Titlurile zilei

Atenție, șoferi! Două mari pasarele intră în reparații. Circulația rutieră va fi modificată radical în Bucium și în Alexandru cel Bun!

Publicat: 27 ian. 2020

Două din cele mai circulate artere ale Iașului vor intra în reparații capitale. Municipalitatea pregătește două proiecte legate de reabilitarea integrală a pasarelelor spre două din cele mai aglomerate cartiere ale Iașului. Pasarelele Socola și Alexandru cel Bun vor fi transformate în totalitate, la mijloc fiind sume destul de consistente. Cele două mari pasarele au nevoie de reparații, structura acestora fiind una extrem de veche

Surpriză totală pentru conducătorii auto din municipiul Iași. Autoritatea locală a demarat procedurile pentru reabilitarea a două mari pasarele din oraș, pasarele ce fac legătura către cartiere extrem de aglomerate. Este vorba despre pasarela Socola și cea de la Alexandru cel Bun. Proiectele finale vor primi avizul aleșilor locali, după care municipalitatea va putea să demareze procedurile de proiectare și execuție a lucrărilor. În ceea ce privește pasajul Socola, construit în 1960, acesta are nevoie urgentă de reabilitare. Pasarela face legătura dintre zona Bucium și centrul orașului, fiind zilnic printre cele mai circulate din municipiu.

„Pasajul superior Socola a fost construit în anul 1960 de către Antepriza Construcții Montaj nr. 2 — Brigada Iași, pe baza unui proiect tehnic întocmit de Institutul Județean de Proiectare Iași, întocmit în anul 1959. În anul 1985, pasajul a fost reabilitat pe baza unui proiect tehnic întocmit de I.C.P.R.O.M. Iași, atât prin înlocuirea completă a suprastructurii și lărgirea lățimii căii la patru benzi de 3.50 metri lățime fiecare și două trotuare pietonale, unul cu lățimea de 3 m, respectiv celălalt cu lățimea de 2 m. Înlocuirea suprastructurii și lărgirea căii pe pod și pe rampele de acces au impus și modificarea alcătuirii constructive a elevațiilor infrastructurilor. În iunie 2019, echipa tehnică SC Pod – Proiect SRL a întocmit expertiza tehnică a pasajului, stabilind astfel starea tehnică a acestuia. În urma stabilirii stării tehnice nesatisfăcătoare a pasajului Socola rezultă că se impune reabilitarea pasajului și înlocuirea unor elemente structurale puternic degradate”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Mai multe scenarii pentru pasajul Socola

Expertiza tehnică propunea două scenarii. Un scenariu propune doar reabilitarea pasajului, iar al doilea scenariu propune și sporirea numărului benzilor de circulație. În urma documentației de avizare a lucrărilor s-au propus patru scenarii. Cel mai complex propune modernizarea pasajului Socola cu sporirea numărului benzilor de circulație pe pasaj, a gabaritului pasajului și clasa de încărcare. Conform proiectului, avantajele acestui scenariu arată că se asigură o durată de viață de 100 ani, se asigură o sporire semnificativă a capacității portante a podului, sporește numărul de benzi de Ia 4 Ia 5. În plus, nu necesită realizarea unor infrastructuri între liniile de cale ferată și prezintă o durată de execuție de 12 luni. Cu toate acestea, sunt și dezavantaje. În documentație se arată că sunt necesare și exproprieri pe o rază de 300 de metri pătrați și nici nu se păstrează spațiul de siguranță de circa 40 de cm.

Lucrările ar ajunge la circa 34 de milioane de lei pentru reabilitarea pasarelei Socola. Pasajul are lungimea totală de 464,40 m, fiind alcătuit din două rampe de acces. Lățimea părții carosabile este de 14,40 m și este prevăzută cu trotuare pietonale de 2,20 m, respectiv 3,25 m. Scenariul propus cuprinde lucrări de modernizare a pasajului prin construcția unei benzi suplimentare (banda trei de circulație prioritară și dedicată) pe sensul Centru – Socola, în scopul, atât al fluidizării traficului rutier pe pasaj, cât și pentru obținerea caracteristicilor constructive și funcționale care să satisfacă cerințele de siguranță și confort.

Lucrări și la Alexandru cel Bun

Și pasarela care leagă cartierul Alexandru cel Bun de zona Gară- Podu de Piatră va intra în reabilitare. Acesta a fost construit pe baza unui proiect tehnic întocmit de Institutul de Cercetări și Proiectări Moldova (ICPROM) Iași în anul 1977. Pasajul a fost construit între anii 1977-1980 de Grupul de Șantiere Drumuri și Poduri (GSDP) lași și are o lungime de 521,85 metri. Valoarea lucrărilor a fost estimată în acest caz la 37,5 milioane lei.

„Pasajul Alexandru cel Bun construit între anii 1977-1980 prezintă degradări. Motiv pentru care în urma expertizei efectuate, prin DALI s-au propus două scenarii pentru intervenție. Se propune spre aprobare scenariul II, care are următoarele avantaje: Lucrările de reabilitare asigură realizarea caracteristicilor constructive și funcționale care să satisfacă cerințele de siguranță și confort. Lucrările de reabilitare cuprind lucrări de consolidare a structurii de rezistență a infrastructurii și suprastructurii pasajului, lucrări de modernizare la nivelul căii pe pasaj și pe rampele de acces, și include și lucrările de consolidare a zidurilor de sprijin. Scenariul II cuprinde lucrările de reabilitare minim necesare a fi executate pentru a asigura o durată viitoare de exploatare a pasajului de minim 35 de ani, în condiții de siguranță și confort pentru circulația rutieră, a tramvaielor și a pietonilor pe și sub pasaj. Se asigură o durată de exploatare normală de minim 55 de ani”, se arată în documentație.



loading...

Comentarii
  • PASARÉLĂ, pasarele, s. f. 1. Podeț mobil care leagă de chei puntea unui vapor ancorat; platformă situată la oarecare înălțime de puntea unui vas, unde se află camera hărților și a instrumentelor de navigație. 2. Pod îngust așezat la înălțime peste o linie de cale ferată, peste un canal etc. pentru a permite trecerea pietonilor. 3. Galerie acoperită sau punte îngustă care face legătura dintre două clădiri sau două aripi ale aceleiași clădiri la nivelul acelorași etaje. – Din fr. passerelle. Asta-i definiția din dec a pasarelei, că aia de la gara. De ceea ce vorbește ziarul de numesc pasaje superioare.

Adauga un comentariu