News Flash:

Un proiect social fundamental

8 August 2005
1331 Vizualizari | 0 Comentarii
Romania este o tara care nu isi mai poate permite sa iroseasca nimic. Cu atat mai putin capitalul uman, moral, de gandire, risipit in cei 15 ani de dupa Revolutie. Fara nici o raspundere publica si sociala. Asumarea reala a responsabilitatii pentru greselile facute a fost omisa de toate guvernele post-decembriste. Un proiect social fundamental este schimbarea in educatie. Au afirmat-o acum trei zile Ion Iliescu si Petre Roman, punand-o la baza unei posibile constructii politice, Polul Social al Stangii Unite, despre care am informat in premiera nationala cititorii cotidianului ZIUA de Iasi, inca de acum sase saptamani. Sa fi constientizat cei doi una dintre marile greseli ale colaborarii lor din perioada 1990-1991, dezinteresul total fata de educatie? Interesele unei societati in schimbare si interesele celor ce invata trebuie asezate in centrul viitorului sistem educational. Pe care il dorim proiectat pe termen mediu si lung, independent de opiniile vreunui demnitar nepriceput sau rau intentionat, fie el de stanga sau de dreapta. Ministeriatele si ciclurile electorale trec mai repede decat ciclurile de invatamant! Primul care a afirmat-o raspicat este noul ministru liberal al Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu. El a declarat ca a avut mereu sentimentul ca in ultimii 15 ani "s-au facut incropeli, lucrurile nu au fost planificate pe termen lung". Daca scaderea prestigiului social al educatiei - datorata printre altele politizarii excesive, reflexelor manageriale invechite, subfinantarii, unor profesori care in loc sa fie consilieri ai elevilor le traumatizeaza viata - nu ingrijoreaza decat slujitorii scolii, efectele devastatoare sunt resimtite de piata muncii unde ajung absolventi incapabili sa faca fata unor cerinte precum insertie sociala si lucrul in echipa, creativitate si initiativa, daruire si rezistenta la efort si stres, competenta stiintifica si de comunicare. Scoala romaneasca contemporana ofera doar capacitati disciplinare, reproductive, fara prea mare legatura cu realitatea. Se invata neproductiv, pentru scoala, nu pentru viata, dupa programe supraincarcate cu istorie a stiintei, mai putin cea contemporana. Se neglijeaza tinerii normali, majoritari, in favoarea olimpicilor, care oricum vor gandi si munci pentru americani, evrei si vest-europeni. Profesionalizarea profesiei de dascal presupune si trecerea de la mentalitatea invechita privind invatarea ca acumulare de cunostinte la o invatare interactiva, ca structurare a cunoasterii procedurale. Educatia trebuie tratata ca parte componenta a masurilor de ameliorare in domeniul ocuparii fortei de munca, al reformei economice si al coeziunii sociale. Politicienii, si in special ministeriabilii din educatie si cercetare, au datoria de a face din educatie o tema de dezbatere publica reala si profunda. Idealul iluminist, potrivit caruia stiinta poate sprijini sau chiar inlocui luarea unor decizii sociale, sta la baza discursurilor si actiunilor adevaratilor actori politici care actioneaza ca analisti de politici in educatie. Astfel, deciziile politice sunt facilitate. O voce singulara, a ministrului Mircea Miclea, nu este suficienta. El trebuie ajutat de colegii din Partidul Democrat atat la nivel central, cat si la nivel judetean. Daca vor cu adevarat reforma in invatamant si voturile cadrelor didactice la preconizatele anticipate din decembrie. Naivitatea i-a consumat anul trecut.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1586 (s) | 22 queries | Mysql time :0.040933 (s)