Apare un nou sistem european de transport! Proiectul general vizează dezvoltarea unui coridor multimodal de transport de marfă care să conecteze porturile din nord-estul Mării Egee cu porturile din Marea Neagră și Dunăre, oferind astfel o rută alternativă spre strâmtoarea Bosfor, unde s-a observat o congestie a traficului. Recent, România a luat decizia de a investi suma de un miliard de euro în Portul Constanța Sud pentru a permite navelor de mare capacitate să opereze în port. România va deveni „poarta” Europei.
Apare un nou sistem european de transport!
Ministrul grec al Infrastructurii și Transporturilor, Christos Staikouras, a vorbit despre necesitatea consolidării în continuare a sistemului european de transport, prin noile coridoare comerciale care leagă Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Egee. În cadrul prezentării susținute la forumul de afaceri al Three Seas Initiative de la Vilnius, Lituania, ministrul grec a subliniat că lanțurile tradiționale de aprovizionare de transport est-vest ar trebui echilibrate de fluxurile nord-sud.
„Grecia colaborează cu Bulgaria și România, în cadrul Coridorului Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee și în cadrul Inițiativei celor Trei Mări, revigorând proiectul Sea2Sea și extinderea acestuia în România.”, a precizat Staikouras, subliniind că dezvoltarea infrastructurii are o importanță maximă pentru aceste conexiuni.
Ministrul grec a mai afirmat că o condiție prealabilă este obținerea unei finanțări suficiente la nivel european pentru infrastructură și inovare, precum și oferirea de stimulente pentru parteneriate public-private și dezvoltarea de noi instrumente.
România investește un miliard de euro în Portul Constanța
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că în cadrul ședinței de Guvern s-a decis că Portul Constanța Sud reprezintă un obiectiv strategic de interes național. Astfel, România va investi un miliard de euro, iar la final prin Portul Constanța vor putea transporta marfă inclusiv navele de mare capacitate, ceea ce va transforma România într-un mare jucător regional.
Astfel, legătura dintre Asia Centrală și Europa se va face preponderent prin România, iar Portul Constanța va deveni o adevărată poartă de intrare în Europa. Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a explicat faptul că atacurile rebelilor Houthi forțează Uniunea Europeană să-și diversifice rutele de transport.
,,Atacurile Houthi conduc la creșterea costurilor de transport pe rutele către Uniunea Europeană în mod substanțial, ceea ce înseamnă un lucru care ne afectează pe toți, inclusiv pe români, chiar dacă, să spunem, nu văd ei o legătură directă. Și asta este unul din subiecte. Cum facem să ne coordonăm mai bine pentru a lupta împotriva atacurilor persistente asupra rutelor de transport. Discutăm despre diversificarea rutelor de transport și despre cum facem să întărim coridorul mijlociu, ceea ce înseamnă conexiunea între Asia Centrală și Europa, prin țările din Caucaz, Marea Caspică.
Și vestea bună pentru noi este că partea de intrare a acestui coridor către Uniunea Europeană este portul Constanța, este România în principal. Vom avea, cel puțin în Uniunea Europeană, planuri destul de avansate în această direcție.”, a spus Adina Vălean.
Consorțiul proiectului SEA2SEA a fost format din 3 parteneri, și anume Autoritatea Portuară Kavala, Autoritatea Portuară Alexandroupolis, Ministerul bulgar al Transporturilor, Tehnologiei Informației și Comunicațiilor. Proiectul general vizează dezvoltarea unui coridor multimodal de transport de marfă care să conecteze porturile din nord-estul Mării Egee cu porturile din Marea Neagră și Dunăre