News Flash:

Un fost ministru traieste cu 15 Euro pe luna

17 Ianuarie 2005
1649 Vizualizari | 0 Comentarii
•Una dintre personalitatile de marca din judetul Iasi, Alexandru Filioreanu, traieste in acest moment cu o pensie de cateva ori mai mica decat a subalternilor sai •O munca dedicata cailor ferate si, unul dintre putinii ministri care au facut cinste Moldovei, in slujba cailor ferate, de aproape 60 de ani •Filioreanu a implinit ieri venerabila varsta de 79 ani •Acum isi aduce aminte de vremurile in care era student, asistent universitar la Bucuresti, Cluj si Iasi, director de regionala CFR si ministru al cailor ferate De multi specialisti, Alexandru Filioreanu este considerat cel mai important director de regionala CFR pe care i-a avut Moldova in ultimii 50 de ani. O boala specifica varstei, il obliga pe acesta sa dea mai bine de un sfert din pensia lunara pe medicamente, mai bine de doua milioane lei la intretinere, utilitati si telefon, ramanandu-i lunar cam 600 de mii lei in mana, echivalentul a aproximativ 15 Euro. La 55 de ani munciti efectiv in domeniul cailor ferate, acesta are o pensie care se situeaza cu putin peste 6 milioane lei lunar. Timpul zilnic si-l petrece ascultand muzica la un vechi magnetofon, fabricat in Rusia, pe care il are din 1971. "Imi place foarte mult muzica. Din 20 decembrie, pana pe 20 ianuarie, dupa ziua mea ascult colindele cantate de Corul Madrigal. Imi plac foarte mult. Am peste 1.600 de discuri cu muzica veche", afirma Filioreanu. In acest moment, alcoolul este o necunoscuta, deoarece nu mai are voie sa bea, din cauza varstei si a unor probleme de sanatate. Marea sa suparare este ca statul acorda unuia dintre fostii sai subalterni o pensie de cateva ori mai mare decat cea pe care acesta o are in prezent. Cand a iesit prima data la pensie, in 1986, pensia acestuia era de 5.255 lei, la o vechime de 50 de ani, noua luni si doua zile lucrate. In anul 2000 pensia acestuia era de doar 3 milioane lei, insa in urma recalcularilor, a fost stabilita la 6,3 milioane lei lunar. Viata, o poveste Numele i se trage de la localitatea din care provine si anume Filioara, din judetul Neamt. Dupa studentie a venit la Iasi unde a fost inginer principal, sef de serviciu si director general. Apoi a fost trimis la Cluj unde a fost numit directorul Regionalei Ardeal a Cailor Ferate Romane (CFR). "In 1966 m-au trimis la Cluj pentru ca era o situatie deosebit de grava. Am ajuns acolo si nu a fost deloc usor. Am schimbat toti directorii de gara care nu si-au facut treaba. Era dificil pentru ca toti salutau in limba maghiara si mie nu mi se parea normal, pentru ca eram in Romania. Aceasta problema am ridicat-o si la o sedinta de partid de la Cluj la care a participat presedintele de Guvern de atunci, Ion Gheorghe Maurer, care a fost de acord cu mine", isi aminteste Filoreanu. Printre ganduri si amintiri, Filoreanu povesteste cum a ajuns ministru adjunct, in cabinetul lui Maurer, functie pe care a detinut-o de la 1 februarie 1967, pana la data de 1 septembrie 1971, cand s-a intors la Iasi. "Am facut vreo trei cereri pentru a pleca, si m-au lasat pana la urma cand am spus ca sunt bolnav. La Iasi am gasit multe lucruri care nu erau cum trebuia sa fie. Secretarul general al PCR de la Neamt ma ameninta de fiecare data ca ma baga in puscarie, pentru ca am taiat o bucata de padure ca sa pot face cale ferata spre Targu Neamt. Mai apoi a venit decretul de lege prin care aveam voie sa tai portiunea aceea de padure, dar era de mult dusa la Directia silvica Neamt. Cand am vazut ca ma tot bate la cap, am mers la Securitate si le-am spus ca am venit sa ma aresteze. Am mers la seful Securitatii si mi-a spus ca sa imi vad de treaba si sa nu ma iau dupa cei de la Neamt, ca sunt un om cunoscut si sus. Ma stiau si ei!" isi aminteste fostul ministru. Realizari Revenit la Iasi, ca director de Regionala CFR pe Moldova, in 1971, Filioreanu a condus mai bine de 15 ani caile ferate a noua judete. "Aveam in subordine 9 judete. Caile ferate pe Moldova erau de la Ilva Mica, la Focsani, Tecuci, Botosani, Neamt, Vaslui, Suceava si Iasi. Am avut in total 40 de mii oameni in subordine. Primul lucru care m-a preocupat cand am venit la Iasi a fost sa fac din Moldova cea mai dezvoltata regionala din tara, si am reusit", spune Filioreanu. Printre realizarile acestuia, cunoscute mai ales de specialistii din caile ferate se numara realizarea liniilor duble (de la 20 kilometri, cat preluase, a lasat in urma 580 km, la plecare - n.r.), electrificarea, de la 0 kilometri la 680, un numar de 80 de statii noi CFR electrodinamice, care dau o siguranta totala circulatiei trenurilor. Mai mult, unul dintre proiectele pentru care Filioreanu a primit o sumedenie de diplome si aprecieri, este legat de marirea capacitatii pe sectiile unde capacitatea era redusa si liniile de cale ferata la munte, pentru a ajunge mai usor la obiectivele turistice, alaturi de liniile noi, care nu erau inainte de 1971, pe ruta Iasi-Pascani, Iasi-Targu Neamt (43 kilometri de cale ferata - n.r.), precum si inceperea unor proiecte care, dupa plecarea lui, nu au mai fost continuate din cauza lipsei de finantare. Studentia Student fiind la Bucuresti, la Institutul de Cai Ferate, din anul 1950, pana in 1955, Filioreanu a ajuns in ultimul an asistent universitar, desi nu si-a dorit foarte mult acest lucru. "Era un profesor universitar pe care il chema Teodorescu si care mi-a dat la un examen calificativul bine. Pe atunci primeam o bursa republicana care era de 500 lei. Un alt profesor mi-a spus sa ma inscriu la Bursa Gheorghe Gheorghiu-Dej, care era de 800 lei. Nu am vrut, desi erau mai multi bani, de care aveam nevoie. M-au inscris ei, iar unul dintre acestia era suparat ca am luat bine si ca pierdeam bursa. Mi-a spus sa dau din nou examen. Profesorul era suparat ca nimeni nu mai ceruse asta. Mi-a dat test din nou, in Ajunul Craciunului in 1954. Dupa mai bine de 6 ore de teste mi-a zis sa vin a doua zi. Am venit, desi era Craciunul si dupa alte teste mi-a spus sa fiu asistentul lui, si mi-a scris pe carnet excelent, foarte bine", povesteste Filioreanu. Mai apoi acesta a fost facut asistent universitar, desi avea mai multe probleme, locuind cu sotia si un copil intr-o garsoniera in Bucuresti. Gelu JIREGHIE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1567 (s) | 22 queries | Mysql time :0.038947 (s)