Verificarea unghiurilor direcției este la fel de importantă precum schimbul de ulei sau de filtre, cu diferența că o geometrie dereglată poate duce la un accident, pe câtă vreme un ulei neschimbat la timp nu.
Foarte multe persoane sunt obișnuite deja să-și schimbe roțile la o vulcanizare în loc să facă această operațiune în fața casei. Ba, mai mult, mulți chiar preferă să-și păstreze roțile sau pneurile pentru celălalt sezon în hoteluri de anvelope, unde vor fi depozitate în condiții optime. Cu toate acestea, rareori întâlnim persoane care să fie foarte preocupate de geometria direcției. Deseori ajung în situația în care, atunci când vor să schimbe pneurile, cei de la vulcanizare să le atragă atenția că mașina are o problemă serioasă.
Prin urmare, este foarte important de știut cum să identificați problemele legate de unghiurile direcției. Mai mult, există chiar și posibilitatea verificării periodice profilactice, pentru a nu ajunge în situații limită cauzate de dereglarea unghiurilor direcției. Această operațiune în general nu este costisitoare, dar vă poate economisi foarte mulți bani. Este o practică recomandată mai ales celor care au mașini mai moderne care, deseori, filtrează foarte bine efectele negative ale unei direcții dereglate. Doar că este un filtru, nu o compensare.
Identificarea unghiurilor dereglate poate fi făcută relativ simplu atâta timp cât aveți în apropiere o parcare mare, goală. Înaintați încet cu autoturismul, accelerând progresiv până la 40-50 km/h, cu volanul în poziție neutră. Dacă simțiți la accelerare că mașina tinde să rotească volanul, deja aveți o problemă. Pasul doi este să repetați aceeași operațiune, dar fără să țineți ferm volanul. În mod normal, atât la accelerare cât și la frânare volanul ar trebui să rămână pe poziția neutră.
Ar fi de preferat să repetați acest test de câteva ori. Astfel, în cazul în care chiar există un dereglaj, veți observa o abatere de la traiectoria dorită. Pentru verificare, puteți reduce viteza de deplasare până la mai puțin de 30 km/h și să încercați viraje mai strânse. În mod normal nu ar trebui să auziți zgomote suspecte, precum scârțâit de cauciucuri pe asfalt sau zgomote de frecare între pneu și contraaripile vehiculului. Repetați această operațiune de minim trei ori, bracând volanul fie spre stânga fie spre dreapta.
Dacă în urma acestor teste veți constata că autoturismul dumneavoastră pare nesigur pe traiectorie sau că auziți zgomote suspecte, înseamnă că trebuie să mergeți să faceți o verificare. Programați-vă la un service specializat și nu mai pierdeți timpul pentru că fiecare kilometru parcurs cu unghiurile dereglate înseamnă un kilometru suplimentar în care direcția și anvelopele sunt suprasolicitate. Căutați fie cel mai apropiat service, fie unul care are calificative foarte bune din partea clienților, chiar dacă se află ceva mai departe, și programați-vă.
O altă regulă mai ușor de reținut este ca la fiecare schimbare de sezon să refaceți unghiurile direcției. În plus, mergeți periodic, la fiecare 10.000 de kilometri, la o verificare. Este posibil ca schimbările de anvelope dintre anotimpuri chiar să coincidă cu acel rulaj. Deci nu mai faceți două drumuri. Deseori iarna se formează mai multe gropi și denivelări în asfalt din cauza proceselor de îngheț-dezgheț. Aceste șocuri pot afecta unghiurile direcției. Prin urmare, trebuie să le verificați, mai ales că toamna, iarna și primăvara aveți ocazii mai dese să întâlniți carosabil ud sau chiar înghețat.
Verificarea pe sistemul de parcare goală este una mai puțin costisitoare, dar și cel mai puțin relevantă. În schimb, vă poate da un prim indiciu dacă trebuie sau nu să mergeți la o verificare profesională la un service anvelope. În plus, dacă așteptați până când uzura pe exteriorul sau interiorul anvelopelor de vară, iarnă sau all season devine vizibilă, înseamnă că deja ați depășit cu mult momentul în care trebuia să verificați unghiurile direcție și trebuie să cumpărați cel puțin două anvelope.