News Flash:

Viitor ca in Star Trek pentru Iasi

12 Noiembrie 2007
14193 Vizualizari | 25 Comentarii
Viitor ca in Star Trek pentru Iasi
• Ignorand strategiile de dezvoltare prezentate de primarie si politicieni, un grup restrans de arhitecti, specialisti in dezvoltare si geografie urbana si futuristi a proiectat pentru municipiul Iasi un viitor ca in filmele Star Trek sau Razboiul Stelelor • Sosele suspendate, tuneluri, monoraiuri, pasarele, un Bahlui navigabil, spatii verzi suspendate, partie de schi, pasaje, crearea unui tronson la demisol pentru trenurile care sosesc in Gara Iasi • Efecte: municipiul nu mai este despartit de linia ferata, iar traficul nu mai are de suferit • Specialistii sustin ca orasul are nevoie de sosele suspendate pe ruta Aeroport-Tudor-Gara-Pacurari-Copou • Trebuie creata o zona deosebita in Copou, sub denumirea de "Plaza University" • Proiectul implica inchiderea bulevardului Carol de la Universitate, eliminarea semafoarelor de pe bulevardul Stefan cel Mare si realizarea unor pasaje pietonale aeriene • Cititi mai jos un material incitant care incearca sa arate ca daca s-ar respecta unele idei aparent fanteziste ale expertilor, orasul Iasi s-ar putea transforma intr-un paradis


Sosele suspendate, tuneluri, monoraiuri, pasarele, un Bahlui navigabil, spatii verzi suspendate, partie de schi, pasaje subterane si suspendate, crearea unui tronson la demisol pentru trenurile care sosesc in Gara Iasi. Efecte: municipiul nu mai este despartit de linia ferata, iar traficul nu mai are de suferit. Acestea sunt doar primele idei concepute de un grup restrans de arhitecti specialisti in dezvoltare si geografie urbana pentru viitorul municipiului Iasi. Ignorand strategiile de dezvoltare prezentate de municipalitate si politicieni, acesti specialisti au proiectat un Iasi al viitorului demn de Star Trek sau Razboiul Stelelor. Poate ca proiectele ar fi imposibil de realizat din cauza lipsei banilor, insa pot fi puse in practica, adica nu sunt pur si simplu niste fantezii. "De exemplu, Seattle este un oras care trebuie mai mult simtit decat vazut. De la caldura suflatorilor in sticla la sunetul si efervescenta pietei de peste. Nu poti trece pe strazile din Seattle, pur si simplu, si sa pretinzi ca l-ai vizitat. Ai impresia ca poti vizita totul intr-o zi, cel mult doua, nefiind foarte mare. Dar nu este asa. Chiar daca te plimbi pe aceleasi strazi de mai multe ori, de fiecare data este altfel. Abia dupa a treia sau a patra tura incepi sa-i intelegi integrarea perfecta in spatiul propriu", a subliniat Monica Pop, designer.
Va putea si orasul Iasi oferi aceasta imagine calatorului ce-i strabate strazile? Plecand de la premisa ca viitorul nu vine pur si simplu, ci este construit, scenariile care privesc municipiul Iasi in directiile de dezvoltare de lunga durata ar trebui sa urmeze principii foarte clare pornind de la arhitectura locuintelor, aranjarea in spatiu a cladirilor, dispozitia strazilor, ridicarea de sculpturi vii etc., in corelatie cu tipul de oras care se doreste a fi, cultural, industrial, turistic, comercial. Din discutiile cu o serie de specialisti ieseni, ideile despre cum ar trebui sa fie construit municipiul au fost conturate astfel incat sa nu fie o utopie.
In primul rand, specialistii sustin ca orasul are nevoie de sosele suspendate pe ruta Aeroport-Tudor-Gara-Pacurari-Copou.

