Economic Local

Topul bancilor din Romania in functie de numarul de POS-uri instalate

Publicat: 17 ian. 2012
1
Bancile si-au extins anul trecut retele de terminale de plata (POS) instalate in magazine, un segment de piata dominat de cativa jucatori si care genereaza venituri din comisioane de 40 mil. euro pe an, in contextul in care tot mai multi clienti prind gustul platii cu cardul
Cea mai extinsa retea de POS-uri era detinuta la sfarsitul anului trecut de BRD, a doua banca locala dupa active si care are si cel mai mare portofoliu de carduri de pe piata locala. Banca instalase pana la sfarsitul anului trecut circa 24.000 de POS-uri, cu 11% mai mult decat in decembrie 2010.
BCR, banca locala cu cele mai multe active in administrare, avea in decembrie aproape 17.000 de POS-uri, fiind singurul jucator important pe acest segment care si-a restrans reteaua pe parcursul anului trecut. La sfarsitul lui 2010, banca avea 17.800 de POS-uri.
„Noi incercam sa eficientizam la maximum reteaua de POS-uri si avem aparate care, daca nu au suficiente tranzactii, sunt mutate in alte locatii cu vad mai bun”, afirma reprezentantii BCR.
Grecii de la Alpha Bank au raportat, in schimb, o crestere cu peste 50% a retelei de POS-uri, de la 2.700 la 4.200 de unitati.
Cresteri semnificative ale retelelor au consemnat si Banca Transilvania (22%, pana la 16.500 de unitati), UniCredit Tiriac (21%, pana la 11.150 de unitati) si Raiffeisen Bank (16%, pana la 10.700 de unitati).
Jucatori importanti pe acest segment de piata sunt si turcii de la Credit Europe si Garanti Bank, cu 10.000 si respectiv 7.340 de unitati.
Cele doua banci au avut o strategie agresiva de crestere pe zona cardurilor de credit prin facilitati de tipul cumparaturi in rate fara dobanda si si-au extins constant numarul de comercianti parteneri, unde au instalat terminale POS. Platile cu cardul direct in magazin au crescut constant in ultimii ani, tranzactiile pe acest segment de piata fiind de circa 15 miliarde de lei (4,5 mld. euro) pe an, potrivit datelor BNR. Astfel, la un comision de 1-1,2% din valoarea fiecarei tranzactii, bancile ajung sa incaseze anual intre 35 si 40 mil. euro.
Tranzactiile cu carduri la comercianti au fost luate in vizor si de Consiliul Concurentei, care incearca sa vada in ce masura exista o intelegere intre banci in privinta comisioanelor percepute comerciantilor.
Comerciantii nu pot avea o grila diferentiata de preturi in functie de mijlocul de plata, astfel ca un comision mare perceput de banci pentru tranzactiile la POS se reflecta in pretul platit de toti clientii, indiferent daca acestia achita cu cardul sau in numerar.
Ultimele date arata ca la sfarsitul lunii septembrie existau peste 115.000 de POS-uri, cu 28% mai mult decat in 2008, cand criza incepea sa-si faca resimtite efectele si pe plan local. Rezulta astfel ca cele opt banci care au furnizat ZF date privind numarul de POS-uri detin impreuna o cota de piata cumulata de peste 85%.
Numarul de POS-uri este cu circa 30% mai mare decat numarul total de puncte de vanzare. Multi comercianti din retailul modern au POS-uri de la trei sau patru banci, in timp ce retailul traditional ramane in mare parte neacoperit.
Comerciantii care au POS-uri de la mai multi comercianti incearca sa-si eficientizeze astfel costurile, in conditiile in care o tranzactie cu un card emis de o banca la un POS al altei banci este taxata cu un comision mai mare decat in cazul in care cardul respectiv ar fi trecut printr-un POS al bancii emitente.




Adauga un comentariu