Prima pagină » Titlurile zilei » Afacerea care a explodat în perioada crizei: Oricine poate câștiga bani din asta! Majoritatea ieșenilor apelează la serviciile acestor firme

Afacerea care a explodat în perioada crizei: Oricine poate câștiga bani din asta! Majoritatea ieșenilor apelează la serviciile acestor firme

28 apr. 2020, 04:00,
Vlad Alexa în Titlurile zilei

Pe lângă firmele din sistemul medical, afacerile de food delivery au explodat pur și simplu în această perioadă de criză. Obligați să stea în casă și obișnuiți să ia masa în oraș sau să-și cumpere hrană deja preparată, mulți ieșeni apelează la serviciile firmelor de food delivery care au apărut cu puțin timp înainte de Pandemia COVID. Pe lângă vechii curieri, majoritatea adolescenți, care livrau mâncare la domiciliile clienților, în perioada crizei, persoane de toate vârstele și din diferite categorii sociale găsesc în asta o oportunitate bună de câștig. „E comandă după comandă acum, nu apuci să livrezi o comandă și poți să preiei alta. Cu cât este drumul mai lung, cu atât se plătește mai mult. De exemplu, dacă mergi vreo 5-6 km, ai undeva la 15-20 lei. Se plătește cu cardul pe aplicație, când ajungi la client îl anunți și lași pachetul în fața ușii dacă el dorește asta, iar tu aștepți la câțiva pași distanță să o preia”

Poate cele mai întâlnite persoane pe străzi în această perioadă de criză, pe lângă oamenii legii, sunt curierii care livrează mâncare sau diverse alte produse la casele ieșenilor. Obligați să stea în casă și obișnuiți să ia masa în oraș sau să-și cumpere hrană deja preparată, mulți ieșeni apelează la serviciile firmelor de food delivery care au apărut cu puțin timp înainte de Pandemia COVID și care au explodat de-a dreptul în perioada de criză.
Restaurantele și majoritatea magazinelor au fost nevoite să închidă temporar activitatea odată cu instaurarea Ordonanțelor Militare, însă bucătăriile acestora pot funcționa în continuare, livrând mâncare, dar și alte produse, la domiciliul clienților.

Astfel, companii precum Glovo, FoodPanda, TakeAway, sau mai nou UberEats nu numai că și-au majorat numărul clienților din Iași, dar s-au extins și în zone din afara orașului, în localitățile apropiate din Zona Metropolitană Iași. Asta aduce câștiguri nu doar pentru companiile de delivery și restaurante, dar și pentru curierii care au șansa unui câștig financiar satisfăcător într-o perioadă blocată.

„Cel mai mult am băgat 8 ore livrări cu bicicleta. Am avut 13 comenzi în acest timp și am câștigat undeva la 170 de lei, dar vă spun că m-am ambiționat puțin atunci. De regulă faci mai mult de 100 de lei într-o zi normală doar dacă depui efort și te grăbești să livrezi comenzile. La o zi normală duci 6-8 comenzi și ai 10-15 lei media la comandă.

Comenzile vin acum una după alta, dacă vrei să muncești, muncești, nu ai timp de stat. Banii îi iei la săptămână și vezi la fiecare comandă exact cât câștigi în funcție de distanță, timp și așa mai departe. După mine, cel mai simplu este cu bicicleta, pentru că te strecori pe unde vrei. La deal e mai greu. Bineînțeles că este mult mai ușor cu mașina, am încercat și așa, dar în timp se adună cheltuielile de benzină și nu mai ai câștig, iar varianta cu mersul pe jos este obositoare și doar pentru distanțe scurte”, explică Marcel I., curier colaborator Glovo din Iași.

