Ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor. Regula pe care puțini o cunosc

Ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor. Regula pe care puțini o cunosc

11 iun. 2024, 15:00,
BZI.ro, în National

Iată ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor. Mulți se întreabă dacă este bine să scoți mașina din viteză la semafor. Procedeul este diferit dacă este vorba de o mașină cu transmisie manuală sau de o mașină automată. Iată regula pe care puțini o cunosc.

Ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor

Mașinile cu transmisie automată sunt diferite de cele la care vitezele se schimbă manual. La o mașină cu transmisie manuală, când stai la semafor e recomandat să o scoți din viteză. Asta nu e valabil, însă, în cazul mașinilor automate. Dimpotrivă, dacă ai o mașină cu transmisie automată, nu e corect să o lași pe liber de fiecare dată când oprești la semafor.

La un vehicul cu o cutie de viteze automată, există doar 4 puncte în care se poate afla: PRND.

P – Park: blochează roțile și acționează precum frâna de mână de la mașinile cu transmisie manuală;

R – Reverse: marșalier, pentru deplasarea cu spatele;

N – Neutral: lasă mașina pe liber, similar cu „punctul mort” de la transmisia manuală;

D – Drive: cuplează și decuplează automat, consecutiv, treptele de viteză în funcție de presiunea aplicată pedalei de accelerație.

„Cutiile automate decuplează singure atunci când este acționată frâna. Iar în momentul în care ții piciorul pe frână și mașina se oprește de tot, cutia de viteze e decuplată. Deci, nu are rost să pui mașina în P sau N. Cei care au obiceiul să treacă mereu din D în N sau P vor uza cutia.”, a explicat un mecanic auto.

La mașinile cu transmisie manuală, dacă ai obiceiul de a sta cu ambreiajul apăsat fără a scoate mașina „din viteză” la semafor, discul de ambreiaj se va uza mult mai repede decât la o folosire normală. În cazul mașinilor automate, situația e exact invers. Sistemul de transmisie se va uza prematur dacă scoți din viteză la fiecare oprire.

Ce dispozitiv trebuie să aibă fiecare șofer în mașină

,,Cutia neagră” va fi obligatorie pentru toate mașinile. Legea prevede ca mașinile înmatriculate în Uniunea Europeană, din 6 iulie 2024, să aibă instalate Event Data Recorder (EDR). Acesta este un dispozitiv similar cutiei negre din avioane. ,,Cutia neagră” va avea rolul de a înregistra datele de la componentele mașinii, astfel încât în cazul unui accident să se afle exact ce s-a întâmplat. Cutiile negre reprezintă mici dispozitive electronice conectate la sistemele de siguranță ale vehiculului.

Odată instalate, acestea nu pot fi dezactivate sau oprite în niciun fel. În situația unui accident, acestea se activează automat în momentul declanșării airbag-urilor și a blocării centurilor de siguranță, începând imediat înregistrarea evenimentului.

Uniunea Europeană a introdus o nouă regulă care impune instalarea acestui dispozitiv de înregistrare în autovehicule. Această măsură va fi obligatorie și pentru anumite vehicule second-hand. Prețul pentru montarea unei cutii negre variază între 100 și 500 de euro, în funcție de caracteristicile și specificațiile ei.

Dispozitivul numit ,,cutia neagră” este capabil să stocheze o gamă variată de informații, inclusiv viteza vehiculului, rotațiile motorului și unghiul de virare. Înregistrarea datelor este inițiată de senzorii care detectează un accident sau informații relevante privind o potențială coliziune. Cutia neagră va fi montată obligatoriu pe toate mașinile noi înmatriculate începând cu 6 iulie 2024.

Comentarii
  • Învață să scrii,daca nu știi,întreabă !!!
    Nu exista,,marșalier” ci ,,marșarier” din franceză,,marche arriere”(mers cu spatele)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *