Economic Local

The Economist: Guvernul Ponta a pus Romania pe crestere economica

Publicat: 22 iul. 2013
1

Dupa trei ani in care romanii au trebuit sa indure taieri de salarii, disponibilizari masive, cresterea TVA si saracirea populatiei, se vede si luminita de la capatul tunelului. Greul nu a trecut inca, dar suntem pe drumul cel bun, spun specialistii. Indicatorii macro-economici arata o Romanie mult mai stabila din punct de vedere economic si cu un potential de crestere ce poate readuce tara noastra din nou pe primele locuri in urmatorii ani, se arata in ultimul raport The Economist despre Romania.

Rata de crestere economica a Romaniei in primul trimestru a fost a treia cea mai mare din UE, atat fata de trimestrul anterior, cat si fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Se pare ca industria va avea o pondere importanta in cresterea economica a Romaniei, acest sector fiind unul dintre putinele care poate genera activitati economice conexe atat pe orizontala, cat si pe verticala. Productia industriala bruta a crescut cu 4% in aprilie fata de luna precedenta si cu 19% in ultimul an.

Sectorul extern a fost principalul motor de crestere care a ridicat cererea pentru produse industriale. Valoarea in euro a exporturilor a crescut cu 5,7% in primele 5 luni, respectiv cu 15,5% in luna aprilie fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Aceste realitati i-au facut pe specialistii de la The Economist Intelligence Unit sa fie mult mai optimisti in ceea ce priveste prognoza de crestere economica din Romania. Ei prevad o crestere de 2,4% in 2013, stimulata de o recolta puternica si de exporturi crescute catre pietele non-UE. De asemenea, este de asteptat ca rata de crestere economica sa sporeasca si mai mult in perioada 2014 – 2017, pana la o medie anuala de putin sub 4%.

Imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene va contribui la investitiile in infrastructura, care ar spori potentialul de export al Romaniei pe termen lung, spun economistii britanici. Indicatorii macroeconomici arata o relansare lenta, dar sigura a economiei romanesti, ceea ce face ca tara noastra sa devina atractiva pentru investitorii strategici. Toate acestea vin pe un fundal de pace politica, instaurata dupa alegerile din decembrie 2012.

 Despre stabilitatea politica, raportul The Economist spune ca prin castigarea unei majoritati de doua treimi in ambele camere din Parlament, USL este intr-o pozitie puternica si este foarte probabil ca isi va duce la bun sfarsit mandatul de 4 ani.

In acelasi timp, vizitele in strainatate ale premierului Ponta – astazi incepe vizita oficiala in Spania – au rezultate clare in atragerea de investitori. Asa cum anunta Planul National de Investitii, lansat de Victor Ponta acum doua saptamani, din Germania vor veni Daimler si Bosch. Vor creste investitiile firmei italiene Pirelli. Vinci se implica in constructia de autostrazi, din SUA vom avea investitii in domeniul energetic din partea Chevron. De asemenea, din China se anunta noi investii ale Huawei, ZTE sau China Huadian in domeniul energetic.





Comentarii
  • SE INTAMPLA IN ROMANIA ! Profitând de faptul că premierul Victor Ponta este plecat din ţară, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a aterizat astăzi, la orele prânzului, în Palatul CFR, instalându-se confortabil în biroul pe care l-a ocupat timp de şapte luni. Imediat după ce a ajuns la minister, Relu Fenechiu a început să dea dispoziţii, ordine şi sarcini de serviciu către anumiţi directori şi chiar secretari de stat. Practic, timp de vreo trei ore, Relu Fenechiu a trasat directive în minister ca şi cum ar fi încă în funcţie.

    • Toate indiciile arată, în acest moment, că CFR Călători va fi privatizată după modelul aplicat la CFR Marfă, pentru care Relu Fenechiu a primit multe felicitări, inclusiv de la premierul Ponta. Primii paşi s-au făcut deja: CFR Călători a renunţat la rutele aşa-zis neprofitabile, pe care le-a închiriat unor operatori privaţi, care, ce să vezi, s-au priceput să le facă avantajoase. Şi care „mănâncă”, astfel, o felie groasă din subvenţia acordată de stat pentru acest serviciu cu caracter social.
      Compania va continua să renunţe la secţiile care aduc pierderi, nu se exclude o asociere a CFR Călători cu o firmă privată, dacă nu se vor găsi bani pentru achiziţia de noi garnituri de tren. Şi cum operatorii feroviari privaţi din România pot fi număraţi pe degetele de la o mână, se poate anticipa uşor cu cine se va bate palma.

Adauga un comentariu