News Flash:

Teapa service auto

6 Februarie 2006
1135 Vizualizari | 0 Comentarii
•Mii de ieseni sunt zilnic inselati la service-urile auto, fie cu o factura de cateva milioane in plus, fie cu ore in sir de asteptare, ore care sunt taxate cu 400 mii lei (40 RON) •Legal sau uneori pe langa lege, service-urile auto mari din Iasi detin monopolul, fiecare pentru o anumita marca auto •Autonomia service-urilor auto face aproape imposibila controlarea acestora, motiv pentru care iesenii sunt obligati sa scoata la fiecare revizie cateva milioane sau zeci de milioane de lei din buzunar •Perioada de garantie a devenit un calvar din cauza platilor exagerate •"Pentru un parbriz am stat doua zile. Mi-a spus ca face vreo doua milioane. Am zis ca e bine. La sfarsit am vazut factura si am innebunit. Era peste 4 milioane, din care doua milioane jumatate parbrizul si restul manopera. Nu se poate asa ceva!", a afirmat unul dintre pagubiti •Cotidianul ZIUA de Iasi isi propune sa descopere cazurile in care iesenii au fost inselati la reviziile periodice sau la reparatiile in service

Tepe pe banda rulanta la service-urile auto. Mii de ieseni nemultumiti care nu au unde sa mearga sa se planga, pentru ca politica acestor unitati este una de monopol. Intre firmele de reparatii auto nu exista nici o concurenta, fiecare fiind singura pe piata, in functie de marca de autoturism pentru care este dealer local sau regional. Problemele cele mai mari sunt la autoturismele luate in sistem leasing. Politica unora dintre service-urile iesene este simpla: monopol si inselarea clientilor. Cuvantul de ordine este revizia obligatorie pe perioada garantiei si opacitatea cu care sunt tratati clientii. Un client nu poate sa asiste la reparatie, ci este chemat dupa cateva ore. In tot acest timp, mecanicul dicteaza regulile: ce schimba, ce lasa si cat incarca factura, iar orele de lucru nu pot fi contestate, desi exista cazuri in care schimbul de ulei a durat, la o revizie, mai bine de doua ore.

Leasingul tepar

O buna parte a autoturismelor vandute in Iasi nu este cumparata cu banii jos, ci achizitionata fie in leasing, fie in rate. Asta inseamna ca, de fapt, la pretul cu toate taxele incluse se adauga dobanzile si comisioanele bancare, care fac clientul sa plateasca in plus, pentru o masina de 13 mii Euro, in functie de avans, de dobanda si de perioada de creditare, intre 300 si 4 mii Euro. Calvarul abia incepe. Vin apoi taxele de inmatriculare, intre 50 si 150 Euro, urmate de asigurarea RCA, intre 40 si 100 Euro, in functie de capacitatea cilindrica, rovinieta, 16 Euro, impozitul 10 Euro si, nu in ultimul rand, asigurarea. CASCO, obligatorie pentru cei care si-au cumparat masina cu finantarea unei banci sau a unei societati de leasing, care costa aproximativ 5 la suta din valoarea masinii, adica 650-700 Euro, pe an. Aceasta poate scadea treptat pana la circa 400 Euro in al cincilea an de viata al masinii, proportional cu devalorizarea masinii.

