Șefa Inspectoratului Școlar Județean – IȘJ Iași, prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș vine cu o analiză argumentată și provocatoare legată de realitățile educaționale pe fondul pandemiei de COVID-19. Aceasta face o succintă expunere în jurul întrebării: învățare on-line sau învățare la distanță?
Șefa Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ Iași), prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș vine cu o analiză argumentată și provocatoare legată de realitățile educaționale pe fondul pandemiei de COVID-19. Aceasta face o succintă expunere în jurul întrebării:
învățare on-line sau învățare la distanță?
„Sistemele de educație din întreaga lume au trebuit să ia decizii privind modul de continuare a instruirii”
În acest context, inspectorul general vorbește de faptul că în toată lumea, reprezentanții din planul educațional au fost nevoiți să ia decizii privind modul de continuare a instruirii, în aceste vremuri dificile. „Țările afectate s-au concentrat pe asigurarea continuării actului educațional, introducând sau extinzând modalitățile de educație la distanță existente, utilizând diferite tehnologii. Majoritatea țărilor folosesc Internetul, oferind platforme on-line pentru învățarea continuă… Din perspectiva pedagogică, practicile dezvoltate de sistemele de educație afectate de suspendarea cursurilor cu elevii și studenții, se situează pe cel puțin două paliere diferite: învățarea on-line și învățarea la distanță, concepte pedagogice aparent sinonimice, dar care descriu practic modalități parțial comune de derulare a activităților cu elevii și studenții, aflați în școala de acasă”, punctează prof. dr. Genoveva Farcaș.
„Învățarea on-line poate fi definită ca o formă alternativă de învățământ”
În același registru, inspectorul general ieșean arată că învățarea on-line poate fi definită ca o formă alternativă de învățământ în cadrul căreia se asigură continuarea procesului educațional în condiții normale sau de autoizolare, de intemperii etc. „Asta prin intermediul diverselor instrumente informatice de comunicare la distanță. Această modalitate alternativa este studiată de zeci de ani deopotrivă de pedagogi, experți în design curricular și experți în noi tehnologii comunicaționale. Numeroase studii, teorii, modele, standarde și criterii de evaluare se axează pe cel puțin trei zone pedagogice: învățarea on-line de calitate, predarea on-line și proiectarea instruirii on-line. Ceea ce știm din aceste studii este ca învățarea on-line eficientă rezultă dintr-o proiectare și planificare atentă a instruirii”, completează șefa IȘJ.
Avantaje și dezavantajele învățării on-line
Mai departe, dascălul scoate în evidență faptul că, văzută de mulți elevi, dascali, dar mai ales părinți în aceste zile, drept un panaceu pentru situația de criză cu care se confruntă întreaga lume, învățarea on-line are avantaje incontestabile, dar și dezavantaje. „Avantajele învățării on-line deriva indiscutabil din faptul ca activitățile on-line pot fi accesate oricând si oriunde, cursanții pot alege domeniile de interes, le pot accesa în ritm individual.
Timpul nu este determinat ca într-o sală de clasă, programul fiind mult mai flexibil. Fiecare elev poate parcurge în mod independent materialul propus, putând accelera procesul de învățare sau încetini… Acest tip de învățare, în condiții pedagogice bine anticipate și articulate strategic, îl poate provoca pe elev să devină proactiv, să fie un căutător de cunoaștere…. Dezavantajele învățării on-line sunt legate de faptul că sunt săracite relațiile interumane între elevi și profesori, dar și între elevi, cu reale efecte în timp dacă se permanentizează acest mod de abordare a învățării”, scoate în evidență profesorul Farcaș.
„Învățarea la distanță în situații excepționale generează soluții excepționale”
De asemenea, inspectorul general vorbește și de faptul că învățarea la distanță în situații excepționale generează soluții excepționale, care incumbă rezolvarea creativă a problemelor. „Trebuie să gândim în afara șabloanelor pentru a genera diverse soluții, care pot ajuta la satisfacerea noilor nevoi ale elevilor și comunităților noastre. Daca ar fi să descriem această învățare la distanță, ar trebui în primul rând să o vedem dintr-o maniera proiectivă, drept o cale de a reflecta asupra modurilor, metodelor și mijloacelor de livrare a instruirii, cu adaptare la nevoile în continuă schimbare și la resursele limitate și nu ca o abordare esențializată a instruirii standard.
Învățarea la distanță ramâne, din perspectiva pedagogică, o formă alternativă la învățarea tradițională, implementată în situații de urgență, forma care cuprinde în nucleul său învățarea on-line, alături de alte forme complementare de instruire. Designul universal pentru învățare ar trebui să se axeze pe proiectarea de medii de învățare flexibile, incluzive și centrate pe elev, pentru a permite accesul la materiale, activități și sarcini de lucru pentru toți elevii/studenții în această perioadă grea pe care o traversăm cu toții, elevi, părinți, profesori, întreaga societate”, conchide inspectorul general. Analiza completă a șefei IȘJ Iași, pornind de la întrebarea: „învățare on-line sau învățare la distanță?” poate fi urmărită AICI: https://tribunainvatamantului.ro/2020/04/13/invatare-online-sau-invatare-la-distanta/