News Flash:

Tramvaiele mortii circula libere sub ocrotirea directorului Abalasei

21 Martie 2004
639 Vizualizari | 0 Comentarii
•Tramvaiele second-hand achizitionate de RATEC din strainatate nu au fost supuse niciodata unui control tehnic, pentru a verifica daca calatorii circula in siguranta •Specialistii Universitatii Tehnice "Gheorghe Asachi" spun ca ar trebui constituita o comisie formata de experti pentru a aprecia gradul de uzura a rotilor de tramvai si toate riscurile

Cele 150 de tramvaie second - hand achizitionate de RATEC din strainatate nu au fost niciodata supuse unor verificari tehnice profesioniste, pentru a se vedea daca acestea prezinta riscuri pentru circulatie. Deocamdata, primele simptome ale uzurii retelelor de rulare a tramvaielor si troleibuzelor s-au facut simtite. Nu exista zi in care unul din tramvaiele sau troleibuzele second - hand sa nu blocheze traficul din cauza defectiunilor tehnice. Insa ceea ce este mai grav se refera la faptul ca tramvaiele circula cu rotile uzate si ar putea sari in orice clipa de pe linie. Fiecare roata de tramvai are pe circumferinta un strat din tabla groasa, numit bandaj. Acesta reprezinta segmentul din roata care are contact direct cu calea de rulare, respectiv cu linia de tramvai. Directorul RATEC, Neculai Abalasei, a recunoscut ca toate cele 150 de tramvaie din dotarea Regiei circula cu bandajele uzate, insa a adaugat ca nu exista nici un fel de riscuri pentru calatori. Insa argumentele prezentate de Abalasei in favoarea faptului ca tramvaiele nu pot provoca accidente sunt absolut puerile. "Bandajele sunt inlocuite la fiecare 200 de mii de kilometri. Este un semn pe roata, din fabricatie, care ne spune cand trebuie inlocuit bandajul. Cand bandajul se roade pana la semnul respectiv, acesta trebuie inlocuit", a declarat Neculai Abalasei, ca si cum ar fi vorba de un cauciuc ros.
Numai ca aceste tramvaie sunt importate din strainatate si au o fisa tehnica care a fost completata tinandu-se cont de conditiile de trafic din capitalele europene, de unde provin. Poate exista siguranta pana la 200 de mii kilometri parcursi cu aceleasi bandaje pe roti in conditiile de trafic din orasele vest europene, unde calea de rulare nu este intr-o stare deplorabila, cum este cea din municipiul Iasi. De aceeasi parere sunt si specialistii Universitatii "Gheorghe Asachi" din Iasi. Astfel, Radu Gaiginschi, seful Catedrei de Autovehicule Rutiere din cadrul Departamentului Transporturi de la Facultate de Mecanica a Universitatii "Gheorghe Asachi", spune ca, atunci cand trebuie apreciat gradul de uzura si de risc al rotilor de tramvai trebuie luati in calcul mai multi factori. "Exista mai multe tipuri de uzura, fie circulara, fie prin deformare. Prin rodaj poate fi afectata precizia si rezistenta montajelor, astfel incat rotile pot ceda la un moment dat. Gradul de uzura pana la care transportul calatorilor este inca in siguranta nu il pot preciza exact, pentru ca sunt mai multi factori, cum ar fi greutatea tramvaiului, raza curbei si in general calitatea liniei de tramvai", a declarat Radu Gaiginschi.
Acesta a apreciat, de asemenea, ca regiile si societatile de transport din Romania efectueaza reparatii total neprofesioniste ale rotilor de tramvai, ceea ce implica riscuri foarte mari. "Date fiind conditiile financiare precare, la noi se practica foarte des tehnica carpelii, roata se incalzeste la curenti de inalta tensiune, pentru a se completa profilele uzate. Ar trebui intocmita o comisie formata din experti care sa analizeze exact gradul de uzura a rotilor de tramvai, precum si riscurile care ar putea decurge de aici", a mai afirmat Radu Gaiginschi.
Acesta este marea afacere a tramvaielor si troleibuzelor second-hand cu care se lauda de vreo doi ani Neculai Abalasei. Trebuie mentionat ca tramvaiele si troleibuzele second - hand au dublat cheltuielile cu energia electrica ale RATEC in numai 3 ani.
Constantin MAZILU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1696 (s) | 22 queries | Mysql time :0.037975 (s)