Actualitate

Care este istoria sărbătorii Halloween? Sărbătoarea morţilor din SUA are corespondență și în România

Publicat: 26 oct. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Care este istoria sărbătorii Halloween Sărbătoarea morţilor din SUA are corespondență și în România
costumele de Halloween din prima jumătate a secolului 20 au fost terifiante

O fotografie alb-negru de la începutul anilor 1900 arată o femeie din America rurală, cu fața acoperită cu o mască albă sinistră. Într-un altul, din 1930, o figură înaltă stă într-un câmp strâns înfășurat în ceea ce pare a fi o foaie albă și o bandă neagră, în timp ce o imagine din 1938 arată trei persoane care conduc la o petrecere în măști craniene ridicate de păr.

Costumele de Halloween din prima jumătate a secolului XX erau terifiante. Bazându-se pe rădăcinile păgâne și creștine ale sărbătorii – ca noapte pentru a alunga spiritele rele sau pentru a se împăca cu moartea, respectiv – oamenii au optat adesea pentru costume mai morbide și mai serioase decât cele inspirate din cultura pop de astăzi, potrivit Lesley Bannatyne un autor care a scris pe larg despre istoria Halloween-ului.

„Înainte să evolueze într-o petrecere prietenoasă cu familia, o știm, 31 octombrie era profund legată de fantome și superstiții”, a spus ea într-un interviu telefonic. „A fost văzută ca o zi„ în afara normalului ”, când acționezi în afara normelor societății.

„Purtarea de costume groaznice – nu inspirate de groază că astăzi, ci înspăimântătoare – a fost o parte esențială a acesteia.”

Rădăcini antice pentru sărbătoarea Halloween

Geneza costumelor de Halloween poate datează de peste 2.000 de ani. Istoricii consideră că festivalul păgân celtic din Samhain, care a marcat sfârșitul verii și începutul jumătății „mai întunecate” a anului din Insulele Britanice, este precursorul sărbătorii.

Se credea că, în timpul festivalului, lumea zeilor a devenit vizibilă pentru oameni, ducând la răutăți supranaturale. Unii oameni ofereau mâncăruri zeilor, în timp ce alții purtau deghizări – cum ar fi piei de animale și capete – astfel încât spiritele rătăcitoare să le confunde cu una dintre a lor.

„Ascunzându-se în spatele costumelor, sătenii se jucau de multe ori farse unul pe celălalt, dar învinovățeau spiritele”, a spus Bannatyne. „Măștile și acoperirile au ajuns să fie văzute ca mijloace pentru a scăpa de lucruri. Acest lucru a continuat de-a lungul evoluției de Halloween.”

Creștinismul a adoptat 31 octombrie ca sărbătoare în secolul al XI-lea, ca parte a eforturilor de reformulare a sărbătorilor păgâne. Într-adevăr, denumirea de „Halloween” derivă din „All Hallows Eve”, sau cu o zi înainte de Ziua Tuturor Sfinților (1 noiembrie). Dar multe dintre aspectele folclorice ale Samhain-ului au fost încorporate și transmise – inclusiv costume.

În Anglia și Irlanda medievale, oamenii se îmbrăcau în ținute care simbolizau sufletele morților, mergând din casă în casă pentru a strânge delicii sau „prăjituri de suflet” pline de condimente în numele lor (un obicei creștin cunoscut sub numele de „suflet”). De la sfârșitul secolului al XV-lea, oamenii au început să poarte ținute înfricoșătoare pentru a personifica spiritele de iarnă sau demonii și recitau versuri, cântece și piese populare în schimbul hranei (o practică cunoscută sub numele de „muming”).

Influența americană

Pe măsură ce primul val de imigranți irlandezi și scoțieni a început să sosească în SUA în secolul al XVIII-lea, superstițiile, tradițiile și costumele de Halloween au migrat odată cu ele.

Odată ce Halloween-ul a intrat în cultura americană, popularitatea sa s-a răspândit rapid, potrivit istoricului modei și director al programului de masterat în studii de costume ale Universității din New York, Nancy Deihl.
„Oamenii din America rurală și-au îmbrățișat cu adevărat rădăcinile păgâne, iar ideea că o ocazie întunecată, centrată în jurul morții”, a spus ea într-un interviu telefonic. „Purtau îmbrăcăminte înfricoșătoare, înfricoșătoare, care se făceau acasă cu tot ce era la îndemână: cearșafuri, machiaj, măști improvizate.
„Anonimatul a fost o parte importantă a costumelor”, a adăugat ea. „Întregul punct al îmbrăcării era să fii complet deghizat”.

În anii 1920 și 1930, oamenii țineau anual mascarade de Halloween

În anii 1920 și 1930, oamenii țineau anual mascarade de Halloween, destinate atât adulților, cât și copiilor, la saloane închiriate sau case de familie. Pregătirile pentru costume au început uneori încă din august, potrivit lui Bannatyne. Căzând chiar între vară și Crăciun, sărbătoarea părea să beneficieze și de calendarul său. „A fost o modalitate de a ne uni înainte de începerea sezonului”, a spus Deihl. „Specialiștii în marketing au jucat foarte mult pe măsură ce Halloween-ul a devenit mai comercializat”.

