Luni, 18 martie 2024 va ave loc turul al doilea al alegerilor pentru noul rector de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași.
În turul doi al alegerilor au rămas prof. univ. dr. Tudorel Toader și contracandidatul său, prof. univ. dr. Liviu-George Maha
.
„Dragi colegi,
Am constatat cu plăcere implicarea masivă a comunității academice în procesul alegerii rectorului universității noastre. Ea evidențiază spiritul democrat-liberal care domnește în universitate. Atât candidații, cât și alegătorii și-au exprimat liber opiniile și votul, iar acest fapt nu poate decât să mă bucure. Sper ca acest climat să se mențină pe tot parcursul procesului electoral și după încheierea acestuia.
Rezultatele de la primul tur pentru alegerea rectorului universității îmi întăresc convingerea că străduințele mele de a construi un fundament solid pentru dezvoltarea durabilă a universității se bucură de o largă recunoaștere.
Pe de altă parte, ele mi-au atras atenția că nu am comunicat suficient de bine colegilor din universitate legătura dintre realizările obținute până acum și elementele de înnoire pe care doresc să le înfăptuiesc în noul mandat.
Schimbarea în sine nu poate fi un deziderat. Se schimbă permanent și oamenii și instituțiile, însă nu neapărat într-o direcție pozitivă. De aceea, ca rector al unei instituții cu o îndelungată tradiție în învățământul superior precum UAIC, nu îmi doresc o schimbare de dragul schimbării, ci o înnoire ancorată pe fundamentul solid al acumulărilor existente.Îmi permit să vă reamintesc câteva angajamente pe care mi le asum în noul mandat de rector și pe care le susțineți și dumneavoastră:
1. Resursele logistice și financiare ale universității – pe care le-am administrat cu responsabilitate în ultimii opt ani – vor fi mai bine cunoscute, accesate și folosite. Prin impulsionarea colegilor cu funcții manageriale și mobilizarea serviciilor suport ale universității, cadrele didactice, cercetătorii și studenții vor fi încurajați și ajutați să folosească eficient resursele universității în activitățile didactice și de cercetare. Rezultatele raportate la nivel instituțional se vor baza pe resurse instituționale, iar nu personale.
2. Brandul UAIC – prima universitate a României – va fi promovat nu atât prin intermediul persoanelor care îndeplinesc funcții manageriale, cât prin prisma membrilor ei (profesori, cercetători și studenți) care au probat expertiză și excelență în domeniile lor de specialitate. Prin susținerea materială și promovarea rezultatelor academice remarcabile și a celor care le-au obținut, universitatea noastră va fi recunoscută ca focar de cunoaștere științifică și cultură atractiv la nivel național și internațional. Vă rog să luați în considerare faptul că în ratingul instituțional, alături de alți indicatori, situația patrimonială este extrem de importantă. Pe aceasta am clarificat-o până în acest moment și, de acum încolo, ne vom concentra eforturile pe îndeplinirea celorlalte.
3. Amprenta democratică a culturii organizaționale a UAIC va fi și mai bine accentuată prin descentralizare, delegare de responsabilități și cooptare în comisii consultative. Fiecare voce care dorește să se implice constructiv în dezvoltarea universității – pe toate palierele acesteia – va fi ascultată, iar aportul ei va fi recunoscut ca atare. În acest climat de colaborare vom cultiva un echilibru atent între facultăți și domenii, pentru a permite afirmarea și dezvoltarea elitelor culturale, științifice și manageriale reprezentative pentru comunitatea noastră. Altfel, riscăm să cădem pradă arbitrariului, conjuncturalului, pasiunilor și intereselor de la nivelul diferitelor grupuri. Consider că putem lucra împreună la acest aspect și că UAIC are un potențial uman valoros, a cărui voce trebuie să se facă mai bine auzită.
4. Conducerea UAIC va apela la personalități de prestigiu din mediul academic și mediul de afaceri pentru a constitui un Consiliu Consultativ cu rol de orientare a activităților manageriale, didactice și de cercetare în direcția eficienței și excelenței. Opiniile calificate ale acestora ne vor ajuta să ne adaptăm oferta academică la schimbările dramatice din economie și societate. Doresc să subliniez faptul că activitățile didactice nu se pretează la o abordare de tipul cost-beneficiu, așa cum se stipulează în alte proiecte manageriale. De exemplu, avem programe de studiu cu un număr mic de studenți, pe care le-am păstrat pe parcursul acestor ani și le vom păstra în continuare, pentru că aduc valoare, prestigiu cultural și științific universității; nu le putem aborda din perspectiva cost-beneficiu.