Plaza University

Expertii spun ca este necesara crearea unei zone deosebite in Copou, sub denumirea de Plaza University. Acest proiect implica inchiderea bulevardului Carol de la Universitate, eliminarea semafoarelor de pe bulevardul Stefan cel Mare si realizarea unor pasaje pietonale aeriene. In Tudor Vladimirescu ar trebui creat un microtunel pentru accesul lejer al studentilor de la Politehnica in campusul universitar. Monorai, sine suspendate de la Gara spre Universitatea Cuza si Tudor Vladimirescu, respectiv noduri de transport principale si secundare cu un mobilier stradal adecvat. "Municipiul ar putea capata un aspect futuristic, modern, numai sa fie bani si sa se investeasca in oamenii care au idei. Traficul e o mare problema, iar pentru aceasta este nevoie de o privire de ansamblu si de a gandi cate automobile vor fi peste 10 ani si ce capacitate au strazile in momentul de fata. Este nevoie de cateva sosele suspendate in care sa fie prinse Aeroportul, Gara, poate chiar si Copoul, dinspre Pacurari. Nu este o idee rea cea cu transportul pe liniile suspendate, acele monoraiuri, dar si dispunerea unui sistem de micro-tunele care ar prelua o parte dintre participantii la trafic, evitandu-se sensurile giratorii, semafoarele", a precizat Alex Rusu, doctorand in domeniul geografiei urbane.



Vapoare pe Bahlui

Desi este un proiect vechi de 100 de ani, raul Bahlui ar trebui sa devina navigabil, mai spun specialistii. Pe malurile raului ar trebui construite zone de agrement, restaurante, o gradina zoologica, piste pentru biciclisti, parcuri etc. Nu a fost uitat nici proiectul privind reamenajarea centrului istoric al municipiului, fatadele cladirilor sa fie aduse la formele de epoca, la fel si blocurile comuniste sa capete un aspect modern prin schimbarea fatadelor. "As porni de la ceea ce s-a realizat in Praga sau Varsovia, unde exista o parte pastrata cu inversunare: orasul vechi. De exemplu, la Varsovia, orasul vechi, cum ar fi la noi strazile Lapusneanu, Cuza Voda, Piata Unirii, Stefan cel Mare, au fost refacute cladirile dupa planurile arhitecturale vechi. Ce au facut ei? Au impuscat fatadele cu piroane pentru le conferi rezistenta si apoi le-au remodelat intr-un strat de 10-15 centimetri de ciment, dupa arhitectura veche, astfel incat este o splendoare sa te plimbi prin aceasta zona. In consecinta, Iasii trebuie sa faca acelasi lucru, avand astfel o parte veche refacuta dar si plombandu-se spatiile goale cu cladiri noi, cu o arhitectura adecvata celor prezente deja. Un Iasi nou ar trebui continuat si in zona Anastasie Panu", a precizat Ion Mitican.



Microtunele

Expertii au inclus si realizarea unor micro-tunele, sosele gen tabla de sah, intersectii drepte, cele mai bune solutii pentru un trafic normal si acces neprivilegiat intr-un loc si greoi in altul. De asemenea, trebuie realizata o coloristica bogata a cartierelor, locuintelor, in armonie. Trebuie realizate cladiri monumentale multifunctionale, case de licitatii, dupa o arhitectura nord-americana si vest-europeana cu sculpturi vii, cladiri care comunica prin pasarele, fara a fi nevoie de acces la strada, galerii de arta pe aceste pasarele etc. Trebuie facute gradini, parcuri englezesti si franceze, respectiv vegetatie pe acoperisul blocurilor dupa principii de design si nu dupa urechea unui constructor.



O expertiza germana

De 6 ani, anual, profesorul german Johannes Langenhagen viziteaza cateva saptamani Iasul, sustinand cursuri la Universitatea de Arte George Enescu. Doctor Honoris Causa al acestei universitati, profesorul a remarcat, din propria experienta, ca in Iasi nu exista o coerenta a traficului si a transportului in comun, totodata ca nu este realizata o captare cat mai eficienta a luminii naturale, nu sunt reguli clare ale traficului, astfel incat un strain s-ar rataci imediat, iar multe spatii sunt folosite inadecvat. "Aveti nevoie de foarte multi bani sa schimbati lucrurile aici, insa nu este imposibil. M-am mirat, si acum sunt, cum intr-un trafic asa de haotic nu se produc accidente, aproape totul reglandu-se la limita. E grav... Apoi, cu transportul, e foarte greu. Nu stiam ca trebuie sa ma aplec si, introducand mana in acel ochi minuscul, sa cumpar un bilet. Apoi imi era frica, in statiile de tramvai, sa nu fiu calcat de masini...Oooo, este mare nevoie de parcari subterane si aeriene, de statii de tramvai in care omul sa stie exact ce legaturi are. Cu aeroportul e greu, deoarece nu avem acces direct acolo cu mijloace de transport in comun.... Se pierde mult din lumina naturala deoarece cladirile nu sunt construite dupa principii de economie a spatiului si de captare a luminii naturale", a precizat Johannes Langenhagen.