„E comandă după comandă acum, nu apuci să livrezi o comandă și poți să preiei alta”

Glovo, FoodPanda, TakeAway și UberEats au făcut parteneriate cu magazine și restaurante locale, dar și cu lanțuri naționale sau internaționale de producători. Poate cele mai de succes parteneriate sunt cele cu McDonald’s, KFC sau Kaufland în cazul Glovo la Iași. Dacă înainte de perioada de criză, comenzile făcute la McDonald’s sau KFC, dar și multe alte produse, ajungeau doar într-o anumită zonă a orașului, cu distanță scurtă față de punctele McDonald’s de la Gară și KFC din Palas, comenzile acestora sunt livrate acum și către cartierele noi de pe raza comunelor Tomești, Ciurea, Miroslava sau Valea Lupului.

„E comandă după comandă acum, nu apuci să livrezi o comandă și poți să preiei alta. Câștigul depinde cel mai mult de distanță. Cu cât este drumul mai lung, cu atât se plătește mai mult. De exemplu, dacă mergi vreo 5-6 km, ai undeva la 15-20 lei. Problema e că pierzi timp când aștepți să preiei comanda. Sunt unele localuri unde aștepți măcar 10 minute de fiecare dată. Înainte era cu semnătură de la client când livrai o comandă la domiciliu, dar acum s-a pus o opțiune prin care cel care comandă poate nici să nu se întâlnească cu noi. Se plătește cu cardul pe aplicație, când ajungi la client îl anunți și lași pachetul în fața ușii dacă el dorește asta, iar tu aștepți la câțiva pași distanță să o preia”, a explicat Ionuț, livrator colaborator cu FoodPanda în Iași.

Șansă de câștig pentru cei care nu au niciun venit în această perioadă

Aceste servicii țin în picioare companiile din domeniul HoReCa. Companiile se bazează pe curieri independenți care pot câștiga venituri consistente doar acceptând o comandă prin intermediul unei aplicații și onorând-o. Cei care doresc să devină curieri pot face asta în mai puțin de 24 de ore, doar trimițând o solicitare către compania dorită. Mai ales în această perioadă în care mulți nu au activitate, unii au găsit o oportunitate de a câștiga bani.

„Eu sunt student și lucrez ca ospătar. Acum nu pot să mă întrețin și bag la Glovo. Nu pot să mă plâng, este un efort să cari toată ziua în spate pachete cu mâncare, dar ies și banii. Bacșișul e mic, ce e drept, iar de multe ori nici nu primești, pentru că oamenii plătesc direct cu cardul și nu apuci să vezi niciun ban în mână. Decât nimic, este mult mai bine așa”, a spus Sorin, student din Iași și colaborator la FoodPanda.

Măsuri de protecție a clienților, curierilor și angajaților din restaurante

Companiile de food delivery s-au adaptat rapid la noile restricții impuse de perioada de criză. Astfel, aceștia au introdus o opțiune prin care comanda poate fi lăsată într-un loc specificat de client, iar acesta este anunțat telefonic în momentul în care este făcută comanda. Așa se evită contactul între persoane. La mijlocul lunii aprilie, în plină pandemie mondială, compania Glovo și-a extins rețeaua în 23 de orașe din România. Cele mai importante orașe adăugate pe listă sunt Piatra Neamț, Bacău, Focșani, Deva și Baia Mare.

„În această perioadă, companiile au efectuat disponibilizări colective la nivel local, sute de angajați ai acestora au rămas fără locuri de muncă, în timp ce mulți alți angajatori au spus că este posibil să adopte măsuri similare în următoarea perioadă. Pentru noi, acest lucru înseamnă că mai mulți oameni vor avea nevoie de locuri de muncă și de servicii de livrare”, au precizat reprezentanții Glovo România.

Conform studiilor, în momentul de față, circa o treime din plăți sunt efectuate prin intermediul cardurilor bancare, iar clienților li se recomandă să utilizeze plata cu cardul în această perioadă de pandemie. Și restaurantele au luat măsuri speciale în această perioadă, în special în ceea ce privește împachetarea produselor și protecția angajaților. Odată cu instaurarea măsurilor de criză, aceste companii de food delivery au introdus și opțiunea „Curier rapid”, prin care se pot trimite colete de până la 9 kg în diverse zone din oraș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`