Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a confirmat oficial că o parte dintre tronsoanele autostrăzilor A7 (Autostrada Moldovei) și A8 (Autostrada Unirii) vor fi eliminate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza unor nereguli în procedurile de achiziție publică. Informația vine în contextul negocierilor finale cu Comisia Europeană privind forma revizuită a PNRR, care trebuie trimisă până la sfârșitul lunii iulie.
Ministrul Dragoș Pîslaru a declarat că, deși segmentele respective erau incluse în planul inițial, au fost retrase din cauza nerespectării normelor europene de transparență în achiziții. Mai exact, anumite erate la licitații nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), așa cum cere legislația UE.
„Nu vorbim de lipsă de progres fizic, ci de probleme de conformitate în procedurile de achiziții”, a explicat Pîslaru, precizând că guvernul caută acum surse alternative de finanțare pentru segmentele considerate prioritare.
Transporturile neagă pierderi: „Nu returnăm niciun ban!”
În replică, Ministerul Transporturilor a transmis că România nu pierde nicio sumă din PNRR, iar toate fondurile deja cheltuite pentru proiectele afectate vor fi păstrate.
„Sumele deja investite (2,3 miliarde de euro) nu vor fi rambursate”, afirmă instituția, care adaugă că toate proiectele scoase din PNRR vor continua prin alte programe europene, precum Programul Transport 2021–2027.
De asemenea, MT subliniază că excluderea proiectelor nu s-a produs din cauza unor greșeli administrative, ci din necorelarea între platformele naționale și europene de achiziții (SICAP și JOUE).
Ce autostrăzi mai primesc bani europeni și ce proiecte sunt „tăiate”
Conform Ministerului Transporturilor, următoarele proiecte rămân în PNRR și vor fi finanțate integral din fonduri UE:
- Autostrada A7: Focșani – Pașcani
- Autostrada A1: Lugoj – Deva, secțiunile D și E (tunelurile Margina – Holdea)
- Căi ferate: Toate loturile CF Cluj – Episcopia Bihor și un lot din Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara)
În schimb, sunt excluse din PNRR următoarele segmente de infrastructură rutieră și feroviară:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și dată în folosință
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7)
- Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) – aflate în faze incipiente
- Tronsonul Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania)
- Loturile 1, 3 și 4 ale căii ferate Arad – Timișoara – Caransebeș
Proiecte de 6,3 miliarde de euro, eliminate definitiv din PNRR
Ministrul Pîslaru a mai precizat că proiecte în valoare totală de aproximativ 6,3 miliarde de euro nu vor mai putea fi finalizate până în august 2026 (termenul limită stabilit de UE) și, prin urmare, vor fi eliminate din finanțare.
O întâlnire recentă cu oficiali europeni, inclusiv cu Celine Gauer (coordonatoarea PNRR la nivelul UE), a avut ca obiectiv tocmai clarificarea acestei liste. Deși discuțiile continuă, oficialii români susțin că vor prioritiza proiectele în funcție de maturitatea lor și vor căuta alternative de finanțare prin fondurile de coeziune, fondul de modernizare sau Banca Europeană de Investiții.
Pentru segmentele unde există doar contracte semnate, dar fără lucrări începute, există riscul ca acestea să fie puse în așteptare sau chiar abandonate temporar. În schimb, proiectele care au deja un grad de execuție vor fi susținute prin alte surse bugetare sau externe.
„Odată ce stabilim ce intră și ce nu în PNRR, trebuie verificat spațiul fiscal și prioritățile de finanțare. Nu vom lăsa proiectele esențiale să rămână fără sprijin”, a spus Pîslaru.
Deși autoritățile promit că nici un euro nu va fi pierdut și că toate proiectele excluse din PNRR vor fi continuate, eliminarea unor segmente majore din cele două mari autostrăzi ale României ridică semne de întrebare asupra capacității administrative de a gestiona fonduri europene într-un cadru conform normelor UE. Cu un termen-limită care bate la ușă, rămâne de văzut câte din aceste promisiuni vor deveni realitate.