News Flash:

Tot ce trebuie sa stiti pentru o dantura perfecta

7 August 2006
4662 Vizualizari | 1 Comentarii
Tot ce trebuie sa stiti pentru o dantura perfecta
• Bolile cavitatii orale au impact si asupra starii generale de sanatate, prin interesarea si a altor organe, in primul rand stomacul si ficatul, dar si rinichii si inima • Alimentele cu continut mare de zahar duc la aparitia cariilor • Din categoria alimentelor cu risc cariogen ridicat fac parte cele care contin zahar, si anume: dulciurile, si in special cele lipicioase cum ar fi caramelele, jeleurile, rahatul; produsele de patiserie, fursecuri, prajituri, cereale sau unele fructe si mierea


Cele mai frecvente afectiuni stomatologice sunt reprezentate de cele de cauza dentara, care intereseaza structura dura dentara, si boala parodontala, a elementelor anatomice (parodontiul si gingia) de sustinere a dintelui. O a doua categorie de afectiuni stomatologice este reprezentata de afectiunile ereditare si congenitale, in care intalnim absenta unuia sau mai multor dinti despicaturi labiale si palatinale.

O alta categorie este reprezentata de afectiunile chirurgicale rezultate din complicarea celor comune (infectii, tumori) sau din accidente, agresiuni.



Igiena orala tine de educatie

Bolile cavitatii orale au impact si asupra starii generale de sanatate, prin interesarea si a altor organe, in primul rand stomacul si ficatul, dar si rinichii si inima. Toate acestea duc in final intr-o mare masura la scaderea calitatii vietii si a modului in care individul este acceptat sau perceput in societate.
In urma dezvoltarii economice si sociale, in majoritatea statelor dezvoltate se inregistreaza un progres semnificativ in eliminarea durerii si pierderii dintilor datorita cresterii ingrijirii sanatatii orale si promovarii unor concepte de tratament conservator, minim invaziv. Prin nivelul de cunostinte si de capacitate profesionala, medicii stomatologi au ca principal scop mentinerea dintilor naturali intr-o stare relativa de sanatate pentru intreaga viata. Urmarind dictonul celebru inca din antichitate care spune ca "a preveni este mai usor decat a vindeca", pacientii ar trebui sa stie ca prin intretinerea unei stari de igiena orala, multe dintre consecintele stomatologice ar putea fi evitate. Educatia pentru sanatatea orala si vizitele regulate la medicul stomatolog duc la depistarea precoce a afectiunilor, avand un efect benefic in reducerea incidentei bolii, cat si a costurilor tratamentelor care sunt intr-o crestere alerta si foarte greu de suportat de catre pacient, nu numai in Romania, dar si in tarile mai dezvoltate.



Prevenirea cariilor dentare

Prevenirea bolii carioase si parodontale depinde foarte mult de comportamentul pacientului, care poate realiza o profilaxie la domiciliu printr-o alimentatie sanatoasa, necariogena si o igiena orala eficienta.
Studiile efectuate arata faptul ca mai mult de 50 la suta dintre adolescenti si adulti nu au cunostinte solide in ceea ce priveste importanta alimentatiei sau a igienei orale. Schimbarea de comportament se poate face prin exemple la prescolari si elevi sau prin metode de convingere la adolescenti si adulti.



Pentru ca din punct de vedere al mijloacelor de igiena orala firmele producatoare aloca fonduri importante pentru promovare si publicitate, facand in acelasi timp si o informare in aceasta directie, as dori ca in continuare sa fac referire la cateva dintre principiile unei alimentatii sanatoase necariogene, mai ales ca in aceasta perioada hrana semipreparata inlocuieste tot mai mult alimentatia naturala.
Oamenii, in general, atribuie un rol secundar nutritiei in ceea ce priveste sanatatea orala, si de aceea este foarte greu sau chiar imposibil sa renunte la unele alimente sau obiceiuri alimentare vicioase. Astfel se stie foarte bine in urma studiilor efectuate ca potentialul cel mai crescut in declansarea cariei il au hidratii de carbon, in comparatie cu proteinele si lipidele care nu induc acest fenomen. Dieta influenteaza structura dentara prin scaderea pH-ului salivar data de activitatea bacteriana intretinuta de zaharoza. Depozitele alimentare neindepartate prin periaj duc la formarea unei placi bacteriene aderenta de dinte, care provoaca demineralizari locale la inceput si apoi aparitia cavitatilor carioase. Dieta poate avea, insa, si un efect antimicrobian, prin alimente care au rol de tampon al pH-ului salivar, unele chiar favorizand remineralizarea. Din punct de vedere populational s-a observat o incidenta scazuta la popoarele care au o alimentatie vegetala exclusiva (locuitorii insulelor polineziene) sau una exclusiv animala cat mai putin preparata (eschimosii) fata de popoarele unde alimentatia de tip fast-food duce la o frecventa foarte mare a cariei dentare.



Alimente periculoase pentru dinti

Din categoria alimentelor cu risc cariogen ridicat fac parte cele care contin zahar, si anume: dulciurile si in special cele lipicioase cum ar fi caramelele, jeleurile, rahatul; produsele de patiserie, fursecuri, prajituri, cereale sau unele fructe si mierea care contin glucoza si fructoza la fel de nocive ca si zaharoza. In continuare, vom putea vedea cateva proportii ale zaharurilor "ascunse" in alimente si bauturi:
- ketchup de tomate - pana la 50 suta
- inghetate - pana la 43 la suta
- fructe - pana la 60 suta
- coca cola - pana la 11 suta
- suc de fructe - pana la 20 la suta
- sirop - pana la 66 la suta
In general este foarte greu sau chiar imposibil de evitat zaharul, pentru ca 70 la suta din acesta nu poate fi identificat de consumator. Recomandarile pentru evitarea dulciurilor sunt fara rezultat, mai ales in cazul copiilor si adolescentilor, care asociaza acest termen cu foarte putine alimente dulci (mierea, ciocolata), foarte multe produse nefiind percepute ca dulciuri (ceaiul, limonada, sucurile). In plus, referinta spontana pentru gustul dulce pare a fi innascuta si, in general, dulcele pare a fi agreat de toata lumea inca de la primul contact cu alimentatia, cand nou-nascutul constata cu placere ca laptele mamei este dulce.



Reguli si alternative naturale in alimentatie

In prezent se comercializeaza produse alimentare ce contin inlocuitori ai sucrozei si pot fi identificate prin etichete speciale. Astfel, exista o serie de alternative naturale reprezentate de sorbitol, manitol sau substituenti ca zaharina, ciclamat sau aspartan.
Concluzionand, am putea stabili cateva reguli in alimentatie, cum ar fi:
1. Evitarea dulciurilor lipicioase, care sunt de zece ori mai periculoase decat bauturile indulcite
2. Consumul alimentelor ce contin zahar intr-o singura portie cu ocazia meselor principale si nu intre mese, in portii mici
3. Utilizarea unor alimente "detergente" (legume, fructe crude)
4. Consumarea de alune, branzeturi la sfarsitul mesei, dar nu si a merelor; compenseaza scaderea pH-ului indusa de dulciuri
5. Folosirea gumei de mestecat dupa dulciuri, dar nu mai mult de 20 de minute
6. Orarul regulat al meselor si periajul dentar imediat dupa masa
7. Respectarea proportiilor diferitelor tipuri de alimente (lapte, carne, peste, legume, fructe, cereale, produse zaharoase).


Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Gohl  | #103478
mi se pare un articol destul de consisstent si complex:)
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2602 (s) | 24 queries | Mysql time :0.109941 (s)