Culinar

Care e cel mai sanatos tip de paine

Publicat: 04 nov. 2019

Painea este unul dintre alimentele nelipsite de pe mesele oamenilor. Cum o alegem in functie de stilul nostru de viata, care paine ni se potriveste?

Painea la noi in tara este sfanta, o masa oricat ar fi de imbelsugata, fara paine nu e completa. Una dintre cele mai vechi traditii stramosesti este intampinarea unui oaspete cu paine si sare, un simbol al ospitalitatii.

Painea ideala este cea facuta in casa, unde poti controla ingredientele si adaosul de sare. Este important sa avem grija atunci cand cumparam paine, sa fie de calitate, nu imbibata de afanatori. Nutritionistii ne sfatuiesc sa alegem painea din faina integrala, painea alba, cu mult miez si consistenta elastica nu este recomandata.

De asemenea, nu este recomandat consumul excesiv, ar trebui sa ne limitam la maxim 4 felii de paine pe zi. Medicii nu incurajeaza consumul altor produse de panificatie, cum ar fi covrigii, covrigeii, turtele sau pateurile pline de margarina care se gasesc, de regula, la magazinele care vand paine.

Cum stim care este sortimentul de paine cel mai bun pentru noi

Painea alba: Este facuta din grau caruia i-a fost inlaturat germenii si taratele, reducandu-i astfel consistenta in fibre, vitamine din clasa B, vitamina E si minerale precum fier, zinc, magneziu si fosfor.

Painea din faina integrala: Este facuta prin macinarea fina a cerealelor integrale, ceea ce ii ofera culoare bruna. Painea integrala contine mai multe fibre si minerale decat cea alba, dar ambele au un indice glicemic crescut.

Painea din cereale integrale: Are o consistenta densa, contine mult grau si seminte ceea ce o face foarte hranitoare si are un indice glicemic scazut. Prin prezenta intregului bob de grau care este alcatuit din tarate (stratul exterior), endospermul (amidonul din stratul mijlociu) si germenii (partea interioara bogata in nutrienti, aceasta paine este ideala pentru consum zilnic. Cerealele integrale aduc un aport de carbohidrati, proteina, grasimi nesaturate, vitamine si minerale cat si trei tipuri de fibre: solubile, insolubile si amidon rezistent. Dietele bogate in cereale integrale au fost clasate cu rol important in prevenirea cancerului, a diabetului de tip 2, a bolilor cardiovasculare si a obezitatii. De asemenea, consumarea acestor cereale impiedica sau trateaza aparitia constipatiei si a problemelor digestive.

Painea din multicereale: Deseori acest tip de paine contine si o cantitate mare de faina alba, dar chiar si asa, painea din multicereale este o alegere mult mai buna comparativ cu cea alba. Nutritionistii au demonstrat ca aceasta paine are un indice mai scazut decat produsele clasice si ofera organismului energie cu eliberare treptata.

Painea de secara: Acest tip de paine are o consistenta mai densa ca alte produse, deoarece contine mai putin gluten. Totodata, painea de secara nu este lipsita total de gluten, deci nu poate fi adoptata in regimurile „Gluten Free”! Combinatia de secara cu cereale integrale este cea mai fericita alegere, fiind cel mai complex amestec de cereale cu beneficii incontestabile pentru organism.

Painea cu maia: Are un nivel glicemic scazut, dar nivelul aciditatii este ridicat. Painea crescuta cu maia, nu cu drojdie, nu este foarte bine tolerata de persoanele care sufera de afectiuni ale stomacului. Ca beneficiu pentru organism, conteaza foarte mult ce ingrediente se folosesc. De preferat, sunt sortimentele care includ faina de cereale sau faina de secara.

Cand mancam fara gluten?

Produsele de panificatie care au marcajul „Gluten free”, adica acelea care nu contin gluten au fost foarte cautate in urma unui trend alimentar si sunt facute dintr-un bob hibrid de grau si orz. Din pacate pentru cei care au consumat produse fara gluten, acest fapt se pare ca nu le-a adus niciun beneficiu. Mai exact, nu le-a afectat organismul in niciun fel. Doctorii in nutritie si boli metabolice atentioneaza ca eliminarea glutenului se face doar in urma diagnosticarii cu boala celiaca sau a altor boli asemanatoare.



loading...

Adauga un comentariu