Aglomeratia urbana

Pentru a crea un circuit perfomant in ceea ce priveste traficul automobilistic, dar si pietonal, specialistii in geografie urbana propun cateva idei ingenioase: tunele, monoraiuri, sosele suspendate cu noduri in puncte cheie, o cale ferata la demisol. De asemenea, nu trebuie uitate pasarelele si pasajele care ar putea fi amplasate in cateva bulevarde, eliberand participantii la trafic de stresul asteptatului la semafoare. Pe acelasi ton cu Alex Rusu, colegul sau, George Turcanasu, vede viitorul municipiului in corelatie doar cu strategiile de dezvoltare urbana, altfel, sufocati, Iasii nu vor mai avea nici studenti caci, pe plan economic, nu este oferit nimic concludent unui numar mare de absolventi de studii de specialitate. Totul depinde de cum va fi gandit municipiul. Daca bulevardul Carol va fi inchis pentru a crea un spatiu doar universitar, acele sosele aeriene ar putea prelua traficul cu usurinta, iar universitatea ar dispune de un spatiu verde pe care sa-l transforme intr-un mic Versailles.



Urban Plaza

Consumul de spatiu in Iasi este cel putin haotic. Municipiul este construit dupa planuri, pe de o parte oarbe, care nu trec de strada la care are iesire respectiva cladire sau respectivul bloc, iar pe de alta parte este pastrat principiul monopolului, cu strazile dispuse dupa starea sociala a ocupantilor locurilor centrale. Viitorul ar insemna un municipiu in care consumul de spatiu va trebui calculat la centimetru. "Noi nu stim sa folosim spatiul. Am fost impresionata de cum au grija americanii de fiecare particica de spatiu. Ei stiu sa ridice zgarie nori langa cladirile mici, monumente fara a distruge armonia. La fel, nu te poti rataci cum m-am ratacit in Botosani", a aratat Monica Pop, designer. Totodata, vechile practici rustice, prezente inca in unele cartiere, dar si in zone centrale unde pasc caii sau se cultiva zarzavaturi, ar trebui sa fie depasite pentru a fi conferita o imagine de urban - plaza municipiului. Iar in loc de gardurile vii, un fel de boschete, ar putea fi amplasate flori si create forme de arbusti ce sa fie modelati dupa varii chipuri.



Iasii noilor zidiri

Blocurile comuniste, cu fatade macabre, dar si cladirile monumente, multe aflate in stare jalnica, ar putea urma un plan de reabilitare prin schimbarea arhitecturii fatadelor. Astfel, cladirile vechi ar putea aduse, pe exterior, la vechile forme arhitecturale daca fatadele ar fi lucrate asa cum s-a petrecut in Varsovia. La fel si cu blocurile comuniste, chipurile lor ar putea capata un aspect placut prin impuscarea zidariei exterioare cu piroane si apoi tencuirea dupa anumite planuri arhitecturale. La randul sau, Dumitru Grumazescu are un plan de readucere a strazii Lapusneanu la vechea tinuta arhitecturala, ceea ce vine in acord cu ideea unui Iasi al vechilor, respectiv noilor zidiri.



Peisagistica din City

In acest caz, lipsesc principiile unui ambiental design. Culorile folosite in "capitala culturala" nu depasesc o arie de baza. In opinia designerului Magda Sficlea, iesenii nu stiu ce presupune o armonie a construirii strazilor, o coloristica adecvata, totul fiind, in prezent, ridicat, zugravit dupa sabloane care nu au nici o baza daca sunt privite la nivel general. Cum si miile de hectare ale acoperisurilor blocurilor nu sunt folosite util, adica sa fie create gradini suspendate cu vegetatie ornamentala. Acest aspect nu indeparteaza Iasul de cel vechi, cand, arata istoricul Lucian Lefter, nu se construia dupa planuri, ci dupa nevoile de moment. Atunci, totul se calcula la scara redusa a unui targ care nu putea prevedea dezvoltare peste sute de ani, ci doar in anumite puncte. Totodata, nu exista o casa de licitatii pentru arta, o cladire numai pentru evenimente culturale, expozitii de arta, sau o cladire multifunctionala, o biblioteca uriasa, moderna. "Momentan trebuie sa investim in cultura, civilizatie. Pentru asta avem nevoie de modele creative, de constructii grandioase, asa cum este in Europa", a remarcat pictorul Alexandru Ichim. Intr-adevar, municipiul nu poate fi gandit numai dupa market-uri, unde, in treacat fie spus, parcarile ar trebui ingradite cu garduri verzi sau dupa ideea ca vin turistii sa se bucure de naturaletea peisajelor, ci si dupa monumente, tot felul de opere de sculptura, design, amplasate in varii locuri. Aceasta pentru a demonstra ca Iasii nu au doar o cultura a ambientului, ci si una a viitorului.



