Actualitate

Teapa pentru ieseni: Detalii scandaloase despre noile autobuze aduse la Iasi – FOTO

Publicat: 03 mart. 2016

@ Licitatia organizata de autoritatile locale pentru achizitia de autobuze noi ascunde in spate o serie intreaga de nereguli @ Firma care a obtinut contractul pentru primul lot de mijloace de transport nu a mai vandut niciodata in Romania tipul de masini cu care a castigat licitatia la Iasi @ Modelul de autobuz care este refuzat de mai toate administratiile din tara a castigat la Iasi, in fata unui autobuz fabricat in Romania, cu piese din Germania

Iesenii au asteptat mai bine de zece ani sa circule cu autobuze noi, dupa episodul din 2005, cand primarul de atunci, Gheorghe Nichita, a cumparat 50 de autobuze la un pret dublu fata de cel al pietei. Autoritatile locale au anuntat acum ca, urmatoarele achizitii se vor face doar cu mijloace de transport noi, iar prima licitatie pentru un lot de 4 autobuze a fost deja organizata zilele trecute. Prima licitatie a avut o valoare de 3.064.515 lei, fara TVA. Au depus oferte 3 firme: SC Anadolu Automobil Rom SRL Ilfov (2.813.622 lei, fara TVA), SC BMC Truck&Bus SA Ilfov (2.884.416,36 lei, fara TVA) si SC Briari’s IND SA Dolj (3.064.000 lei, fara TVA).

In urma analizei dosarelor, castigator a fost desemnat SC Anadolu Automobil Rom SRL Ilfov, firma importatoare a marcii auto ISUZU.De semnalat este faptul ca, SC Anadolu Automobil Rom SRL Ilfov nu a mai vandut niciodata modelul de autobuz cu care a castigat aceasta licitatie, si anume cu o lungime de 12 metri si podea joasa, asa cum este notat in caietul de sarcini.

„Am avut surpriza sa vad ca s-a castigat licitatia cu aceste autobuze care nu s-au vandut niciodata in Romania de catre firma Anadolu Automobil. Ei, avand preturi foarte mici, reusesc sa mai prinda cate o licitatie prin diverse locuri, insa mai nimeni din tara nu a vrut ISUZU, pentru ca este o marca de proasta calitate, iar cine a cumparat, nu a mai vrut. Dincolo de faptul ca nu exista o experienta similara a firmei Anadolu in ceea ce priveste vanzarea de autobuze de 12 metri lungime in Romania, aceste mijloace de transport sunt de proasta calitate. Daca Primaria Iasi a cumparat anii trecuti autobuze second-hand, acestea de acum vor fi si mai second-hand decat cele vechi in maxim doi sau trei ani. Asa s-a intamplat la Bacau, unde autobuzele ISUZU care au doar 9,5 metri lungime au ajuns intr-o stare jalnica in doar trei ani de la achizitie. Daca mijlocul de transport are o lungime de 12 metri, lucrurile devin mai serioase, pentru ca nu te poti juca la astfel de dimensiuni. Cum se va asigura asistenta tehnica si service-ul auto, daca astfel de autobuze cu lungime de 12 metri nu au mai fost vandute in Romania?”, spune Silvia Colacea, director executiv SC BMC Truck&Bus SA Ilfov, una dintre firmele participante la licitatie.

Iesenii puteau calatori in „autobuzul suta la suta romanesc”

Asa s-a ajuns ca firma din Turcia, SC Anadolu Automobil Rom SRL, al carei proprietar este Huseyin Aykol, sa castige licitatia pentru primul lot de autobuze. Suspect este faptul ca acest model de mijloc de transport nu a mai castigat nicio licitatie in tara. Din contra, achizitiile din ultimii ani facute de municipalitatile din tara s-au orientat mai mult catre „autobuzul suta la suta romanesc”, asa cum este cunoscut modelul Euro Bus Diamond, care a fost cumparat, printre altii, de Primariile Constanta, Targu Jiu sau Caransebes.

„Unul dintre criteriile cele mai importante pentru castigarea licitatiei a fost lungimea de 12 metri, dar si podeaua joasa a mijlocului de transport. Nu inteleg cum comisia nu a luat in considerare lipsa de experianta in vanzarea autobuzelor de 12 metri, probabil a luat in calcul vanzarea celor de 9,5 metri de catre Andalou. Firma BMC Truck&Bus este producator si este noua pe piata, am incercat sa scadem pretul cat de mult se poate, doar sa castigam licitatia si sa ramanem pe linia de plutire, chiar si fara un castig insemnat. Am oferit un autobuz model Euro Bus Diamond, care este fabricat la noi in Romania, in Ilfov, cu motor Mercedes si piese aduse din Germania. Am ajuns la un pret de 158.500 euro pe autobuz, mai mult nu am mai putut sa scadem din pret, tinand cont de ce se cerea la Iasi, adica echipamentul si dotarile electronice care ajung la circa 15.000 euro pentru fiecare autobuz. Fiind un pret destul de mic, firme ca Mercedes sau altii nici nu au mai participat. In cazul autobuzelor ISUZU, producatorul are un pret, firma din Turcia adauga un comision, la care se adauga taxele de transport, asigurarile si asa mai departe. Ma intreb ce calitate au aceste mijlocae de transport daca se vand la acest pret”, a mai explicat reprezentantul SC BMC Truck&Bus SA Ilfov.

