007
2801 Vizualizari | 0 Comentarii
Teapa creditelor de sarbatori
• Bancile comerciale au inceput campaniile agresive cu ofertele de sarbatori, dar specialistii avertizeaza ca in acest domeniu este necesara o informare mai corecta a clientilor • Cei mai multi dintre contractanti sunt ademeniti de oferte, nu se mai informeaza cu privire la costurile totale si se trezesc, dupa forfota cumparaturilor, ca au de platit de doua ori mai mult decat ce-au imprumutat • Reporterii ZIUA de Iasi au facut un astfel de experiment si au solicitat informatii reprezentantilor mai multor banci comerciale • Nici unul dintre acestia nu a dat informatii clare privind cuantumul dobanzii sau posibilitatea cresterii acesteia, suma finala de rambursat sau taxele adiacente pe care beneficiarul unui credit le are de platit Bancile comerciale se intrec in oferte promotionale de sarbatori la creditele imobiliare sau de nevoi personale, dar specialistii recomanda mare atentie in contractarea unor astfel de credite. Asta deoarece unele banci au pregatit cu mare iscusinta o mare inselatorie, intrucat nu informeaza clientii cu privire la cuantumul dobanzii sau al comisioanelor ce trebuie platite. Cei mai multi dintre contractanti sunt ademeniti de oferte, nu se mai informeaza cu privire la costurile totale si se trezesc, dupa forfota cumparaturilor, ca au de platit de doua ori mai mult decat ce-au imprumutat. Reprezentantii bancilor considera ca la sfarsitul fiecarui an, numarul iesenilor care fac imprumuturi este cu 30 la suta mai mare decat in orice alta perioada. Anul acesta, deoarece puterea de cumparare a mai crescut, bancherii se asteapta ca procentul de 30 la suta sa fie depasit. Din acest motiv, bancile comerciale se intrec in campanii agresive pentru promovarea ofertelor speciale de sarbatori. "Bancile sunt societati private si au o politica proprie. Business-ul nu trebuie sa fie moral, ci legal. Daca ar fi moral, cine ar mai face afaceri? Din aceasta cauza, clientul trebuie sa fie foarte atent si sa puna in balanta daca e avantajos un astfel de credit. Trebuie sa ia in calcul toate cheltuielile de rambursare", a declarat Vasile Cocris, decan al Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor (FEAA). Ofertele hipnotizeaza consumatorii Printre strategiile adoptate de banci in perioada sarbatorilor se numara atragerea sau fidelizarea clientilor prin credite mai ieftine, mai ales pentru clientii vechi, acordarea unei perioade de gratie etc. Banca Comerciala Romana (BCR Erste) are oferte la creditele de consum, ipotecare, la depozite sau leasing auto. In cazul creditelor de nevoi personale, BCR a redus dobanda la creditul "Divers Extra BCR" pentru imprumuturile luate pana la sfarsitul acestui an. Insa gradul de indatorare la un imprumut acordat de BCR poate ajunge chiar si pana la 65 la suta din venitul net eligibil al familiei. Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) promoveaza o oferta pentru creditele pentru locuinta in lei, prin care dobanda a fost redusa cu 2 la suta, pana la aproximativ 7,5 la suta pana pe 31 decembrie. Raiffeisen Bank a lansat in oferta de sarbatori reduceri ale dobanzilor pentru creditele imobiliare si facilitati pentru cardurile de cumparaturi, dar si imprumuturi cu o perioada de gratie de trei luni pentru firmele mici si mijlocii. Din ofertele speciale, clientii castiga faptul ca-si pot petrece sarbatorile fara mari eforturi financiare si-si pot permite mai multe cumparaturi, cu ajutorul creditelor. La randul lor, bancile castiga si mai mult de pe urma dobanzilor si a comisioanelor bancare si, implicit, de pe urma volumului mai mare al imprumuturilor acordate. Mai exact, clientii castiga bani pentru cadouri, iar bancile castiga debitori pentru ani de zile. Cei mai multi dintre cei care contracteaza credite afla abia dupa cateva luni ca au de rambursat o suma cu mult mai mare decat cea imprumutata sau decat cea explicata de consultantii financiari in momentul contractarii creditului. Reporterii ZIUA de Iasi au facut un astfel de experiment si au solicitat informatii reprezentantilor mai multor banci comerciale. Nici unul dintre acestia nu a dat informatii clare privind cuantumul dobanzii sau posibilitatea cresterii acesteia, suma finala de rambursat sau taxele adiacente pe care beneficiarul unui credit le are de platit. Foarte putini dintre cei care solicita un credit stiu ca au de platit un comision de emitere sau un comision de administrare, care poate fi lunar sau chiar anual. Informatii cat mai superficiale Cea mai importanta obligatie apartine agentului economic, care trebuie sa informeze consumatorul cu privire la toate caracteristicile esentiale ale creditelor acordate, in special dobanda si calculul ratelor lunare, procedurile si conditiile de rambursare, comisioanele si penalitatile percepute, conditiile de modificare a dobanzilor. Modificarile aduse dobanzilor si modul de aplicare a acestora, indicii care pot determina variatia lor pe parcursul derularii contractului de credit sunt informatii care trebuie sa fie aduse la cunostinta clientilor inainte de incheierea contractului. "Eu am luat un credit acum cateva luni. Recunosc ca cei de la banca nu mi-au dat toate datele necesare despre dobanda si conditiile de rambursare. Dar nici eu nu am intrebat. Iar dupa o luna de zile, cand am vrut sa-mi platesc prima rata, am aflat ca am de platit lunar un comision de 50 mii lei", a declarat Oana Mihut, care a contractat un credit de 2.000 Euro. Creditele acordate de bancile comerciale presupun o serie de avantaje, dar si cateva conditii de acordare a acestora, pe care orice beneficiar ar trebui sa le cunoasca inainte de semnarea contractului pentru a putea face o alegere care sa corespunda nevoilor, dar si posibilitatilor financiare. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a inceput o campanie de verificare a serviciilor bancare si avertizeaza consumatorii sa solicite toate datele necesare inainte de a semna un contract de credit. "In perioada sarbatorilor, cand foarte multi consumatori apeleaza la serviciile de creditare ale bancilor pentru a putea cumpara produse mai multe sau mai scumpe, atragem atentia acestora sa verifice cu atentie toate informatiile cu privire la dobanzile atractive practicate de unele banci, prezentate in materiale sau spoturi publicitare, cerand precizari suplimentare despre conditiile de creditare, conditiile clare de modificare a dobanzii, mai ales ca in majoritatea contractelor de credit apar clauze de tipul «Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda in cazul aparitiei unor schimbari semnificative pe piata monetara», mentiunile in contracte sau in pliante a diverselor comisioane, dobanzi sau taxe, pentru care trebuie sa ceara precizari in plus cu privire la serviciile bancare pe care le acopera", se arata intr-un comunicat al ANPC.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3567 (s) | 22 queries | Mysql time :0.236528 (s)