News Flash:

Un parteneriat redutabil - Smaranda si Ilie Bostan, la Galeriile Dana

23 Decembrie 2010
3192 Vizualizari | 1 Comentarii
Constantin Tofan Valentin Ciuca Smaranda si Ilie Bostan alaturi de amfitrionul Galeriilor Dana Mihai Pascal
Într-un climat relaxat si prielnic pentru întâlniri artistice elective, dincolo de dispute mundane si zgomotul egolatru al idolilor de mucava, Galeriile de Arta Dana ne-au oferit ca dar de Craciun o expozitie de exceptie. De aceasta data, Smaranda si Ilie Bostan, fiica si tatal, si-au pus în conjunctie potentialul creator si au izbutit performanta ca parteneriatul de acum sa devina înca de la vernisaj un eveniment. Acest gen de expozitii are ca premisa ideea de a fi împreuna si totusi de a ramâne diferiti ca mentalitate si expresie, ca instrumentar plastic si viziune strict personala. Consanguinitatea celor doi nu presupune, în plan artistic, vreo forma de obedienta si, de aceea, putem vorbi de singuratati asumate în ordinea creatiei. Exista, desigur, unele afinitati privind accesul la valoare, la comunicarea directa, nesofisticata prin grandilocventa estetica, menite sa genereze vizibil si sa determine privitorii operelor sa treaca în orizonturile eterate ale simbolicului.
Ceea ce-i uneste pe cei doi este, în ordine, disponibilitatea pentru creatia cu dominanta personalizata, autentica si polisemantica, o anumita fervoare conceptuala prin care expresia sa genereze un spontan dialog dintre imagine si privitorul interesat de semnificatiile profunde ale unor veritabile metafore plastice. Pretextul ihtiologic este punctul de pornire  menit sa declanseze starea de creatie, de dezbatere a unui motiv arhaic tratat din perspectiva moderna. Practic, avem a face cu niste veritabile glose pe o tema veche de când lumea si noua ca secunda ce tocmai a trecut din timp în durata. Ambianta stralucita a acestei expozitii de sarbatoare a sufletului si a mintii a energizat un public care a trait în comun sentimentul unei duble împliniri prin perceperea bucuriei dialogului individual cu bunurile simbolice.
Smaranda Bostan, neîndoielnic una dintre cele mai frumoase prezente în spatiul artelor iesene, riguroasa în viziune si expresie plastica, gloseaza acum într-o maniera moderna. Amintind de stralucita perioada a Art Nouveau-ului de la finele secolului al XIX-lea, când pe scena artelor europene evoluau într-un fel de buimaceala generala nabistii, cei care cautau cu fervoare noi solutii, expozanta practica, o veritabila cercetare. Evident, polemica, atitudinea ei gloseaza pe formula unde linia curba devine un contur, odata cu scaderea interesului fata de perspectiva clasica, fiind înlocuita în structura cu aplatu-uri sau cursive zone colorate. Liniile echivoc-serpuitoare, arabescul plantelor exotice, decorative genereaza un fast stralucitor prin inventie si spontan prin gest. Alti revoltati de serviciu contra clasicizarii artei de dupa anul 1863 când academismul a fost declarat drept singura arta autentica, au determinat replici feroce.. 
Compozitiile Art Nouveau ale Smarandei Bostan fac din motivul pestelui prilejul unor comentarii plastice de o rafinata savoare, unde fantezia probeaza capacitatea ei creativa si inventiva exprimata prin trecerea în planul valorilor simbolice. Rafinamentul expresiei tine de raporturile cromatice armonic orchestrate, cu firescul unui dirijor care citeste partituri într-o cheie personala, cu ritmuri ample, insinuant ondulatorii si cu puncte de interes vizual maxim. Plutirea, alunecarea ochiului pe conturul subtil, oprirea pe zonele de interes cromatic fac ca imaginile ei sa determine privitorul la parcurgerea unui labirint acvatic unde orizontala si verticala se subordoneaza miscarilor inefabile ale imprevizibilului. Creatoare de forme preexistente în fantezia autoarei, asemenea compozitii situeaza privitorul într-o generoasa situatie de parteneriat, prin care i se ofera fiecaruia sentimentul cuplului predestinat. Titrate cu un discret umor, fanteziile ihtiologice de acum ale Smarandei Bostan sunt cordiale prin idee si rafinate prin expresie. Expozitia Smarandei onoreaza publicul, pe ea însasi si, evident, pe cel mai sever critic dintre criticii posibili, pater familias...
Trebuie, evident, sa dam Cezarului ce este al Cezarului. Ilie Bostan, artist asezat temeinic si definitiv în ierarhiile de vârf ale breslei sculptorilor, permanent inventiv, serios si tenace, dovedeste acum, cu asupra de masura, ca maturitatea creatoare îl gaseste pregatit sa faca pasul dintre opera si... capodopera. Viziunea lui asupra sculpturii s-a definit în raport cu respectul fata de materia cu care lucreaza si cu capacitatea de inventie creatoare. Racordat temei generale a expozitiei, utilizând cu stiinta  proprietatile expresive ale materiei, confera blocului impersonal... personalitate. În piatra, granit, bazalt, andezit sau calcar afla miscarea gracila si imprevizibila a pestelui,  pe suprafata solzilor fiind observabile potentiale lunecari gracile. Prelucrarea blocului de material dur solicita arta de a mânui dalta în asa fel încât lumina si umbra, supletea formei efilate, raportul dintre mat si slefuit sa determine sclipiri, ritmuri fugace si imprevizibile. Creator de forme memorabile, stilizate prin accesul la idee si sinteza, Ilie Bostan ne convinge de apropierea sa fata de dictonul clasic - ceea ce este clar conceput, este limpede exprimat. În linie valorica, Ilie Bostan anunta o previzibila înscriere în elita sculpturii românesti de ieri si de azi...
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Bosch  | #137211
Felicitari domnului Pascal,un adevarat mecena al Iasiilor!Bravo!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3593 (s) | 22 queries | Mysql time :0.243389 (s)

loading...