Prima pagină » Economic Local » Atenție, ieșeni! Iată când vor putea fi depuse actele de stare civilă online

Atenție, ieșeni! Iată când vor putea fi depuse actele de stare civilă online

18 sept. 2024, 02:00,
Andreea STAN în Economic Local

În luna aprilie a anului 2024, a demarat punerea în funcțiune a Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă. Pe data de 8 mai, prin Direcția Locală de Evidență a Persoanelor (DLEP), sistemul a fost deschis și în Iași. Cât mai durează până când vor putea fi actele de stare civilă înregistrate online?

Declarațiile pentru înregistrarea certificatelor de naștere, de căsătorie, de divorț și de deces se pot face în fața ofițerului de Stare Civilă. Totuși, acest lucru se poate realiza și online, în baza unei semnături electronice, însă nu este posibil în prezent.

Actele de stare civilă, înregistrate online

Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este alcătuit din 5 platforme interoperabile. Acest proiect are ca scop furnizarea de servicii digitale circumscrise înregistrării sau atestării certificatelor de naștere, de căsătorie, de divorț şi de deces. Implementarea completă, la nivel național, a sistemului informatic are ca termen de finalizare data de 24 septembrie 2024. Totuși, programul va deveni operațional începând cu martie 2025.

„Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este gestionat de Direcția Generală de Evidență a Persoanelor din cadrul MAI. Data de operaționalizare, la nivel național, a fost stabilită prin O.U.G. 111/2024, pentru martie 2025”, a transmis Marius Bodoga, director executiv al Direcției Locale de Evidență a Persoanelor Iași.

Rețeaua este pusă la punct de Ministerul Afacerilor Interne în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, Serviciul de Telecomunicații Speciale și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Finanțarea vine în parte de la Uniunea Europeană, din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020. Valoarea proiectului este de 184,92 milioane de lei, cu TVA, din care 156 de milioane de lei reprezintă finanțarea nerambursabilă, iar 29 de milioane de lei sunt alocați de la bugetul de stat.

Care sunt beneficiile Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă?

Odată cu operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, cozile de la Serviciul de Stare Civilă vor rămâne o amintire. Astfel, programările pentru căsătorii se vor realiza mult mai rapid.

Obiectivul principal al proiectului vizează scăderea timpului de soluționare a cererilor, precum și a celui de emitere a documentelor. Mai mult decât atât, programul informatic va reduce numărul documentelor prezentate în format clasic, pe hârtie, și îi va scuti pe ieșeni de drumul până la Serviciul de Stare Civilă. În același sens, mii de acte de la DLEP vor fi digitalizate, astfel că vor putea fi înlocuite mult mai ușor în cazul pierderii.

În urma implementării Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, va fi pus la dispoziție un portal prin intermediul căruia persoanele interesate vor beneficia, în condițiile legii, de diverse servicii electronice. Printre acestea se numără intermedierea transferului autentificat al datelor proprii de stare civilă către terţe instituţii, descărcarea formularelor electronice, descărcarea/transmiterea formularelor/cererilor și. În același sens, va viza verificarea datelor personale proprii, transferul unidirecţional/bidirecţional de informaţii, plata online de taxe aferente, programarea online în vederea eliberării documentelor emise de structurile de Stare Civilă, dar și serviciu de suport.

Actele de stare civilă vor putea fi înregistrate online începând de anul viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
12 februarie 2025
12 februarie 2025