Prima pagină » Actualitate » CCR a decis! SIIJ funcționează constituțional în raport cu hotărârea recentă a Curții de Justiţie a Uniunii Europene
CCR a decis! SIIJ funcționează constituțional în raport cu hotărârea recentă a Curții de Justiţie a Uniunii Europene

CCR a decis! SIIJ funcționează constituțional în raport cu hotărârea recentă a Curții de Justiţie a Uniunii Europene

08 iun. 2021, 21:48,
în Actualitate

Curtea Constituțională a României a hotărât că Secţia pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie (SIIJ) funcționează constituțional în raport cu hotărârea recentă a Curții de Justiţie a Uniunii Europene. În concluzie, întrucât Hotărârea din 18 mai 2021, pronunțată de C.J.U.E. în cauza C-355/19, nu poate fi considerată un element ce poate determina un reviriment jurisprudențial sub aspectul constatării incidenței Deciziei 2006/928/CE în controlul de constituționalitate și, implicit, a încălcării art.148 din Constituție, Curtea Constituțională a decis:

1. Cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.88 ind.1 alin.(1)-(5), ale art.88 ind.2 – ind.7, ale art.88 ind.8 alin.(1) lit.a)-c) și e) și alin.(2), precum și ale art.88 ind.9 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară sunt constituționale în raport cu criticile formulate;

2. Cu unanimitate de voturi, a respins, ca devenită inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.88 ind.1 alin.(6) art.88 ind.8 alin.(1) lit.d) din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară;

3. Cu unanimitate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2018 privind unele măsuri pentru operaționalizarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție.

Iată comunicatul oficial:

CCR a decis, în legătură cu soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art.88 ind.1 – ind.9 din Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2018 privind unele măsuri pentru operaționalizarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție, Curtea precizează următoarele:

Având în vedere că la termenul de 20 mai 2021, când a avut loc dezbaterea în ședința publică din fața Curții Constituționale cu privire la excepția de neconstituționalitate invocată, atât Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – procurorul general al României, în calitate de parte în dosar, cât și procurorul de ședință au solicitat ca, în analiza de constituționalitate pe care o efectuează, Curtea să țină seama de Hotărârea din 18 mai 2021, pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cauza C-355/19, considerată un element ce poate determina un reviriment jurisprudențial sub aspectul constatării incidenței Deciziei 2006/928/CE în controlul de constituționalitate și, implicit, a încălcării art.148 din Constituție, Curtea a analizat cererea astfel formulată și a constatat următoarele:

Din perspectiva controlului de constituționalitate, Hotărârea C.J.U.E. nu aduce elemente de noutate nici cu privire la efectele juridice pe care le produc Decizia 2006/928 și rapoartele M.C.V. întocmite de Comisie pe baza acesteia, stabilind, așa cum o făcuse în prealabil și instanța constituțională română, caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928 și caracterul de recomandare al rapoartelor M.C.V., și nici cu privire la conținutul Deciziei 2006/928, stabilind că România are sarcina de a colabora cu bună-credință cu Comisia Europeană ”pentru a surmonta […] dificultățile întâmpinate cu privire la realizarea obiectivelor de referință menționate”. Prin urmare, Curtea și-a menținut jurisprudența anterioară și a constatat că singurul act care, în virtutea caracterului său obligatoriu, ar fi putut constitui normă interpusă controlului de constituționalitate realizat prin raportare la art.148 din Constituție – Decizia 2006/928 -, prin dispozițiile și obiectivele pe care le impune, nu are relevanță constituțională, întrucât nu complinește o lacună a Legii fundamentale și nici nu stabilește un standard mai ridicat de protecție decât normele constituționale în vigoare.

Cu privire la reglementările referitoare la înființarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție, prin Hotărârea din 18 mai 2021, C.J.U.E. a stabilit că, pentru ca acestea să respecte dreptul Uniunii, trebuie: (i) să fie justificate de imperative obiective și verificabile legate de buna administrare a justiției, (ii) să fie însoțită de garanții specifice care să înlăture orice risc care să aducă atingere independenței judecătorilor și procurorilor și (iii) în cadrul procedurii de investigare, judecătorii și procurorii să beneficieze de dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, de prezumția de nevinovăție și de dreptul la apărare.

Având în vedere cele trei aspecte asupra cărora s-a pronunțat C.J.U.E., care decurg din dreptul Uniunii și în special din valoarea statului de drept prevăzută la articolul 2 TUE, Curtea Constituțională a analizat în ce măsură principiul statului de drept, care are consacrare expresă în dreptul național, în art.1 alin.(3) din Constituția României, este afectat prin reglementările care guvernează înființarea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție și a constatat că acestea reprezintă o opțiune a legiuitorului național și îndeplinesc garanțiile stipulate în Hotărârea C.J.U.E., în acord cu prevederile constituționale cuprinse în art.1 alin.(3) și în art.21 alin.(1) și (3) referitoare la accesul liber la justiție, dreptul la un proces echitabil și soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil și, implicit, în acord cu prevederile art.2 și art.19 alin.(1) TUE.

Referitor la competența instanței de judecată cu privire la interpretarea și aplicarea dreptului european, Curtea a reținut, în primul rând, că o instanță judecătorească are competența să analizeze conformitatea unei dispoziții din ”legile interne” cu dispozițiile de drept european prin prisma art.148 din Constituție și, în cazul în care constată contrarietatea, are competența să aplice cu prioritate dispozițiile de drept al Uniunii în litigiile ce antamează drepturile subiective ale cetățenilor. În toate cazurile, prin noțiunea de „legi interne”, Constituția are în vedere exclusiv legislația infraconstituțională. Legea fundamentală își prezervă poziția ierarhic superioară în virtutea art.11 alin.(3) din Legea fundamentală, art.148 neatribuind dreptului Uniunii prioritate de aplicare față de Constituția României, astfel că o instanță judecătorească nu are abilitarea de a analiza conformitatea unei dispoziții din ”legile interne”, constatate ca fiind constituțională printr-o decizie a Curții Constituționale, cu dispozițiile de drept european prin prisma art.148 din Constituție.