Revizia paguboasa

Sumele sunt deja mari, dar, din nefericire pentru iesenii care si-au cumparat un autoturism nou, cheltuielile nu se opresc aici. La fiecare 10.000 de kilometri sau in fiecare an, daca nu s-a atins limita de kilometri prescrisa de dealer in acel interval, masina trebuie dusa la revizie. In medie, incluzand aici si consumabilele, si anume ulei, filtre, placute de frana, bujii, curele si altele, o revizie costa intre 100 si 200 Euro la autoturismele pe benzina si 150 - 300 Euro la cele pe motorina. Aici intra in scena firmele iesene de service, care schimba, teoretic, fiind greu de demonstrat practic ca o fac, tot ceea ce pare a depasi o suma de bani importanta. O revizie in Iasi, la un autoturism Dacia, poate ajunge la peste 24 milioane lei (2.400 RON), aproximativ 600 Euro, mult peste media nationala. "Fiecare service isi stabileste norma, care este de 2,5 Euro/ora. Manopera dureaza si nu poti sa controlezi la firmele mari de ce nu fac aceste operatiuni mai repede. Ajungi sa dai ceva pentru a lucra mai repede. Acolo unde un service este al dealerului, apare si problema: patronul dicteaza preturile si nu se poate baga nimeni. Sunt service-uri in Iasi unde adaosurile comerciale la piese ajung la 300 la suta, insa nu se poate lua nimeni de ei. Daca intrebi de ce a schimbat piese si este in garantie, iti baga de fiecare data placuta cu 'pentru siguranta circulatiei' si nu ai ce sa zici. Daca este dealer si este in garantie nu ai voie sa o repari in alta parte sau sa mergi la revizie in alta parte, doar in alt judet, la unul care este, spre exemplu, dealer Dacia sau alta marca", a povestit un mecanic de la un service autorizat. In unele cazuri, la revizie mai sunt bagate fortat si alte componente, plecand de la anvelope, intre 200 si 500 Euro, la fiecare 50.000 de kilometri si terminand cu amortizoarele. Cu alte cuvinte, luand in calcul aceleasi scenarii de parcurs prezentate mai sus, reviziile si consumabilele vor costa, in perioada de leasing, peste 5.000 Euro.

Asiguratori reclamati

Cele mai mari nemultumiri ale soferilor ieseni sunt legate de calitatea proasta a lucrarilor de reparatii si de prestatia asiguratorilor. Pe piata ieseana sunt doar doi dealeri auto care isi fac cu adevarat treaba, nu numai din punct de vedere al vanzarii autoturismelor, ci si al calitatii lucrarilor de reparatii auto. "Dupa ce ca dai o groaza de bani pe reparatii sau pe revizie, lucrarea este de proasta calitate. Sunt firme care nici nu dau garantie pe lucrarea respectiva. Mie nu mi-a dat nimeni. Duci masina, o pune pe rampa, vii si o iei, dar nu te lasa nimeni sa vezi ce face, ce schimba si de ce schimba. Poate doar sa schimbe un filtru de ulei sau poate doar sa il curete pe cel vechi si sa spuna ca e nou. Nu ai de unde sa stii, pentru ca nu poti avea seriile la fiecare componenta a masinii", a afirmat in urma cu cateva zile un sofer de taxi, gasit de reporterii ZIUA de Iasi la un service auto. Totodata, asiguratorii sunt acuzati de o parte dintre patronii de service ca indruma clientii doar spre anumite service-uri, cu care au legaturi mai stranse, desi unele dintre acestea nu au dotarile corespunzatoare. "Au venit la mine clienti care au zis ca au fost trimisi la un service din Podul de Fier unde au doar un ciocan si un pistol de vopsit. Nu pot sa inteleg de ce sunt trimisi acolo si nu la un service care face treaba corect si care ofera garantie pentru lucrarea efectuata", a afirmat un mecanic de service. Vom reveni cu alte cazuri in editiile viitoare.

Rugam cititorii sa ne semnaleze la telefoanele redactiei, 0232 - 213.598, 0788 - 313.620 sau la adresa stiri •ziuaiasi.ro toate problemele care apar la reparatia propriilor autoturisme, toate nemultumirile legate de activitatea service-ului auto la care au dus autoturismul pentru reparatii.
Suntem interesati de rezolvarea problemelor de acest gen, atata timp cat aproximativ doua treimi dintre autoturismele inmatriculate la Iasi sunt cumparate fie in rate, fie in sistem leasing.
Gelu JIREGHIE
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4601 (s) | 22 queries | Mysql time :0.168368 (s)