National

Ce venituri şi câţi angajaţi are metroul londonez vs cel bucureștean

Publicat: 01 apr. 2021
metroul londonez vs metrou București

Comparat din punct de vedere al reţelei de transport subteran, al numărului de angajaţi, cât şi al veniturilor acestora, raportat la salariul minim pe economie rezultă că, deși metroul bucureştean este mai modern şi de capacitate constructivă mult mai mare, este cu până la 43% mai ineficient decât cel londonez

Este concluzia lui Mihai Crăciun, membru-fondator al Asociaţiei Construim România, publicată pe blogul său.

Comparația devine cu mult mai interesantă atunci când vine vorba despre numărul de angajaţi, sindicaliştii Uniunii Sindicatului Liber Metrou susţinând în mod repetat că metroul bucureştean are un deficit de personal de peste 1000 de oameni.

Metroul londonez operează cu un număr total de 18.433 de angajaţi. 2.500 dintre ei o constituie o categorie de personal care nu există la Metrorex, numită “Asistenţa Călătorilor”.

Este vorba despre personalul prezent zilnic la porţile de acces la metrou, nu în cutii de sticlă precum casierele Metrorex – al căror rost este complet de neînţeles – ci în picioare, lângă taxatoare.

Concluzia este că indiferent cum am raporta numărul de angajaţi ai Metrorex şi ai Underground-ului londonez la lungimea reţelei, la numărul de staţii sau numărul de trenuri, Metrorex are între 32% şi 130% mai mulţi angajaţi decât metroul londonez.

Excluzând din calcul numărul de angajaţi ai departamentului de Asistenţă a Călătorilor, reiese clar că schema de personal a Metrorex este hiper-umflată, nicidecum deficitară.

Situaţia se prezintă identic și atunci când se compară numărul de mecanici de tren din cele două reţele, mai ales dacă ţinem cont că, spre deosebire de metroul bucureştean, cel londonez are şi linii de noapte în weekend şi în sărbătorile legale.

Una dintre cele mai mari dezinformări pe care le rostogolesc în public liderii sindicali de la Metrorex este despre cât de mari sunt salariile omologilor lor din occident ( “de 7 ori mai mari la Bruxelles” etc.)

”Numai că nu doar că salariile occidentale nu sunt nici pe departe atât de mari pe cât sunt prezentate de sindicalişti, dar ele trebuie în primul rând raportate la costul vieţii de pe piaţa locală.

Respectiv venitul de la Bucureşti trebuie raportat la salariul minim şi mediu din Bucureşti. Doar acest raport permite să stabilim dacă mecanicii de metrou de la Londra câştigă mai mult sau mai puţin decât mecanicii de tren de la Bucureşti”, precizează Mihai Crăciun în analiza sa.

Potrivit acestuia, un mecanic de metrou angajat al Underground are un venit de bază anual de £55,000 de lire, la care se adaugă diverse sporuri, care pot duce venitul până la £80,000 anual. Aceasta se traduce într-un salariu net de £4,600 lunar (5,382 EUR).

”Când comparăm acest venit cu salariile mecanicilor de metrou de la Bucureşti, rezultă, deja deloc surprinzător, că la Bucureşti mecanicii de metrou câştigă între 10 şi 66% mai mult decât la Londra”, spune Mihai Crăciun.

”Deşi Bucureştiul are nevoie ca de aer de un serviciu eficient şi performant de transport cu metroul, Capitala României are în schimb un Metrorex cu nejustificat de mulţi angajaţi, mult prea bine plătiţi şi care furnizează un serviciu scump şi slab performant”, susţine expertul.

Ce soluții propune expertul pentru aducerea metroului bucureştean la nivelul de performanţă de transport şi de performanţă financiară de care Bucureştiul are absolută nevoie:

• Concedierea a cel puţin 1700 de angajaţi ai Metrorex, dintre care cel puţin 300 de mecanici de metrou

• Eliminarea sporurilor şi reducerea nivelului salariilor Metrorex la nivelul pieţei muncii locale

• Modernizarea şi repunerea în circulaţie a celor 15 trenuri IVA aflate în conservare

”Este timpul ca metroul bucureştean să redevină al bucureştenilor. De fapt este probabil cel mai bun moment ca Metroul Bucureşti să ajungă acolo unde îi este locul, în subordinea Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, printr-o eventuală fuziune cu STB”, conchide Mihai Crăciun.





Adauga un comentariu