Eveniment-Social

Universitatea Tehnică din Iași, într-un parteneriat academic cu mediul privat pentru dezvoltarea unor autovehicule autonome

Publicat: 17 oct. 2020
Biologia, sursă de inspirație pentru conducerea autonomă de autovehicule într-un proiect realizat de o multinațională din Iași și Universitatea Tehnică
TUIAȘI, parte a unui parteneriat academic cu mediul privat la Iași pentru dezvoltarea unor autovehicule autonome

Biologia, baza unui parteneriat academic cu mediul privat la Iași pentru dezvoltarea unor autovehicule autonome la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași. Astfel, într-un proiect realizat de o multinațională din oraș se pun bazele pentru tehnologia care definește modul în care vor interacționa și vor coopera autovehiculele autonome pe autostrăzi. Algoritmii sunt inspirați din modurile în care interacționeză și cooperează indivizii din roiurile de albine, bancurile de pești sau stolurile de păsări

Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași dezvoltă un parteneriat academic cu mediul privat la Iași pentru dezvoltarea unor autovehicule autonome. O multinațională din Iași, companie tehnologică, propune alături de specialiștii TUIAȘI un concept inovator ce va permite autovehiculelor autonome să se deplaseze în grupuri formate pe mai multe benzi de circulație, crescând siguranța chiar și atunci când distanțele dintre vehicule sunt foarte mici, la viteze de autostradă.

Conceptul dezvoltat alături de Universitatea Tehnică din Iași are la bază ideea perfectată pentru convoaiele de autovehicule care se deplasează compact pe o singură bandă de circulație

Dezvoltarea infrastructurii rutiere nu poate ține pasul cu numărul din ce în ce mai mare de autovehicule, ceea ce conduce frecvent la ambuteiaje și accidente pe autostrăzi, precum și la creșterea consumului de combustibil și a emisiilor poluante. Conceptul dezvoltat de marea companie privată alături de Universitatea Tehnică din Iași are la bază ideea perfectată pentru convoaiele de autovehicule. Este vorba despre cele care se deplasează compact pe o singură bandă de circulație și dorința de a elimina pe cât posibil efectele negative ale numărului în creștere de autovehicule. În acest context, o echipă comună de specialiști în colaborare cu cercetători ai Facultății de Automatică și Calculatoare de la TUIAȘI au investigat posibilitatea de utilizare a algoritmilor de inteligență a grupurilor pentru autovehiculele aflate pe nivelul 4 de automatizare.

Acești algoritmi permit formarea și menținerea grupurilor de autovehicule care se deplasează compact

Astfel, oficialii companiei arată că acești algoritmi, inspirați din modurile în care interacționeză și cooperează indivizii din roiurile de albine, bancurile de pești, stolurile de păsări, permit formarea și menținerea grupurilor de autovehicule care se deplasează compact pe mai multe benzi de circulație. Strategiile presupun, în primul rând, înțelegerea situațiilor complexe din trafic și planificarea mișcării pentru conducere automată în traficul pe autostrăzi prin cooperarea cu autovehiculele din imediata vecinătate.

„Din punct de vedere tehnic, abordarea este una foarte complexă și necesită parcurgerea mai multor pași. Este necesară procesarea unui volum foarte mare de informații preluate de la diverși senzori instalați pe autovehicul. Senzorii au rolul de a localiza cu precizie autovehiculul pe stradă, în raport cu ceilalți participanți la trafic, identificând în același timp eventualele obstacole aflate pe traiectoria de deplasare a acestuia. De asemenea, algoritmii definesc interacțiunile participanților la trafic pentru a face predicții despre viitoarele traiectorii posibile”, a precizat Constantin-Florin Căruntu, systems design engineer și profesor universitar la TUIAȘI.

O componentă foarte importantă este reprezentată de comunicațiile dintre vehicule și de cele cu infrastructura rutieră, care ar putea avea la bază tehnologia 5G

În plus, universitarul Constantin-Florin Căruntu explică: „o componentă foarte importantă este reprezentată de comunicațiile dintre vehicule și de cele cu infrastructură rutieră, care ar putea avea la bază tehnologia 5G propusă deja pentru alte aplicații din domeniul auto, cum ar fi controlul vitezei de croazieră, controlul autovehiculelor cu nivel de automatizare ridicat sau prelucrarea datelor furnizate de către senzorii din mediu în Edge/Cloud”. Numeroasele teste efectuate în medii off-line au evidențiat avantajele strategiei dezvoltate, printre care se numără: fluidizarea traficului, sporirea siguranței prin înlăturarea factorului uman și reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante. În viitor, se dorește testarea strategiilor dezvoltate în situații reale de trafic pentru evidențierea avantajelor și limitărilor acestora.

Specialiștii din Iași sunt implicați în elaborarea tehnologiilor de vârf din industria auto

Specialiștii din Iași sunt implicați în elaborarea tehnologiilor de vârf din industria auto, ca de exemplu: unități de control a geamurilor și trapei, aplicații de navigație și multimedia. De asemenea, se lucrează și la primul sistem de frână „vacuumless brake -one box design” din lume, care sporește eficiența procesului de frânare. Se propune, în același timp, un design compact, apreciat de producătorii din industria de autovehicule. În parteneriat cu mediul universitar local și internațional, specialiștii din Iași lucrează în proiecte dedicate orașelor și mașinilor inteligente, capabile să crească eficiența, siguranța și confortul condusului.





Comentarii
  • Cuvinte mari si atat.

    Nu este ”dezvoltat” nici un vehicul autonom, ci un algoritm de pozitionare dinamica in trafic a autovehiculului. Sa vedem cum anume vor rezolva problema caracteristicilor dinamice (coeficientii EDO) diferite ale autovehiculelor care la un moment dat sunt in trafic. Acestea sunt apriori necunoscute si difera de la un autovehicul la altul..

    Cat despre celelalte preocupari ”de varf” – deschiderea geamurilor si trapei – ce poti sa mai zici… Daca asta-i varful …

Adauga un comentariu