Aceleași decenii au văzut, de asemenea, apariția costumelor influențate de cultura pop, alături de primele mari companii de fabricare a costumelor. Compania J. Halpern (mai cunoscută sub numele de Halco) din Pittsburgh, Pennsylvania, a început să licențieze imagini cu personaje fictive precum Popeye, Olive Oyl, Little Orphan Annie și Mickey Mouse în această perioadă, potrivit Bannatyne.

„Oamenii au devenit, de asemenea, fascinați de personaje imitante la marginea societății”, a spus ea, adăugând că pirații, țiganii și chiar persoanele fără adăpost au devenit alegeri obișnuite pentru ținute.

Continuând tradiția practicilor vechi, cum ar fi sufletul și mumingul, farsele de Halloween au devenit un fenomen obișnuit în America de Nord – uneori până la vandalism și revolte. Până la mijlocul anilor 1940, presa numise anarhia nopții (sau gardurile sparte și ferestrele sparte, cel puțin) „problema Halloween-ului” – iar costumele ar fi „permis parțial acel comportament”, a spus Bannatyne.

Într-un efort de a descuraja daunele criminale, oficialii locali și naționali au încercat să reformeze sărbătoarea – și să se îmbrace pentru aceasta – ca o activitate pentru copiii mai mici. Consiliul orașului Chicago a votat chiar în 1942 pentru desființarea Halloween-ului și pentru a stabili „Ziua Conservării” pe 31 octombrie.

„De-a lungul istoriei sale, Halloween-ul a trecut prin schimbări de proprietate”, a spus Anna-Mari Almila, cercetătoare în sociologie la London College of Fashion, la telefon. „Conexiunea sa inițială cu moartea a devenit din ce în ce mai slabă, ceea ce a făcut loc pentru diferite tipuri de (costume)”.

După cel de-al doilea război mondial, pe măsură ce televiziunea a adus cultura pop în casele de familie, costumele americane de Halloween au luat din ce în ce mai mult supereroi, personaje comice și figuri de divertisment. De asemenea, au devenit din ce în ce mai cumpărați de la magazin: până în anii 1960, Ben Cooper, o companie producătoare care a contribuit la transformarea Halloween-ului într-un fenomen pop, deținea 70-80% din piața costumelor de Halloween, potrivit Slate .

Continuarea sărbătorii de Halloween

În această perioadă, adulții au început să se îmbrace din nou pentru Halloween, potrivit lui Deihl. La fel ca și costumele pentru copii, abordarea lor a fost adesea mai distractivă decât înspăimântătoare – și în cele din urmă ar fi la fel de inspirată de „Războiul Stelelor” sau Indiana Jones decât de demoni sau ghouluri.

„În general, anii ’60 au marcat o schimbare în modul în care ne îmbrăcăm pentru Halloween”, a adăugat Deihl. „Crescătorii, în special, au început să renunțe la măști și la acoperire completă, optând pentru a-și arăta fețele. Costumele au devenit o modalitate de a juca o versiune mai ușoară și specială a sinelui: arătând lumii că„ ai fost „Wonder Woman, sau Luke Skywalker , sau ce ai. ”

Dar exista încă un loc pentru ținute înfricoșătoare, încurajate de o mulțime de filme de groază care au început să apară în anii 1970 și 80, de la „Halloween” -ul lui John Carpenter la „A Nightmare on Elm Street” de Wes Craven. În aceste decenii, comunitățile gay din toate statele au adoptat sărbătoarea ca ocazie de a purta ținute revoltătoare și de a organiza parade, contribuind la un boom al petrecerilor de Halloween și la popularizarea costumelor provocatoare care „în ultimele decenii”, a spus Deihl, „de multe ori s-a aplecat spre manifestul de sexy și campion „.

„Costumele de Halloween au trecut de la deghizări la expoziționist complet”, a spus Almila. „Astăzi, este o mare sărbătoare capitalistă complet detașată de orice vestigiu al creștinismului sau păgânismului și mai concentrată în exprimarea fanteziilor oamenilor – ceea ce explică și succesul său la nivel global”.
„Cred că cu siguranță au devenit mai reflectivi la vremurile în care trăim”, a adăugat Deihl. „Dar sunt și mult mai puțini oameni care își fac propriile ținute de Halloween acum și mult mai puțină creativitate personală merge în ceea ce porți, comparativ cu primele zile.
„Tragem cu toții din aceeași gamă de costume disponibile pentru cumpărare. Și creăm deșeuri imense datorită acestui fapt. Cred că oamenii s-ar exprima mult mai individual dacă și-ar confecționa propriile costume așa cum obișnuiau.”

Halloween în România

România, ca orice tară care a cunoscut un puternic val occidental a început, importat această sărbătoare. În România, Halloween-ul este sărbătorit în jurul mitului lui Dracula, dar noi avem o altă sărbătoare care cinsteşte morţii: Sâmbăta Morţilor.

Românii au împrumutat parţial această sărbătoare de Halloween, dar nu respectă întocmai tradiţiile originale. În preajma zilei de Halloween întâlnim şi în România, prin magazine, obiectele specifice (măşti, costumaţii, afişe, celebrii dovleci, etc ), însă puţini sunt cei care ştiu cu adevărat semnificaţia sărbătorii de Halloween. Halloween-ul este un prilej de petrecere și carnaval.

În România, sărbătoarea morților este Sâmbăta morților şi are loc de două ori pe an. „Moşii de toamnă” sunt pomeniți în prima sâmbătă din noiembrie. Au loc slujbe, se împart pachete cu mâncare celor săraci și se aprind lumânări.

Adauga un comentariu