Concepută ca parte componentă a paradigmei educaţie pentru toţi, educaţia incluzivă reprezintă o abordare care presupune că toţi copiii trebuie să aibă şanse egale de a frecventa aceeaşi şcoală şi a învăţa împreună cu semenii lor, indiferent de capacităţile lor intelectuale sau fizice, de apartenenţa lor culturală, socială, etnică, rasială, religioasă.
În acest context, colectivul de cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „Alecu Russo”, Iași, manifestă un interes deosebit față de abordarea incluzivă a elevilor, precum și față de crearea unor medii de învățare pozitive și adaptate în funcție de profilul fiecărui grup. Experiența cadrelor didactice se extinde și în context internațional, prin manifestarea disponibilității de diversificare și adaptare a metodelor de lucru.
Astfel, în cadrul proiectului finanțat prin programul Erasmus+ „Crearea mediilor de învățare incluzive pentru toți elevii – CIEL (KA101 – 078395), 4 cadre didactice (prof. Mihailescu Luminița, prof. Ciubotaru Maria, prof. Balan Andra, prof. Lazanu Bogdan ) au participat la cursul de perfecționare „We are all Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom”, organizat în perioada 17-22 mai 2021 de centrul de formare Europass Teacher Academy din Barcelona, Spania.
Scopul proiectului este îmbunătățirea calității actului educațional prin dezvoltare personală și programe de formare profesională, astfel încât să putem contribui la creșterea gradului de conștientizare a efectelor incluziunii, la îmbunătățirea metodelor de predare și a abordării inovative pentru un număr de 12 cadre didactice și la dezvoltarea dimensiunii europene a școlii.
Cursuri de pregătire lingvistică pentru dezvoltarea abilităților de comunicare în limba engleză
În prealabil, cele patru cadre didactice au participat la cursuri de pregătire lingvistică pentru dezvoltarea abilităților de comunicare în limba engleză, de pregatire pedagogică și de pregătire culturală.
Cursul „We are all Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom”a fost conceput să ofere o înțelegere mai bună asupra dinamicii clasei de elevi, a bunăstării elevilor, a succesului în învățare și a implicării familiale în viața școlilor incluzive, reflectând atitudinea pe care cadrele didactice o pot avea în clasele incluzive, astfel încât să poată preveni etichetarea, izolarea sau chiar bullying-ul elevilor cu cerințe educaționale speciale. Într-o clasă, diversitatea reprezintă un sinonim al înțelegerii, integrării și al oportunităților.
Activitățile au debutat cu o prezentare generală a celor mai importante deficiențe, precum cele de învățare (dislexia și disgrafia), tulburări comportamentale și emoționale (ADHD, ADD, depresia), probleme de învățare, precum și deficiențe fizice.
Cadrele didactice au avut ocazia să își împărtășească experiențele personale trăite la clasă și dificultățile cu care s-au confruntat în cariera lor.
Ce activități s-au organizat
Pe parcursul derulării cursului de formare, s-au organizat activități practice pe care le putem folosi pentru a preveni izolarea și comportamentele perturbatoare de la începutul anului școlar, considerând interacțiunea colegilor și sprijinul acestora ca elemente fundamentale pentru a dezvolta abilități sociale, încredere în sine și pentru a face față stresului și neputinței.
Participanții au avut, de asemenea, ocazia să experimenteze tehnici eficiente de relaxare și activități bazate pe mișcare ce pot fi utilizate atât de către elevii cu nevoi speciale, cât și de restul clasei. Astfel, s-a pus un accent deosebit pe mindfulness care reprezintă, în opinia lui Jon Kabat Zinn, profesor al Universității de medicină din Massachusetts și cel care a înființat Centrul de Mindfulness în cadrul acestei universități, în 1979 ”concentrarea atenției pe experiența fiecărui moment în parte, în mod deschis și fără a judeca”.
În cele din urmă, participanții au fost instruiți să utilizeze strategii pozitive și practice pentru a îmbunătăți comunicarea eficientă cu părinții și cu restul clasei.
“Școala incluzivă este o necesitate în contextul actual. Dinamica sistemului de învățământ ne obligă să reconfigurăm abordarea și adaptarea conținuturilor astfel încât să asigurăm un mediu prielnic învățării și o șansă în plus pentru fiecare elev. O școală deschisă spre viitor care reduce barierele în învățare și cultivă relații de susținere reciprocă în comunitate ”, au declarat membrii echipei de proiect.
Autori: prof. Oana Simionovici, prof. Lazanu Bogdan