În al doilea rând, Curtea a constatat că C.J.U.E., declarând caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928, a limitat efectele acesteia dintr-o dublă perspectivă: pe de o parte, a stabilit că obligațiile ce rezultă din decizie cad în sarcina autorităților române competente să colaboreze instituțional cu Comisia Europeană (par.177 din hotărâre), deci în sarcina instituțiilor politice, Parlamentul și Guvernul României, și, pe de altă parte, că obligațiile se exercită în temeiul principiului colaborării loiale, prevăzut de art.4 TUE. Din ambele perspective, obligațiile nu pot incumba instanțelor de judecată, organe ale statului care nu sunt abilitate să colaboreze cu o instituție politică a Uniunii Europene.

În al treilea rând, Curtea a constatat că dispozitivul Hotărârii C.J.U.E., potrivit căruia o instanță de judecată ”este autorizată să lase neaplicată din oficiu o dispoziție națională care intră în domeniul de aplicare al Deciziei 2006/928 și pe care o consideră, în lumina unei hotărâri a Curții, ca fiind contrară acestei decizii sau articolului 19 alineatul (1) al doilea paragraf TUE” nu are niciun temei în Constituția României, întrucât art.148 din Constituție consacră prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii față de dispozițiile contrare din legile interne. Or, rapoartele M.C.V., întocmite în baza Deciziei 2006/928, prin conținutul și efectele lor, astfel cum acestea au fost stabilite prin Hotărârea C.J.U.E. din 18 mai 2021, nu constituie norme de drept european pe care instanța de judecată să le aplice cu prioritate înlăturând norma națională. Așa fiind, judecătorul național nu poate fi pus în situația de a decide aplicarea prioritară a unor recomandări în detrimentul legislației naționale, declarată conformă Constituției naționale de către Curtea Constituțională, întrucât rapoartele M.C.V. nu normează, deci nu sunt susceptibile de a intra într-un conflict cu legislația internă.

 

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
25 decembrie 2025
25 decembrie 2025
Articole similare
Drumurile din comuna Oțeleni vor fi modernizate! Primăria caută firme pentru executarea lucrărilor în valoare de peste 2,4 milioane de euro
02:00
Drumurile din comuna Oțeleni vor fi modernizate! Primăria caută firme pentru executarea lucrărilor în valoare de peste 2,4 milioane de euro
Specialiștii din domeniul juridic – despre noile reguli fiscale și sancțiuni legale care pot afecta persoanele fizice și juridice din 2026: „Impactul va fi resimțit nu doar la impozitul pe profit, ci și la impozitarea veniturilor persoanelor fizice și a TVA pentru anumite categorii de bunuri și servicii”
02:00
Specialiștii din domeniul juridic – despre noile reguli fiscale și sancțiuni legale care pot afecta persoanele fizice și juridice din 2026: „Impactul va fi resimțit nu doar la impozitul pe profit, ci și la impozitarea veniturilor persoanelor fizice și a TVA pentru anumite categorii de bunuri și servicii”
Aeroportul Internațional din Iași va cheltui peste 4 milioane de lei pentru serviciile de mentenanță a sistemelor de securitate
02:00
Aeroportul Internațional din Iași va cheltui peste 4 milioane de lei pentru serviciile de mentenanță a sistemelor de securitate
Localnicii din comuna Șcheia au ajuns la disperare! Pe drumul din satul Poiana Șcheii este groapă lângă groapă. Primar: „Nu e chiar atât de speriat, sunt alte drumuri mai rele”
02:00
FOTOVIDEO Localnicii din comuna Șcheia au ajuns la disperare! Pe drumul din satul Poiana Șcheii este groapă lângă groapă. Primar: „Nu e chiar atât de speriat, sunt alte drumuri mai rele”
Combinatorul șef din primărie stă bine pe cash
02:00
Combinatorul șef din primărie stă bine pe cash
Un preot din Iași a colindat, împreună cu 22 de copii, pentru a strânge bani de excursie. Părintele Ștefan Popescu: „Ei își doresc să meargă la mare”
02:00
Un preot din Iași a colindat, împreună cu 22 de copii, pentru a strânge bani de excursie. Părintele Ștefan Popescu: „Ei își doresc să meargă la mare”
Muzeul Național al Literaturii a inaugurat expoziția dedicată personajelor lui Ion Creangă. Bojdeuca poate fi vizitată de marți până duminică, între orele 10:00-17:00
02:00
Muzeul Național al Literaturii a inaugurat expoziția dedicată personajelor lui Ion Creangă. Bojdeuca poate fi vizitată de marți până duminică, între orele 10:00-17:00
Scandal în club cu Mișu, premarul?
02:00
Scandal în club cu Mișu, premarul?
Acești tineri au dat lovitura cu un produs unic în Iași. Folosesc rețetele autohtone din Italia: „Nu există mulți producători care fac așa ceva”
02:00
FOTO Acești tineri au dat lovitura cu un produs unic în Iași. Folosesc rețetele autohtone din Italia: „Nu există mulți producători care fac așa ceva”
Se anunță noi jucători la Politehnica Iași! Echipa are nevoie de 4 fotbaliști pentru a acoperi posturile după plecările din ultimele săptămâni
02:00
SPORT Se anunță noi jucători la Politehnica Iași! Echipa are nevoie de 4 fotbaliști pentru a acoperi posturile după plecările din ultimele săptămâni