În timp ce 2021 a fost un an al reinventării resurselor umane și al consolidării noului său rol, 2022 va fi anul în care este vorba despre depășirea limitelor și despre modul în care HR poate adăuga valoare. Și cu toții am putut observa că nimic nu s-a schimbat mai mult în ultimii doi ani decât felul în care lucrăm și modul de operare al companiilor. Pe de altă parte, niciun alt departament de lucru nu a fost supus la mai multă presiune pentru a ține pasul cu acest ritm rapid de schimbare decât Resursele umane. De la munca remote, la folosirea de soluții software, până la utilizarea de aplicații de mesagerie, domeniul Resurselor umane a trebuit să se adapteze rapid pentru a fi în trend cu schimbările de digitalizare.
În acest articol vom trece în revistă câteva tendințe din domeniul HR care au impact asupra modului în care gestionăm resursele umane:
1.Transformarea digitală a HR-ului
În ziua de astăzi, orice companie care se respectă are nevoie de o platformă HR sau o soluție software destinată gestionării resurselor umane care să preia multe din activitățile redundante ale proceselor de recrutare, inserție și retenție a personalului. De altfel, există o varietate mare de produse pe piața din România ce servesc companiile și instituțiile publice, atât în scopul automatizării proceselor de resurse umane, cât și în scopul calculului salarial parametrizabil. Un exemplu foarte util este aplicația Cares, o aplicație ce poate fi configurată și este flexibilă în legătură cu necesitățile companiei. Ea pune la dispoziție dosare electronice personale ale salariaților, poate genera rapoarte și, de asemenea, oferă șabloane aferente documentelor solicitate în mod frecvent de către angajați.
2.HR privit ca un produs
Una dintre cele mai notabile tendințe de HR care se poate observa în acest moment este trecerea de la HR concentrat pe proiecte către HR concentrat pe produse. Aceasta reprezintă o schimbare fundamentală a modului în care funcționează HR. În mod tradițional, Resursele umane au funcționat cu o mentalitate de proiect. Un proiect are o cronologie clară, livrabile stabilite, un set predefinit de resurse și are ca scop să fie rulat eficient. Un produs, pe de altă parte, este în curs de desfășurare. Nu are neapărat un scop și își propune să ofere valoare, resursele (suplimentare) fiind alocate pe măsură ce impactul acestuia crește. Această schimbare a mentalității nu numai că va crește calitatea furnizării serviciilor de HR, ci va permite și HR-ului să construiască mai bine capabilitățile care ajută la îmbunătățirea profitului afacerii.
3.Colaborarea și schimbul de roluri
Rolul biroului s-a schimbat fundamental, iar munca eficientă poate să aibă loc și de acasă, de fapt, este chiar excelentă. După cum spune și apollotechnical.com, 77% dintre oameni au constatat că productivitatea lor a crescut în timpul pandemiei. Aproape o treime dintre lucrători au reușit să facă mai multă muncă în mai puțin timp. Dezavantajul este că munca la distanță a micșorat rețelele angajaților și a făcut organizațiile mai izolate. Datele mai multor studii arată că lucrătorii la distanță au mai puține conversații cu colegii decât cei care lucrează la fața locului. Toate acestea au un impact negativ asupra colaborării și inovației. De aceea, în 2022, HR-ul a trebuit să devină mult mai implicat în a ajuta organizațiile să remodeleze modul în care se realizează colaborarea, co-crearea și inovarea. Departamentul de Resurse umane poate ajuta la crearea condițiilor care să permită angajaților să lucreze la diferite proiecte în cadrul organizației sau chiar la nivel transorganizațional.
4. Accentul orientat pe dezvoltarea propriilor talente
Una dintre cele mai mari lecții învățate în pandemie este faptul că organizațiile nu mai caută talente și resurse în exterior. Fiind o piață în continuă schimbare, piața muncii a devenit foarte volatilă, iar specialiștii în HR aproape că joacă la loterie atunci când caută o persoană potrivită pentru un anumit job. De aceea, piața strâmtă a muncii i-a forțat să folosească mai bine talentul pe care îl au deja. Aceasta este una din marile tendințe ale domeniului de HR, deoarece ajută angajații să se dezvolte mai mult în organizația din care fac parte prin oportunitățile interne de carieră, prin locurile de muncă deschise, dar și prin proiectele interdepartamentale, misiuni temporare și alte inițiative.
Sursa foto: pexels.com