plaza university microtunele aglomeratia urbana urban plaza
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (25)

Vasile  | #22802
Toate acestea presupun finantari. De unde? Cine doreste sa investeasca in Iasi, unde, ca peste tot in Romania, aprobarea unor proiecte se realizeaza numai dupa plata unor spagi uriase?
sanda ionita  | #22803
Bravoooooooooooooooooooo pentru articol, chiar era nevoie sa trezeasca iesenii si, mai ales, autoritatile la... realitate prin inducerea... viselor. Superb proiect. Pare vis, dar nu e, ci doar o uriasa speranta ! Se gasesc si bani. Speram sa se gaseasca si "decongelarea" creierelor ! Felicitari !
apolodor din bahlui  | #22804
Cred c-ati innebunit. Te mananca javrele vagaboante si gunoaiele sunt pina la etajul 1 in periferii. Dupa fiecare cablu pus raman santuri transversale in strazi unde-ti rupi masina. Cad fatadele de la blocuri si pot omori oameni iar strazile din cartiere sunt adevarate transee. Nici acum dupa o luna de frig peste 1000 apartamente stau fara caldura. Treziti-va la realitate.
stef  | #22805
o observatie:iasul are puternica patina istorica.a face star-trek din copou este similar cu a face din praterun place concorde!
iulian  | #22806
Bravo!!!
Asteptam anul 2500 sau mai inclolo, sa vedem asa ceva... Pacat ca arhitectii care l-au proiectat nu o sa mai fie de mult ca sa vada ce au gindit si daca s-a respectat intocmai proiectul.
Mie imi place ca sunt destui Mironovi care viseaza la asa ceva!!! Pina una-alta tot pe drumurile astea proaste si pe strazile noastre super-aglomerate vom merge la serviciu. Eu inca astept parcarile alea cu care se tot laudau Videnii nostri de Iasi.
Oblio  | #22807
Ce viitor minunat are acest oras legendar! Ce fericiti vor fi locuitorii lui! Ce dezvoltare fulminanta va avea loc acolo! Bineinteles pe hirtie, in ziar. Ca in realitate, niciodata nu va fi asa. In Iasi nu exista nici macar 100 de metri de asfalt decent, darmite proiecte halucinante ca acesta...
E un oras care moare incet, incet, si mort va fi.
IULY  | #22808
Oare nu mai au unii la ce visa ?
Pasarela O. Bancila se mai face de 12 ani si vor Bahlui navigabil ???
:)))
IULY  | #22809
Tot de la mine

Se merita draga redactie sa fi o stire de visator pe prima pagina???
magnificuuuuu  | #22811
puii mei.... astea nu au ce face...............viseaza frumos........ faceti ma ceva util pt maodova ..... pt. tara ma fratilor.... lasati visele care nu au viitor..............
fermecatoru` din podu ros\`  | #22812
care tzara mancati-as? ca nu sunt de acilea...eu sunt din stramoshi, stramoshi...din India. Aia e tzara mea.
Huo...
fermecatoru` din podu ros\\`  | #22813
eu sunt cu Gutza si Denisa(ei is idolii mei...am si statuie cu ei)...aia sunt preferatii mei. Eu pt ei as vrea sa muncesc. Hai ca tre sa iau un ghiul...si sa-l vand prin Plaza University sau la monoray :D.
magnificuuuuu  | #22814
ce arhitecti ma , ca astea nu stiu nic... pana mea pe astea daca ii pui sa faca un proiect simpu ce tine de un arhitect, il rezolva simplu cu un copy -paste din alta lucrare .................cred ca asa au lucrat si la `Viitor ca in Star Trek pentru Iasi ` lau copiat de la altii din afara..........COPY-PASTE.... ASTA E RAMANIA
misu  | #22815
Daca s-ar fi vrut ca Iasul sa aiba un Versailles... atunci s-ar fi facut in jurul Palatului Culturii doar parcuri si nu cladiri gen proiectul Palas, nu-i asa?
Eugen  | #22816
De ce am vrea sa distrugem un oras plin de istorie, plin de cladiri vechi? De ce am face tampenia din poza aia in Iasi, si nu am face-o langa iasi? Asa au facut francezii in paris? Eu cred ca nu ?

