Transfer de ADN impotriva transmiterii bolilor genetice

16 Aprilie 2010
1391 Vizualizari | 0 Comentarii
Transferul ADN de la un ovul fecundat la un altul ar putea împiedica transmiterea de la mama la copil a maladiilor genetice, cu ajutorul unei tehnici puse la punct de o echipa de cercetatori britanici, al caror studiu a fost publicat în revista Nature. Cercetatorii britanici, coordonati de Douglass Turnbull, profesor de neurologie la Universitatea din Newcastle, au transplantat cu succes materialul genetic din nucleul unui ovul uman fecundat în interiorul unui alt ovul fecundat, renuntand la mitocondrii, organite prezente în citoplasma, care produc energie pentru celule si care contin propriul lor ADN. Mutatiile la nivelul ADN mitocondrial sunt destul de frecvente: o persoana din 250 este purtatoarea unei mutatii care poate sa provoace, prin trecerea de la mama la copil, probleme neurologice, musculare si cardiace, dar si surditate si diabet. In Marea Britanie, o persoana din 6.500 sufera de maladii cauzate de aceste mutatii, pentru care nu exista tratamente. Pentru acest studiu, cercetatorii au utilizat 80 de ovule fecundate (embrioni) donate de cuplurile care au urmat tratamente de fecundare in vitro (FIV), care nu erau compatibile cu FIV. Nucleele provenind din spermatozoizi si ovule nu fuzionasera înca. Cercetatorii britanici au extras nucleele si le-au transferat în alte ovulte fecundate ale caror nuclee au fost înlaturate. Deoarece foarte putina citoplasma a fost transferata în timpul acestei proceduri, doar 2% din totalul ADN mitocondrial a ajuns cu nucleele transferate în noile celule, aceasta cantitate fiind insuficienta pentru a provoca declansarea unor boli. Oamenii de stiinta le-au permis celor 80 de embrioni manipulati genetic sa se dezvolte timp de opt zile, pentru a vedea daca acestia pot sa creasca în continuare. Dintre acestia, 18 embrioni au continuat sa se dezvolte si unii dintre ei au ajuns sa contina cateva sute de celule. Aceasta tehnica a fost testata cu succes în 2009 pe maimute, de o echipa de medici coordonata de Shoukhrat Mitalipov de la Universitatea Portland din statul american Oregon, dar cu transfer de ADN nuclear provenind din ovule nefecundate. Utilizarea unor ovule fecundate ar ridica, în opinia lui Mitalipov, o problema de etica, în masura în care aceasta procedura ar duce la distrugerea unui embrion.