Deputatul Camelia Gavrilă transmite faptul că social-democrații sunt alături de părinți în această perioadă dificilă pentru toți. Astfel, familia și școala sunt soluții complementare pentru o educație eficientă în timpul pandemiei, transmite aceasta.
“Nu nașterea ca atare te face tată, nu purtarea în pântece te face mamă, ci buna creștere pe care o dai copiilor.” (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Discuțiile politice, dar și dezbaterile publice din ultimele săptămâni au avut în centrul atenției elevii și cadrele didactice, tema educației în condiții dificile și inegale, preocuparea majoră fiind centrată pe modul în care elevii și studenții vor continua procesul de învățare-predare-evaluare în sistem online. S-a vorbit prea puțin despre părinți, dar mai ales de implicarea lor, de nevoia de sprijin și consiliere pentru a face față rolurilor multiple pe care le asumă în această perioadă.
Unii părinți lucrează de la domiciliu, alții se deplasează zilnic spre locul de muncă, trebuie să găsească soluții pentru supravegherea copiilor și să aibă în vedere atât modul în care aceștia își continuă lecțiile online, cât și măsura în care jocul, relaxarea, activitățile ce implică mișcarea în aer liber se regăsesc în programul lor, în măsura în care acest lucru este permis de constrângerile impuse de starea de urgență.
PSD a fost constant alături de părinții care trebuie să rămână acasă pentru a supraveghea copiii minori, riscând să piardă facilitatea de a primi o îndemnizația de 75% din salariu, după încetarea stării de urgență, după data de 15 mai. Constatăm cu îngrijorare că guvernul PNL nu se gândește la situația acestor părinți care nu au nici unde și nici cu cine să își lase copiii timp de 8 ore/zi, pentru că unitățile de învățământ sunt închise, sistemul „after school” este de asemenea suspendat, iar varianta supravegherii de către bunici implică un risc de infectare pe care nimeni nu dorește să și-l asume.
Guvernarea PNL a procedat în mod similar și la începutul crizei, până la momentul în care PSD a conștientizat gravitatea situației și a susținut finalizarea unui proiect de lege care prevedea o compensație de 75% pentru unul dintre părinți, pentru cel care va rămâne acasă în vederea îngrijirii copiilor.
Ministerul Muncii a preluat proiectul PSD și l-a transformat în OUG, dar l-a modificat într-un mod ce nu avantajează părinții, în sensul că a exclus vacanțele din perioada în care se acordă compensația financiară menționată. Ulterior, când s-a apropiat vacanța, iar părinții au început să își susțină public punctul de vedere, explicând dificultățile și contextul actual, sub presiunea publică, Guvernul a modificat OUG, ajungând, practic, la forma propusă de PSD.
Pe lângă aceste demersuri legislative, este cazul să avem în vedere și alte tipuri de măsuri pentru a sprijini părinții aflați în dificultate, precum asigurarea unor modalități de consiliere de specialitate online, dat fiind cumulul de probleme ce pot afecta viața familiilor: restricțiile de circulație impuse de starea de urgență, timpul îndelungat pe care toți membrii familiei îl petrec la domiciliu, uneori în spații subdimensionate, nevoia de sprijin în activitățile educaționale, la realizarea lecțiilor și înțelegerea unor conținuturi mai abstracte, problemele financiare cauzate de șomaj sau de diminuarea veniturilor, imposibilitatea de a gestiona problemele tuturor copiilor în cazul familiilor foarte numeroase, diferite alte situații dificile ce pot provoca părinților o stare de anxietate, de preocupare și firească neliniște.
În condițiile în care guvernul PNL nu va lua măsuri imediat, PSD se vede obligat să adopte urgent în Parlament un act normativ care să permită acestor părinți să rămână acasă alături de copii până la redeschiderea școlilor și a grădinițelor. Îngrijorările populației legate de starea de sănătate sunt deja destul de accentuate, nu este nevoie ca părinții să fie îngrijorați și din cauza problemelor familiale sau financiare.
Familia este acea matrice de relații, valori și sentimente care conferă copilului forța și sensul dezvoltării sale, un spațiu de trecere în care copiii învață acum și mai mult să fie autonomi, să se pregătească pentru viață și profesie, în preajma părinților. Psihologii și pedagogii apreciază că familia este “prima școală a emoțiilor”, locul în care se exprimă speranțe, temeri, emoții…
Mediul familial poate oferi liniște, seninătate, afecțiune, o atmosferă prielnică pentru o dezvoltare normală și echilibrată, dar și pregătire pentru viața socială, garanții de moralitate, cultivarea ideii de datorie, împlinire, voință, ierarhie și ordine, demnitate și libertate interioară.
Tocmai pentru că familia are o funcție educativă complexă, fiind o primă instituție de educație morală, o simbolică scoală a omeniei, a valorilor de bine, adevăr și frumos, în aceste timpuri complexe și dificile este nevoie de complementaritate în demersul educațional, alături de școală, de profesori, de alte modele educaționale din societate.
Noi știm că suntem în fața unei teme sociale importante, astfel, în spiritul valorilor social-democrate suntem receptivi și conștienți de problemele multiple ale familiilor, de rolurile actuale complexe, de numeroase implicații legate de supraveghere, îngrijire, educație și de aceea dorim o intervenție solidară, firească și promptă și de această dată!”, a transmis deputatul Camelia Gavrilă.