Numarul de telefon al SC Anadolu Automobil Rom SRL este dezafectat, iar reprezentantii firmei nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei. De cealalta parte, primarul Iasului sustine ca nu a avut nicio implicare in organizarea acestei licitatii. „Personal nu am facut parte din comisia respectiva si nu pot sa ma pronunt daca o marca de masini este mai buna decat alta”, a spus primarul Mihai Chirica.




Comentarii
  • Se pare ca incepe si actualul.. sa nu stie, sa nu fie implicat… Ei continua povestea iar noi platim. Cat oare va mai continua bataia de joc?

  • La fel s-a intamplat si cu teii replantati pe B-dul Stefan cel Mare: au cumparat teii la 170 euro/bucata? Mi se pare exagerat. Nu gaseau tei mai ieftini? Dar ce-s? Arbori tropicali?

  • De MAN, MERCEDES, DAF, VOLVO, SCANIA,NEOPLAN, IVECO sau IKARUS, nu au auzit intelectualii din primarie? Au luat tampeniile de maz-uri din Bielorusia acum turcisme.
    Nu se gandesc la service, piese de schimb, fiabilitate. ZEROOOOOOOOOOOOO.

    • auzi taica da tu stii cati bani a dat primaria pt ele?? stii cati bani au avut ca fonduri, inca ma mir ca sau pus oferte pe banii aia. Pentru a avea masini bune ca marca tre sa dai si bani ca fonduri… Daca E MDOELUL CARE CRED EU VOR FI NUMAI bune pe traseul 20 la inlocuit niste bude infecte

  • N-ati vrea voi, firme care asamblati autobuze (ca asta faceti, in niste ateliere sudati o caroserie si indesati in ea piese facute de altii la gramada) sau le importati gata facute de diverse firme mari, sa va duceti razboaiele in alt mod decat batand campii?

  • Marea experienta a fostilor carosieri de turcisme BMC cu „autobuzul 100% romanesc facut cu piese de la altii” sunt 5 autobuze vandute la Tg. Jiu si 4 la Caransebes, orase care s-au transformat in cobai neimpunand in caietul de sarcini prezentarea de dovezi privind fiabilitatea masinilor in exploatare in conditii similare celor din orasele respective (nu-i bai, ca nici Iasul nu a prevazut asa ceva in CS). Cat priveste Constanta, minciunica are picioare scurte, caci nu Primaria a cumparat astfel de autobuze, ci un particular care face o ruta in afara orasului.

  • Nici Isuzu Citiport nu e 100% turcism, e facut tot cu piese de pe la Mercedes si altii, dar macar circula in conditii deloc usoare in retelele de transport public din orasele turcesti (care sunt un calvar in privinta traficului, deci a solicitarii mecanice a masinilor). Voi daca vreti sa vindeti autobuzul Diamond, mergeti frumos cu unul in teste prin orasele tarii si lasati-l sa circule mult in conditii normale de exploatare, ca sa vedeti chiar si voi cu adevarat ce poate si ce nu poate masina voastra, dupa care puteti sa spuneti cu dovezi ca cine nu-l cumpara isi ia sau nu teapa.

  • Jos cu primarul SEMAFOR !!!!!!

    Am umplut orasul de semafoare , foarte multe din ele inutile. De exemplu , dupa Egross pe partea dreapta au montat un semafor la intersectie din dreapta cu o alee desfundata. Ne vom trezi la fiecare colt de bloc cu semafoare .
    Cer public primarului Interimar Chirica sa faca public in mass-media cate semafoare a montat, cate are de gand sa monteze , cat costa bucata , de la ce firma le-a luat in baza carui contract . Asa putem si noi verifica unde se scurg banii iesenilor !!

  • Gogule, din lista aia scoate Ikarus, ca macane! Apoi, vorbim de o achizitie publica peste o anumita valoare care impune licitatie. La licitatie se prezinta cine doreste si cine se incadreaza in ceea ce scrie in caietul de sarcini. La o valoare estimata de aproape 170 de mii de euro pe autobuz, cat a fost la aceasta licitatie, nu vin firmele mari, care oricum nu se omoara sa vina unde se ingramadesc esalaoanele 2 si 3 ale producatorilor, caci beneficiarii urla de saracie, ci vin alde Anadolu, fosta BMC si alte prastii. Obrazul subtire cu cheltuiala se tine…

  • E bine ca au reusit sa cumpere si autobuze de genul asta, daca ne gandim cum a fost constituit departamentul de achizitii din Primaria Iasi, oameni de 10 curat fara nici o legatura cu domeniul!!! P.S. Atentie la documentantie ca miroase si se arhiveaza pentru mult timp chiar si alea de la concursuri!!!

