News Flash:

Vatman de o viata

27 Iunie 2003
1279 Vizualizari | 0 Comentarii
•Cel mai vechi angajat al Regiei Autonome de Transport Electric in comun are 31 de ani de activitate •Primele tipuri de tramvaie aveau carme asemanatoare cu cele ale vapoarelor •Manipulatorii stateau 8-9 ore in picioare, indiferent de anotimp •Modelele T4R (Tatra - n.r.) erau cele mai apreciate la nivel european

Neculai Cretu este cel mai vechi angajat al Regiei de Transport Electric din Iasi. S-a nascut in 1952 si cariera si-a inceput-o ca muncitor necalificat, lucrand la repararea caii de rulare a tramvaielor. Timp de sase luni, in 1972, a urmat un curs de calificare pentru vatmani. Neculai Cretu isi aminteste ca in perioada anilor '70, titulatura conducatorilor de tramvai era de manipulatori. Primele modele de tramvaie pe care le-a condus Neculai Cretu erau fabricate la Iasi si erau formate dintr-un singur model. Pentru ca in acea perioada nu existau rondurile de intoarcere, acestea aveau puncte de conducere la ambele capete ale vagonului.

Conditii grele pe orice anotimp

Neculai Cretu povesteste ca cele mai grele momente ale meseriei sale le traia pe perioada iernii, cand societatea de transport punea la dispozitie un echipament special. "Stateam in picioare timp de 8-9 ore la carma vagonului, care era asemanatoare cu cel de vapor. Primeam salopete foarte groase, bocanci, dar nici asa nu eram feriti de frigul care se instaura dupa atatea ore de condus. Cel mai dificil era atunci cand trebuia schimbat macazul care, pur si simplu, ingheta din cauza temperaturilor extrem de scazute". Neculai Cretu isi aminteste ca la inceputul anilor '70 existau, in Iasi, doar 8-9 vagoane, iar linia principala de rulare a tramvaielor era strada Sarariei. Mai exista o linie, mai putin exploatata, spre gara. In 1978 au aparut vagoanele fabricate la Bucuresti, cunoscute sub numele de I.T.B-uri, care aveau doua vagoane. Acestea prezentau deja cateva avantaje: aveau doua cabine - una pentru vatman si una pentru taxatorul de bilete - precum un sistem de incalzire, bazat pe un resou.

Calatorii uitau sa coboare din vagoane

In 1980 au aparut modelele cehe de tramvai, T4R, cunoscutele Tatra. "Aceste tipuri de tramvaie erau niste bijuterii, din punct de vedere al confortului calatorilor. Erau niste utilaje extrem de rapide si de silentioase, iar confortul era atat de ridicat, incat lumea uita sa coboare din vagoane", povesteste cel mai vechi vatman din Iasi, care sustine ca nu de putine ori, cand ajungea la capatul liniei, era pus in situatia de a se ruga de calatori sa coboare. Neculai Cretu isi aminteste ca printre clientii fideli ai tramvaiului pe care el il conducea, se numarau si personalitati importante ale Iasului anilor 70. "Cel mai mare doctor chirurg de la Spitalul Parhon, profesorul Manecan si doctorul Costel Novac obisnuiau sa urce din statia la Piata Unirii si sa stea chiar in cabina mea, avand intotdeauna o vorba buna pentru mine".

Fara accidente pe toata perioada carierei

Neculai Cretu se mandreste ca pe toata perioada cat si-a condus tramvaiele prin Iasi, nu a avut nici un accident si nici nu a fost pus in situatia de a i se retrage vreodata permisul de vatman. El spune ca in lumea vatmanilor exista un cod nescris, confort caruia orice automobil surprins pe calea de rulare a tramvaiului este automat lovit. Neculai Cretu nu este unul dintre adeptii acestei practici. El precizeaza, insa, ca una dintre marile probleme ale vatmanilor este starea foarte proasta a caii de rulare a tramvaielor, a carei infrastructura nu s-a modificat de aproape 30 de ani. "Trebuie sa fii foarte atent, mai ales cand conduci modelele T4R, pentru ca acestea se antreneaza foarte usor la viteza si se pot rasturna daca nu adaptezi corespunzator viteza. Cel mai vechi vatman din Iasi sustine ca cel mai mare pericol apare la pachetele de intersectie, unde viteza utilajului trebuie adaptata la viteza minima, de 5 km pe ora.

Nemultumiri profesionale

Neculai Cretu declara ca actualele conditii de munca ale vatmanilor sunt ingreunate de faptul ca au fost disponibilizati taxatorii si sunt nevoiti sa vanda bilete de calatorie. "Trebuie, practic, sa incasam pretul biletelor, in timp ce conducem. Este extrem de dificil sa fii atent atat la calea de rulaj, cat si la persoana care achita contravaloarea calatoriei. Atentia trebuie sa fie impartita si oricand se pot intampla accidente cu urmari grave", a subliniat cel mai vechi vatman din Iasi.
Raluca TARCAU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1360 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018007 (s)

loading...