Prima pagină » Actualitate » Campanie de 10 milioane de lei pentru promovarea cărții de identitate electronice! Cine încasează banii
Campanie de 10 milioane de lei pentru promovarea cărții de identitate electronice! Cine încasează banii

Campanie de 10 milioane de lei pentru promovarea cărții de identitate electronice! Cine încasează banii

09 oct. 2025, 13:20, 3 ,
Redacția BZI în Bzi.ro

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) lansează o campanie națională de promovare a noii cărți electronice de identitate (CEI), finanțată din fonduri europene prin PNRR și evaluată la aproape 2 milioane de euro. Obiectivul este convingerea românilor să adopte documentul digital care promite simplificarea interacțiunii cu statul, dar care, până acum, a stârnit mai degrabă confuzie, neîncredere și critici.

Contractul, atribuit pe 1 octombrie, vizează difuzarea de spoturi pe TV, radio, online și chiar în cinematografe și mall-uri, într-o campanie de trei luni menită să atingă cel puțin două milioane de cetățeni.

Buletinul electronic, promovat cu 2 milioane de euro din bani publici

Potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), MAI a primit o singură ofertă pentru licitația lansată la finalul lunii iunie. Contractul a fost adjudecat de o asociere de patru firme, condusă de Complete Media Grup, pentru o valoare totală de 9,85 milioane lei (fără TVA), echivalentul a aproape 2 milioane de euro.

Această campanie urmează să devină cea mai amplă acțiune de promovare digitală derulată de Ministerul Afacerilor Interne în ultimii ani.

În caietul de sarcini, MAI subliniază că „componenta online va fi cea mai puternică”, mizând pe rețelele sociale, YouTube, Google Ads și pe adaptarea conținutului pentru platforme precum TikTok.

Firma câștigătoare va trebui să producă spoturi video și audio care vor fi difuzate:

  • la televiziuni și posturi de radio naționale;
  • în cinematografe și pe ecranele din centrele comerciale;
  • pe platforme online cu audiență ridicată.

Totodată, vor fi organizate cel puțin două evenimente publice de informare, conferințe și campanii stradale, cu materiale promoționale (inclusiv 10.000 de flyere).

Campanie pentru toate generațiile, inclusiv diaspora

Publicul-țintă este împărțit în trei categorii:

  • Românii cu vârste între 18 și 45 de ani;
  • Românii de peste 45 de ani;
  • Cetățenii români din diaspora.

Campania are scopul de a explica avantajele noii cărți electronice, dar și de a spori încrederea în serviciile publice digitale pe care aceasta le facilitează.

În total, compania va trebui să publice cel puțin 6 postări online, fiecare având un obiectiv minim de două milioane de vizualizări  și să dovedească, prin rapoarte clare, că aceste vizualizări provin de la utilizatori reali.

După finalizarea campaniei, drepturile de proprietate asupra materialelor vor fi transferate gratuit către MAI, care va putea folosi clipurile și grafica pentru viitoare acțiuni.

Cine a câștigat contractul

Campania de aproape 10 milioane de lei a fost câștigată de asocierea formată din patru firme:

  • Complete Media Grup – liderul asocierii (deținută integral de Roxana Necula),
  • The Plan B Concept SRL,
  • Best Advertising Worldwide,
  • Mercury360 Communications SRL.

Potrivit datelor oficiale, 82% din contract (adică peste 8 milioane de lei) vor fi subcontractate către celelalte companii pentru producție, difuzare și managementul campaniei.

Complete Media Grup nu este la prima colaborare cu Ministerul de Interne. Agenția a gestionat și campaniile pentru Sistemul Informatic de Emitere a Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) și proiecte de siguranță rutieră, dar și prima campanie națională de comunicare pentru Consiliul Superior al Magistraturii (CSM).

Noua carte de identitate electronică, modernizare sau haos?

Deși CEI a fost lansată oficial în martie 2025 în județul Cluj, extinderea la nivel național s-a făcut treptat în București din aprilie, iar din august 2025 în întreaga țară.

Scopul documentului este de a facilita accesul românilor la servicii publice digitale și de a reduce birocrația. Însă, în practică, lansarea nu a fost lipsită de probleme.

Unii cetățeni au descoperit că adresa de domiciliu nu mai este vizibilă pe carte, fiind stocată exclusiv pe cipul electronic. Asta a dus la blocaje neașteptate: dificultăți la deschiderea conturilor bancare, la încheierea unor contracte sau chiar la împrumuturi de bibliotecă, deoarece multe instituții nu dețin încă cititoare compatibile.

MAI lansează aplicația RoCEIReader

Pentru a corecta aceste probleme, MAI a lansat în septembrie aplicația RoCEIReader, care permite citirea datelor de domiciliu de pe noua carte electronică.

Aplicația, disponibilă gratuit în Google Play și în curând și pe App Store, promite o verificare rapidă și sigură a informațiilor. Ministerul susține că sistemul „respectă cele mai înalte standarde de securitate cibernetică” și protejează complet datele personale.

Deși campania de promovare primește aproape 2 milioane de euro, Guvernul a decis recent să reducă numărul de români care vor primi gratuit noua carte electronică.

Pe 14 august, Executivul a aprobat diminuarea țintei din PNRR de la 5 milioane la 3,5 milioane de beneficiari, reducând și bugetul total al proiectului cu 21 de milioane de euro.

Motivul oficial: interesul scăzut al populației și capacitatea administrativă limitată a autorităților locale.

Până acum, doar 662.000 de români au solicitat și primit noul document electronic, potrivit celor mai recente date ale MAI, o cifră modestă raportată la populația activă a țării.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
12 noiembrie 2025
12 noiembrie 2025