Doar romanii sunt suficient de tampiti sa gandeasca la distrugerea unui oras istoric, in loc sa adauge langa el!
andrei  | #22817
vise, vise!!! poate in 2100. tin sa-i contrazic pe domnii arhitecti cu soselele lor suspendate. Nu merge sa faci asa ceva prin centrul orasului. Sa nu uitam ca blocurile sunt f aproape de strada, nu e spatiu, s-ar intuneca circulatia de dedesupt. In alte orase, vezi Boston, s-au darimat soselele subterane si s-au facut tuneluri. Insa trebuie muuulti bani. La noi nu sunt in stare sa faca un aeroport si o sosea de centura. Mai e pina la star treck.
mihaela  | #22818
Hai sa nu mai dam vina pe lipsa banilor si sa recunoastem ca primaria noastra e departe la acest capitol de Timisoara, si chiar de orase mai mici precum Barlad sau Targu Frumos, care au flori pe marginea strazii. Nu doar la Sarbatorile Iasului ... Dar poate vor veni gospodari si in urbea noastra...
lovable  | #22819
f bun articol, ne-ati facut sa visam. excelente idei au expertii. observatiile critice ale profesorului german sunt f pertinente !
of of mai mai...  | #22820
De mult nu am mai ras asa de bine.... :)))))))
Ghita Bizonu`  | #22821
Scuze draCilor ca ma bag.
Io sunt din Bucuresti. Prin Iasi am trecut scurt (prea scurt ) - armata am facut-o la Botosani si la trecerea in rezerva am pierdut o zi in Iasi. Mi-a placut.
Dar poza aia e ..... e cam.... Imi trezeste nostalgii . Cu 40 de ani in urma erau unii care ziceau ca o sa traim in orase ca-n poza aia. Intre timp am evoluat : nimeni nu mai zice de monoraiuri .....
Eu va urez toate cele bune si cumpatare ..
cornel  | #22822
ma intreb: oare de ce, din toate cate si le-au propus cei de la Palas, se construiesc mai intai birouril comerciale? Eh, tot interesul lor!
roxana  | #22823
pt ce sa facem un oras demn de star trek? istoricul acestui oras nu conteaza.avem constructii atat de frumoase care ....daca ar fi reabilitate ar schimba total fata orasului.da, poate ar fi nevoie de strazi mai bune dar nu suspendate....unde vreti sa faceti asta?deasupra bolcurilor, sau sa distrugeti locuintele oamenilor?frumos vis dar eu cred ca ar trebui imbunatatit orasul nu distrus si "imbunatatit" cu ciupercute si ozn-uri!!!
Dany  | #22824
Vrabia malai viseaza,
Nebunu` balamuc,
Calicu` praznic,
Si maimutza par la c...r

Nu-s in stare sa puna un bec pe strazi si vor Star Trek...
Oare citi bani au incasat ca sa faca proiectul asta de nimic ?
Cine i-a platit ?
Statzi asha ca vine frigul acushi si "iarna nu-i ca vara", vorba cui stiu eu...
A  | #22825
De ce nu? Ce, nu e voie nici sa visezi? Visul este primul pas spre realizare. Sau trebuie sa ne multumim in mocirla pentru vecii vecilor?
daywalker  | #22826
cel mai bine ar fi sa se construiasca un nou oras langa cel vechi si sa se pastreze tot ce da mai bun iasul.In cazul in care vor aparea banii..ar fi bine sa "renovati" acest oras ca turistii sa vina cu placere si sa le spuna prietenilor ce minunatie de oras au vizitat ..cam atata..in rest e frumos acel vis ;)
blacknick  | #22827
ei stau de nu stiu eu cati ani pentru un pasaj subteran [ma refer la ala din fata halei centrale] si vor Star Trek-uri, eu cred ca scopul lor ar fi ca noi oamenii de rand sa punem botul la ce scriu ei aici si sa ii votam iaca na, ca eu nici nu ma gandesc sa merg la vot!
RUSINICA!!!!!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2004 (s) | 22 queries | Mysql time :0.051844 (s)