Autorul și speakerul Victor Lipman a dezvoltat în cărțile lui de management ideea că angajații nu părăsesc organizația în sine, ci șeful sub care au lucrat în acea companie. Pornind de la această idee, se poate spune că managerii au o influență mare asupra angajaților, atât în sensul pozitiv, cât și în sensul negativ. Și este suficient ca instituția să aibă un șef nociv ca acest lucru să se resimtă imediat asupra oamenilor. Dar și dacă organizația are parte de un manager bun, atunci efectul este opus. Și dacă extrapolăm în sfera administrativă și a instituțiilor publice, rolul unui manager este și mai important. În alte țări, salariile din sectorul public sunt mai mici decât în cel privat, însă în România avem parte de salarii mai mari și, prin urmare, scopul managerilor nu mai este de a reține resursa umană, ci de a o stimula și a o pregăti să ofere servicii profesioniste la un alt nivel. Iată câteva caracteristici pe care un șef de administrație publică trebuie să le îndeplinească:
- Aptitudini și experiență în comunicarea digitală
Programele și platformele de comunicare digitală sunt metode eficiente cu ajutorul cărora liderii instituțiilor își pot atinge obiectivele. Folosindu-se de un soft “business inteligence”, cum este acesta, ei vor putea să monitorizeze activitatea angajaților, indicatorii de performanță și stadiul operațiunilor din cadrul organizației. Astfel, ei își pot face o imagine despre activitatea companiei prin reprezentarea grafică, tot o calitate a softului, și vor reuși astfel să ia decizii în timp util.
- Să fie dedicat misiunii instituției
Un manager bun este acela care reușește să transmită claritate și entuziasm vizavi de scopul instituției. Dacă scopul este bine împământenit în cultura organizațională, atunci angajații vor oglindi această hotărâre și determinare a managerului de a îndeplini misiunea instituției.
- Viziune strategică
O altă calitate a unui bun manager din domeniul public este aceea de a avea o viziune pe termen lung. El trebuie să vadă dincolo de rutina de zi cu zi a instituției și să fie capabil să gestioneze politicile publice ce au efect pe următorii 5, 10 sau 20 de ani. Totodată, el trebuie să știe să asculte opinia publică și, de asemenea, să poată să o gestioneze.
- Atenție la detalii
Alături de imaginea de ansamblu și de urmărirea scopului, șeful unei instituții are nevoie la fel de bine și să fie atent la detalii. De aceea, este bine să supervizeze întreaga activitate a angajaților, dar să nu intervină asupra deciziilor minore de zi cu zi ale acestora. Așa va putea să-i responsabilizeze, dar și să le ofere încredere.
- Să aibă o etică potrivită
Un manager responsabil trebuie să fie mereu atent pentru a nu intra în conflict de interese, să nu fie corupt și să aibă mereu o integritate morală atunci când își exercită funcția. De asemenea, este necesar ca el să înțeleagă controlul de gestiune, să poată să întreprindă inventare anuale și să stabilească bugetul local. Un alt aspect foarte important este să cunoască bine procedurile de achiziții publice și să le realizeze corect și legal.
- Să știe cum să facă față controlului Curții de Conturi
În România, Curtea de Conturi este instituția supremă care face audituri și verifică modul de formare și administrare ale celorlalte instituții, ca apoi să transmită mai departe Parlamentului cele constatate. Prin urmare, managerul public trebuie să cunoască foarte bine legile sub care organizația își exercită serviciile publice. Și atunci când administrația sau instituția este supusă unui astfel de audit, managerul trebuie să fie stăpân pe sine, să facă față stresului și să răspundă prompt când i se cer detalii despre administrarea și întrebuințarea resurselor financiare.
- Să ştie cum să-și ajute echipa să crească profesional
Managerii buni din domeniul public sunt aceia care știu cum să valorifice resursa umană deja existentă în instituțiile publice. Este foarte important ca administratorii și funcționarii publici să ofere servicii publice de calitate, ei fiind prima interacțiune umană cu publicul. De aceea, managerul trebuie să-și ducă angajații în mod regulat la cursuri de pregătire profesională, să-i învețe să fie amabili și cooperanți și să fie alături de ei în această creștere profesională.
Sursa foto: pexels.com