5. Membrii oricărei comunități academice evoluează într-un cadru colegial cooperativ dar și competitiv. Acest spirit competitiv contribuie la îmbunătățirea eficienței, dar poate avea și consecințe negative precum frustrare, invidie și epuizare. Pe de altă parte, colaborarea între colegi consolidează solidaritatea, însă, dacă nu este încurajată competiția constructivă, poate duce la ineficiență și lipsă de inițiativă. Prin implementarea unui sistem transparent de recompense și prin susținerea membrilor comunității, putem crea împreună un mediu organizațional favorabil în universitate, care să promoveze atât productivitatea, cât și bunăstarea membrilor săi. În cele din urmă, toate aceste eforturi sunt dedicate atât fiecărui membru în parte, cât și comunității pe care o formăm și pe care o îmbunătățim împreună.
6. Universitatea este un ecosistem viu, în care oamenii sunt inima și sufletul. Poate ar fi trebuit să încep cu acest adevăr în care cred cu tărie atunci când am evidențiat realizările de ordin patrimonial pe care le-am obținut ca rector al UAIC. Este posibil ca unii colegi să fi înțeles că sunt interesat mai mult de clădiri și terenuri decât de oameni. În realitate, gândul meu s-a îndreptat către dumneavoastră. Nu poți cere performanță, competiție, cunoaștere și climat cultural fără să asiguri condiții adecvate. Clădirile pot oferi spațiul fizic necesar, dar sunt oamenii care dau viață și substanță acestui spațiu, prin pasiunea, curiozitatea și angajamentul lor în procesul de învățare și descoperire. Suntem în secolul al XXI-lea și comunitatea UAIC merită cele mai bune condiții de dezvoltare profesională! Din respect pentru colegi, m-am străduit să le asigur condiții decente, demne de o universitate modernă, europeană. Am încercat, atât cât am putut, să dezvolt fundamentul patrimonial al comunității academice UAIC, urmând modelul marilor universități din țară și străinătate. Numai prin dezvoltarea patrimoniului, în special a infrastructurii didactice și de cercetare, se creează premisele excelenței academice.
7. Din fericire, ce a fost mai greu a trecut. Azi suntem în situația de a ne ocupa cel mai mult de OAMENI. Cum? Printr-o bună chivernisire a resurselor financiare, de a continua remunerarea activităților didactice la plata cu ora la cel mai înalt, de a clarifica situația criteriilor pentru acordarea gradațiilor și salariilor de merit. Celebrele distincții între facultăți bogate și facultăți sărace (lansate pe vremea conducerilor din partea FEAA) doresc să rămână o tristă amintire pentru fiecare dintre noi.
8. Internaționalizarea UAIC va continua și se va dezvolta prin parteneriate cu universități de prestigiu din întreaga lume, continuând schimbul de bune practici didactice și de cercetare. Orientarea occidentală a universității este evidentă și poate fi cuantificată în numărul de acorduri de colaborare, în cel al mobilităților internaționale și în parteneriatele din proiecte de cercetare, evidente pentru oricare evaluator onest. Într-adevăr, intenționăm și inițierea unor parteneriate academice cu universități din Asia de Sud-Est și Africa, urmând în acest sens modelul altor universități europene de prestigiu care își dezvoltă astfel bazinul de selecție și cooperare.
9. Atenția mea se îndreaptă în mod cu totul special către studenți. Ca fost student al universității sunt sensibil la problemele studențești și le împărtășesc pe deplin. Mă preocupă în continuare să asigur condiții bune de cazare, masă, acces la biblioteci moderne, burse și facilități la transportul în comun, dar și mobilități și formule de promovare a excelenței în rândul tinerilor. Sălile de curs, bibliotecile, reabilitările din cămine și noul cămin aflat în construcție sunt o dovadă în acest sens. Da, studenții sunt cartea noastră de vizită și merită toată atenția și strădania comunității academice a UAIC!
A fost o perioadă dificilă, cu multe provocări la care a trebuit să răspundem cu echilibru și discernământ, în primul rând pentru reducerea unor probleme (lipsa banilor, acoperirea datoriilor la bănci etc.) și începutul unei regândiri a culturii organizaționale. Nu am fost singur, ci am avut lângă mine o întreagă echipă care a lucrat cu profesionalism și modestie, fără prea mult zgomot, cu discreție și fără a-și asuma un titlu de glorie din nopțile nedormite. Tuturor le mulțumesc din inimă!
Conducerea unei instituții nu se reduce la persoanele aflate temporar în funcții, ci este o responsabilitate colectivă, împărtășită între lideri și membrii comunității academice. Este esențial să gestionăm aceste poziții cu înțelepciune și responsabilitate, recunoscând că numărul lor este limitat și că implică un efort semnificativ din partea celor care le ocupă. Nu pot acorda privilegii și nu cred în schimbările bruște, făcute sub imperiul emoției.
Ceea ce pot să vă asigur este faptul că fiecare dintre dumneavoastră va fi mulțumit și respectat ca membrul al comunității UAIC!
Schimbarea este singura constanta a vieții noastre, de aceea va invit sa reflectați cu atenție la sensul și efectele ei …
Cu prețuire,
Prof.univ.dr. Rector Tudorel TOADER”, a transmis încă rectorul UAIC.