Astăzi am dezbătut în comisiile permanente ale Camerei Deputaților propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.1/2011 a Educaţiei Naţionale, Pl-x nr. 319/2022. Această propunere legislativă are ca obiect de reglementare acordarea de sprijin instituţional copiilor care au învăţat în străinătate, iar acum trebuie să se adapteze la sistemul românesc de învăţământ.
Foarte multe familii se întorc în ţară anual, iar copiii care au studiat în şcolile din străinătate sunt înscrişi în școlile din România. Revenirea lor în sistemul românesc de învăţământ nu este deloc uşoară pentru că mulţi nu ştiu bine limba română, în plus le este greu să se adapteze la sistemul românesc de învăţământ, cu rigorile şi particularităţile sale.
Sistemul de învăţământ din România este considerat ca fiind unul cu un nivel al cunoştinţelor predate mai ridicat decât în alte ţări, iar, de cele mai multe ori, elevii întorşi din străinătate sunt repartizaţi la un nivel de studiu inferior celui absolvit în afară, iar acest lucru creează frustrări atât noilor elevi, cât și părinţilor.
În acest context, proiectul legislativ vine să acorde o şansă acestor copii care trebuie să beneficiaze gratuit de sprijin instituţional în vederea integrării rapide în sistemul românesc, iar acest lucru fiind valabil pentru toate ciclurile de învăţământ preuniversitar. Prin sprijin instituţional se înţelege ansamblul acţiunilor necesare adaptării la disciplinele din trunchiul comun, iar acţiunile concrete includ, printre altele, evaluarea elevului din punctul de vedere psihologic, precum şi întocmirea unui plan personalizat de pregătire şi adaptare a elevului la cerinţele sistemului românesc de învăţământ.
Se propune ca evaluarea iniţială a elevilor să fie efectuată, în mod obligatoriu, de către o comisie formată din cadre didactice de specialitate care să fie remunerate în regim de plată cu ora.