  • Hai sa o luam usurel. Primaria NU poate impune un autobuz de la o anumita firma. Pur si simplu nu iti da voie legea. Deci nu poti scrie in caietul de sarcini : cumpar autobuze Citaro. Asa ca mai usurel cu prostii care nu au auzit de Man, Daf, Mercedes. Legislatia impune criteriu de atribuire pretul cel mai mic rezultat la licitatie pentru un autobus de 12 metri lungime. Atunci cand va fi la licitatie criteriul cel mai bun raport pret-calitate, atunci vom putea vedea si alti castigatori, dar legislatia actuala nu permite. Asa ca mai bine plangeti ca sunt proaste legile.

  • ISUZU , no-name! Cine a auzit de astia? Nu e firma aia de 2 lei care fac motoare de ieri, adica de 80 ani? Si parca sunt din tara aia din lumea a 3-a, Japonica parca. Cica astia au dat teapa la toti de prin Asia, si Australia. Fac astia autobuze cu podea joasa de nu poti merge cu ele pe aratura si nu mai poti face alpinism cand vrei sa urci in ele. Ce soc pe cei in carut cand vor vedea asa grozavie, cum sa urci fara sa te chinui, sa simti aventura?

  • Nr. de telefon al Societatii Anadolu Automobil Rom , importator Isuzu este 0212668300 si este perfect functional mincinosilor !!!!!

  • Inainte sa fi publicat articolul asta, mai bine vorbeati cu cei de la regia de transport din Tg. Jiu unde circula 5 autobuze eurobus diamond sa vedeti ce calitate buna au tomberoanele alea! N-or fi alea din Turcia vreun avion de autobuz, dar cel putin sunt premiate la niste targuri internationale si au un standard de calitate. Eurobus diamond e un produs asamblat prost la noi din materiale bune la origine. Proiectat bine si executat prost, mai pe scurt. Dar nu ma credeti, ca nu sunt vreo Mafalda. Intrebati-i pe cei din Tg. Jiu cum se descurca ei cu mirificele autobuze pentru care Mercedes-Benz nu garanteaza. Altfel, nu sunteti decat victimele unei dezinformari.
    Cu stima

  • Гыыы,как дамочк, директрисса фабрички, норовит пробить свои автобусы 100% romanesc!И что там „100% romanesc”? Двигатель мерседес бенц,запчасти из германии! Правда,автобус тоже турецкий,только собирается в румынской деревне!
    Да только сами румыны его тоже не хотят покупать! И фирма уже на грани банкротства,За 3 года продали 27 автобусов,а еще 50 на складе ржавеют!)))
    Думали в кишинев запихнуть,но тут румынам ДЮЛЮ показали!)))

  • Nu tot ce e romanesc este bun. Timpul are calitatea asta, de a demonstra contrariul celor ce se inseala sau incearca sa insele. Acest „minunat articol” ca mai toate de pe bzi este scris de o persoana, care habar nu are despre ce vorbeste, care este platita de sefu sa scrie articole inversunate, cu tenta politica si cu o puternica tenta de oftica patriotica, care de fapt ascunde ori o cerere platita din partea celor de la eurobus diamond (ma gandesc ce cocalari s-au gandit sa faca firma asta, sa puna denumirea asta si pe deasupra, li s-a parut o idee buna sa puna un geam in forma de diamant pe autobuz) ori din pura necunostinta de cauza.

  • Trecand la lucruri mai serioase, dupa un an de utilizare intensiva la Iasi a ambelor tipuri de autobuze, se pare ca primaria a ales bine sa ia Isuzu in loc de autobuzele romanesti de la Ciorogarla, cu piese nemtesti. Autobuzele Isuzu sunt cu mult peste Diamond, de la calitatea si organizarea spatiului interior, la finisaje, ruliu, frane, usi, scaune, aer conditionat, antifonare motor, samd. Pana si marele motor de provenienta Mercedes mi se pare zgomotos si slabut comparativ cu cel Cummins de pe Isuzu. Hai sa fim macar o data in viata asta seriosi, cu capul pe umeri, sa judecam lucrurile obiectiv si pe urma, daca ceva nu e in regula sa scriem articole.

  • Este in mod cert un articol facut la comanda. D-nul „jurnalist” , mai exact fripturist, nu face altceva decat scrie un articol partinitor in favoarea unei companii de la care s-a bucurat la o chiunga cu gust Turbo !
    Orice producator de mijloace de mobilitate are o componenta de business care se numeste servicii after-sales : piese de schimb si service. Cu cat suntem mai ieftine masinile cu atat incidenta reparatiilor creste iar sursa de profit se constituie in special din piese de schimb.
    Punandu-ma in locul celor de la Isuzu , Iasul e perfect sa-i vinzi o flota de autobuze la cel mai mic pret posibil ! Strazile sunt praf si poti sa ai si tanc ca tot in 2 ani se face praf !
    Asa ca d-nul Chirica , oricat de „nevinovat” se afirma contribuie la afacerea cu piese de schimb si service a patronului de la Anadolu …un domn turc bine inradacinat in comportamentul corupt balcanist din Romania

Adauga un comentariu